Avatar billede agentbob Nybegynder
09. november 2000 - 13:32 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Color Palette (websafe) - hvem bruger hvad ???

Jeg skal til at belsutte om jeg skal kører web safe farver på mit site - problemet er at sitet også er henvendt til amerikanske brugere som efter sigende skulle være \"mindre udrustet\" end os europæeer - dvs. 256 i deres browser...

Er der nogle der kan give et råd til problematikken omkring websafe or not - samt om I ved hvor jeg kan finde nogle friske stats om emnet (har hørt at 256 color skulle være under 10%)...

Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 13:36 #1
thjaa her er lidt hjælp :o)

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/index2a.html?tw=design

Kan nævne at jeg så godt som aldrig benytter mig af den websafe pallette netop pga ovenstående og fordi jeg aldrig har fundet noget positivt ved den :o)
Avatar billede prodic Mester
09. november 2000 - 13:55 #2
hmm er det magiske tal ikke 217 - det skulle da være de helt Websikre farver. Og de fleste brugere i dag har vel mere end 256 farver. Men et eller andet sted syntes jeg det er godt hvis folk bare prøver på at holde sig til 256 farver, selvom folk aldrig når helt derned. Men jeg tager hatten af for dem der i det mindste prøver, istedet for at kræve 16.7 mill farver i 2048xmange.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 14:00 #3
prodic> thjaa, læs artiklen og du vil se at de så elskede websikre farver, ikke er så websikre alligevel :o)
Avatar billede agentbob Nybegynder
09. november 2000 - 14:33 #4
Er igang med at tygge mig igennem artiklen og sætte mig ind i alle pros/cons :o) - hvad siger i til en statestik på hvir mange der rent faktisk har hvad - jeg ved at www.hitbox.com havde en (realtime), men jeg kan ikke finde den mere - any suggestion ???
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 14:38 #5
angående statestik så kan den slags kun frarådes. Det ernemt at diske op med en global statestik omkring det ene og det andet, men det der reelt tæller er statestikken på din målgruppe. Dvs er du igang med at lave et site for en gruppe grafikere, så er det nok ikke nødvendigt at tage hensyn til 256 farver, osv.

Så i bund og grund er det et spørgsmål om målgrupper (Som med alt andet ;-)

/hygge
Avatar billede prodic Mester
09. november 2000 - 14:51 #6
osaka : hmmm jeg skulle måske læse den igennem istedet for at hænge mig i ordets betydning WebSIKRE. At noget er sikkert har måske fået en anden betydning siden jeg gik i skole.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 15:02 #7
prodic> hehe nemlig ;-P

men bortset fra det - websafe sucks :o)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 15:03 #8
Prodic> world Online hedder også hele verden online, men det er ikek ens betydende med at den er det ;-)
Avatar billede flax Nybegynder
09. november 2000 - 15:55 #9
Jeg bruger nu altid save for web i photoshop når jeg laver grafik til internettet.

Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 16:03 #10
hehe save for web er jo ikke helt det samme, det er bare et plugin til at gemme i gif, jpg eller png. :o)
Avatar billede flax Nybegynder
09. november 2000 - 16:06 #11
nå, og du mener ikke din grafik bliver tilpasset til internettet ?
Avatar billede flax Nybegynder
09. november 2000 - 16:07 #12
jeg ahr lige læst spørgsmålet igen.. glem det.. he he
Avatar billede agentbob Nybegynder
09. november 2000 - 16:07 #13
Hitbox sta tvar nu ret god idet de får omkring 250 mill \"cliks\" om dagen igennem alle deres hitbox\'e - men sandt - stats er ikke hele løsningen - målgruppen har en del at sige :o)

Holder lige spørgsmålet åbent lidt endnu ellers flyver point\'ene til Osaka.
Avatar billede flax Nybegynder
09. november 2000 - 16:10 #14
kan vi ikke se dine site?
Avatar billede agentbob Nybegynder
09. november 2000 - 16:16 #15
De er ikke færdige endnu - men lover at poste det asap :o)
Avatar billede prodic Mester
09. november 2000 - 16:35 #16
osaka : gad vide om World Online ikke har deres navn pga. de gør hele verden mulig online. :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 16:38 #17
prodic>ja, men det passer jo heller ikke :oP hehe
Avatar billede prodic Mester
09. november 2000 - 16:41 #18
så gør WOL hele verden tilgængelig på en vis online vis! Ellers er det da et dumt navn. Men okay skal nok læse artiklen, inden jeg svarer :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 16:41 #19
hehe godt så :o)
Avatar billede imp Nybegynder
09. november 2000 - 16:58 #20
Websikre farver er kun lig med 216 farver hvis du også vil have Netscape brugere med... Det er nemlig så smart at Netscape bruger 40 farver i deres logo i deres browser så browseren ku kan bruge 216 farver til at fremvise sine sider! Ret plat!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 17:01 #21
imp> prøv at læse den artikle jeg postede for et par timer siden =) - du finder den ovenover! ;-)
Avatar billede imp Nybegynder
09. november 2000 - 17:16 #22
osaka-> Hmm.. Hvorfor? Står der noget vigtigt jeg burde læse? Eller der står måske det samme som jeg har skrevet? Ked af det, men jeg gider altså ikke bruge min tid på at læse en eller anden artikel jeg ikke skal bruge til noget... Så... Kan du ikke bare fortælle mig hvad den handelr om eller hvad der står hvis du finder den vigtig?

- imp
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. november 2000 - 17:18 #23
After the pixeldust settled, we looked at what was left of the ersatz websafe palette. There wasn\'t much. Admittedly, we got different results in what would seem to be the same conditions: one Win9x machine would fail for a color, and another such machine wouldn\'t. We decided to play it safe. Really safe. We found that only 22 of the 216 colors we began with did not end up being shifted incorrectly in at least one viewing environment. So, it looks like we have roughly 22 colors that are really websafe -- Windows and MacIntosh, Internet Explorer and Netscape Navigator, 8-bit, 16-bit, and 24-bit compatible for GIFs and BGCOLOR. We call this the The Reallysafe Palette (hope you like green ...).

Avatar billede imp Nybegynder
09. november 2000 - 17:22 #24
asaka-> *LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL* OK, det er jo så RET surt! *Gg* Tror ikke nogensinde jeg skal lave en side i websafe så.. *Gg* Det var da en ok artikel alligevel så *Gg*

- imp
Avatar billede imp Nybegynder
09. november 2000 - 17:23 #25
osaka even
Avatar billede pilehave Nybegynder
10. november 2000 - 11:11 #26
osaka san> Kan nævne at jeg så godt som aldrig benytter mig af den websafe pallette netop pga ovenstående og fordi jeg aldrig har fundet noget positivt ved den :o)

Alle seriøse webdesigner bruger sq den sikre palette!
Derved ser farverne ens ud i Mac, PC og Linux. Uanset browsertype!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
10. november 2000 - 11:14 #27
kære pilehave - læs artiklen og revurder så dit udsagn :o)