Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
07. marts 2003 - 09:00 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Password fra nogle computer men ikke alle.

Vi har nogle computer stående i netværk på arbejde, nogle af dem er Win 98 andre er Win 2000, der er så en Win 2000 maskine der deler printer med 2 W98 maskiner, Mit spørgsmål går så på hvorfor den ene Win 98 maskine bliver spurgt om password og den anden ikke gør?
Avatar billede riversen Nybegynder
07. marts 2003 - 09:02 #1
hvilke brugere og kode er der på de forskellige pc'er. Tænker på om der på w2k pc og den win98 der virker bruger samme brugernavn og kode ved logon
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 09:27 #2
Du skal gå i netværk . Den skal stå til netværkslogon.
Og så skal der oprettes brugere med password jvf. kontrolpanel.
Egentlig ligegyldigt i w98 - alle kan logge ind vha "annuller", men hjalp det?
Avatar billede mort-gib Nybegynder
07. marts 2003 - 09:37 #3
-Suk- hvis du vil have at all pc'ere kan bruge printeren uden at skulle indtaste passwd, så skal de være på samme domæne, betydende at du i dit tilfælde har en NT 4.0 domain controller (PDC) eller en Win2K active directory server (i "mixed mode") installeret -ELLER at du har sat maskinerne op til at fungere sammen i en "workgroup"... Men du kommer til at skrive hvad du har kørende før vi kan hjælpe dig...
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 09:44 #4
->mort-gib . Nej han vil bare have at vide hvorfor den ikke får password login
Avatar billede mort-gib Nybegynder
07. marts 2003 - 09:50 #5
DannyBoyd -> ok, men hvordan er det nu lige med netværks logon?? noget med at der skal være en server der holder styr på brugere og passwords eller hva'??

Eller er det bar alletiders når bare man skriver "netværkslogon" så kører det ;-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. marts 2003 - 09:54 #6
Jeg antager, at du kører uden DC på netværket.

Hvis en W98 forsøger at tilgå en netværksressource og bliver prompted for brugernavn/password forsøges først med brugernavn/password for den aktuelle bruger (dvs. den bruger, der er logget på). Hvis dette ikke virker, vises "Indtast brugernavn og password" dialogboxen.

Dit problem kan altså ligge 2 steder (evt. begge):
1) Den ene W98 "logger ikke på netværket" jf. dannyboyd's kommentar
2) Brugeren er ikke oprettet på W2K og/eller passwordet på W2K er forskelligt fra det på W98.

mort-gib> Det er ikke rigtigt. Hvis alle brugerne er oprettet på W2K maskinen vil det validere fint med W98's brugernavn/password hvis de er ens. Et helvede at administrere, men det kan lade sig gøre :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 10:19 #7
Mort-gib
1.Han skal indstille Netværkslogon på klienten.
2. Under "logon to nt domain" skal domænenavn stå.
3. Når han er logget på bliver han valideret af serveren via brugernavn/password. Det kræver selvfølgelig At brugeren+com har en account på dc.
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
07. marts 2003 - 11:06 #8
Tak for de hurtige svar :-)
Men problemet er ikke løst, jeg skulle måske lige nævne at alle pc'erne er sat op i en workgroup.
Jeg kan fra min pc'er (Win 98) komme ind på alle pc'erne men der er en af de andre, han bliver bedt om password for at komme ind på nogle af pc'erne.
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. marts 2003 - 11:22 #9
dannyboyd> Hvilken server? Der er ingen DC i flg. de opsysninger der er givet indtil videre..

allan> Hvad er forskellen på netværksopsætningen på de to maskiner?

Nu arbejder jeg aldrig med W9x, men en mulighed kunne vel være, at den ikke cacher brugernavn/password fordi "Client for Microsoft Network" (mener jeg den hedder) ikke er installeret. Anyone?

JP
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
07. marts 2003 - 11:30 #10
Client for MS netværk er installeret på alle maskiner.
Jeg kan nemlig ikke se nogle umidlbar forskel på de to opsætninger. Men der må jo næsten være en forskel et eller andet sted.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 11:33 #11
Ok alle w98 maskiner skal have en default account når de logger på en w2k pc. Eller du kan oprette/tilføje  tilsvarende accounts på w2k, eller enable guest accounten (men beware of sikkerhed)
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 11:35 #12
Alle pcér skal stå til samme workgroup navn.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 11:39 #13
Det er rigtigt hvad jpvj skriver for at have netværk i workgroup for w98 gælder:
1.De skal have sammme workgroup navn.
2. de skal stå til network logon.
3. File & print sharing skal være enabled.

4. de skal have fælles subnet maske f.x. 3x255
5. Hvis den ene har ip 192.168.86.1 har den anden f.x. ip 192.168.86.2.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 11:48 #14
Jeg gætter: Du har glemt den account w98 skal have for at logge på w2k?
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
07. marts 2003 - 13:08 #15
Det lyder ikke usansynligt.
Hvordan gør man det?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 13:12 #16
du går i administration-comp. management-user/groups.
Du kan starte med at enable guest accounten i egenskaber.eller oprette en af w98 accountene i brugere med samme USern+PW.
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
07. marts 2003 - 13:52 #17
Jeg har enablet gæst på 2000 maskinen og kan nu komme på fra den pc'er jeg ikke kunne komme på fra før, men så forstår jeg ikke at den anden win 98 maskine kunne logge på 2000 før jeg enablede gæst.
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
07. marts 2003 - 13:55 #18
Det er sådan set alle win 98 maskinerene "på nær den omtalte" der kunne komme på 2000 maskinen.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 14:14 #19
Har den en tilsvarende account på en w2k maskine?
Og har den?
"File & printer sharing" skal være enabled.
Fælles workgroupnavn
Den skal have " fælles" subnetmask og ip.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2003 - 22:23 #20
Der er jo den forskel at w2k har automatisk adgang til alle w98 i workgroup når den er logget ind det gælder ikke modsat vej!
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 00:51 #21
dannyboyd> Forklar lige hvorfor klienterne skal have "File & Printer sharing" slået til?`

allan> Hvis du nu lukker guest kontoen igen, og prøver følgende: Log på de 2 forskellige W98 maskiner med samme brugernavn/password. Kan du så tilgå din W2K maskine?

JP
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2003 - 01:00 #22
>jpvj . Det skal de i w98 . den er ikke installeret pr. default.
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 01:07 #23
Jo, men hvilken funktion har "File & Printer sharing"? ... så vidt jeg kender W98 er det lokal "File & Printer sharing" og har således intet med tilgang til netværks ressourcer fra W98 at gøre.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2003 - 01:14 #24
1. For at kunne dele filer/printere på netværket.= sharing
2. Ved ikke teorien for det næste,  men w2k kan ikke se/browse w98 på netværk hvis den ikke er installeret, og omvendt.
Normalt skulle det være afhængigt af netbios, men det er altså bare min erfaring, at det er nødvendigt!
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 01:19 #25
dannyboyd> 1+første del af 2 er helt korekt, men "... og omvendt" tror jeg altså ikke på. Hvorfor skulle en klient ikke kunne tilgå en server uden selv at tilbyde sharing?

Med tror mener jeg, at jeg ikke har rørt W9x med asbesthandsker på siden 1996 :-)

Jeg er liiiige ved at hive en W98 CD frem fra en støvet kasse og se om du har ret, men jeg er så (skrå)sikker i min sag, at jeg ikke gider spilde tiden på det :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2003 - 01:31 #26
<jpvj vågn nu op , de kører i workgroup. så lad være med at være så krigerisk sikker hvis du ikke ved det og ikke læser spørgsmålet igennem.
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 01:46 #27
dannyboyd> Det er da fuldstændig ligegyldigt om de kører i WorkGroup eller i et domæne. Faktum er, at de fungerer som klienter når de vil tilgå en netværks ressource og "File & Printer sharing". Jeg ved ikke hvorfor jeg bruger tid på denne diskussion, men jeg ved jeg har ret, så her kommer forhåbenligt sidste indlæg vedr. denne diskussion:

Jeg henviser til kap. 18 i Windows 98 Ressource Kittet, hvor følgende tekst bl.a. står:

Peer Resource Sharing Overview
The two peer resource sharing services in Windows 98 — Microsoft File and Printer Sharing for NetWare Networks and File and Printer Sharing for Microsoft Networks — are 32-bit, protected-mode networking components that allow users to share directories, printers, and CD-ROM drives on computers running Windows 98. File and printer sharing services work with existing servers to add complementary peer resource sharing services. These components are required for any computer whose name will appear in a browse list.

Hvis nogen skulle have lyst til at læse mere her, så kig på <http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/win98/reskit/part3/wrkc16.asp>

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 01:48 #28
ups... der var vist et sætning, der ikke blev afsluttet.

dannyboyd> Det er da fuldstændig ligegyldigt om de kører i WorkGroup eller i et domæne. Faktum er, at de fungerer som klienter når de vil tilgå en netværks ressource. "File & Printer sharing" er KUN en lokal fil og printer sharing service.
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 01:51 #29
Her er forresten en udemærket artikel om XP sharing og tilgang fra W9x. XP og 2000 fungerer ens, så artiklen dækker fint.

JP
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2003 - 12:05 #30
Ja og i din resourcekit står der nemlig det jeg påstod :"File and printer sharing services work with existing servers to add complementary peer resource sharing services. These components are required for any computer whose name will appear in a browse list. "
Tak for det...
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. marts 2003 - 15:38 #31
Hmmm... mit link nåede ikke at komme med, og nu har jeg ikke lige artiklen ved hånden mer :-(

dannyboyd> Du læser jo teksten som en hvis herre læser biblen. Prøv lige at forklare med dine egne ord, hvor der står, at en W98 maskine får ekstra funktioner som *klient*.

Det der står i afsnittet som du har klippet ud, er at "File and printer sharing services" er en ekstra service til at installere på W98 og at servicen er påkrævet for at W98 maskinen dukker op i browse listen (dvs. at W98 maskinen registrerer sig hos browse masteren).

Jeg synes vi skal stoppe diskussionen nu. Lad resten selv dømme hvad de mener er korrekt. Hvis du har yderligere input, vil jeg lade dem stå hen til fri vurdering.

Til resten> Jeg nægter simpelt hen at lade mine maskiner besudlde med W9x :-)

JP
Avatar billede serverservice Praktikant
09. marts 2003 - 00:18 #32
Nå men op til brugeren at gøre de ting som får det til at funke.
Jeg forklarer kun hvordan man får det til at virke, udfra den viden og erfaring jeg har. Jeg har selv installeret workgroup med både w2k og w98. Så de ting jeg har listet op er det der skal til for at få det til at virke.

Al det teoretiske pladder som står i resourcekit er da ok til at starte med, men hvis man udelukkende stoler 100% på hvad microsoft skriver når man ikke langt.
Det er selvfølgelig op til brugeren at vælge en løsning fra en bog eller en fra det virkelige liv....
Desuden synes jeg at w98 og w2k er de bedste styresystemer indtil dato fra MS. XP er et opreklameret flopprojekt for grafikjublere...
Avatar billede serverservice Praktikant
11. marts 2003 - 14:54 #33
hvordan går det?
Forskellen mellem w98 og w2000pro i workgroup er:
1. alle har i workgroup adgang til w98. man kan også komme ind lokalt ved at trykke annuller. der er altså ingen sikkerhed pr. default.
2. Modsat w200pro som bruger kerberos adgang. Alle skal valideres via usern. + pw. w98 klient skal således have en account på w2ooo for at få adgang.
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
25. marts 2003 - 12:28 #34
Her er langt om længe nogle point :-)