Avatar billede blaman Nybegynder
04. marts 2003 - 15:47 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Indsæt og slet fra database

Jeg har en database med en tabel der hedder liste

jeg har et par kolonner navn og kommer. Og selvfølgelig et id til alle rækker.

Databasen indeholder så en masse navne. Og hvis folk tilmelder sig min fest skal jeg kunne direkte fra en side sige at der i kolonnen kommer skal stå ok eller sådan noget.

Og hvis en person melder fra igen, skal jeg kunne fjerne det ok der blev sat ind ved det navn :)

jeg havde forestillet mig noget med 2 formular en hvor man kan skrive navnet på den person som kommer, hvorefter den indsætter et ok.
og en formular hvor man kan slette det igen.

Desværre har jeg ikke meget tjek på databaser :( Min fætter hjalp mig med at lave databasen, men han er desværre på skiferie i denne tid :(

En der kan hjælpe mig ? :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
04. marts 2003 - 15:50 #1
Er det selve koden eller blot SQL eksemplerne(?) du skal bruge?
Avatar billede exp Juniormester
04. marts 2003 - 15:53 #2
mysql_qyery("insert into liste (`navn`, `kommer`) values ($navn, 'ja');

mysql_query("delete from liste where navn = $navn limit 1");
Avatar billede blaman Nybegynder
04. marts 2003 - 15:57 #3
meget gerne begge dele maniacdog :)
Avatar billede blaman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:03 #4
exp -> alle navne findes jo i databasen i forvejen!
Så når jeg skal sætte ind om folk kommer skal det være ud for det navn som man eventuelt indtaster i formularen
Avatar billede mufoxe Nybegynder
04. marts 2003 - 16:08 #5
Hvis en person kommer

mysql_query("update liste set kommer = 'ok' where navn = '$navn')

Hvis en person ikke kommer

mysql_query("update liste set kommer = 'ej ok' where navn = '$navn')
Avatar billede blaman Nybegynder
04. marts 2003 - 17:11 #6
okay mufoxe :) nu kan jeg tilføje ok til min database :)
men istedet for at den kommer frem med ej ok, kan jeg så ikke få den til at fjerne indholdet i feltet?

Det er noget pænere når man printer det ud :)
Avatar billede blaman Nybegynder
04. marts 2003 - 17:58 #7
Hvis nu man har sagt at en person kommer. Så står der nu ok i databasen

Men kan man ikke gøre sådan at man ikke kan slette en person hvor der står ok ud for ? Hvis man nu kommer til at indtaste et forkert navn og den sletter en som skulle komme, så går der jo ged i det :(

Hvis det er for indviklet vil jeg gerne give nogle flere points.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2003 - 20:30 #8
Denne funktion fjerner ok tegnet igen.

mysql_query("update liste set kommer = null where navn = '$navn'");

Hvis du vil have det i en formular kan du gøre noget ala

<?

if($action=="slet"){
mysql_query("update liste set kommer = null where navn = '$navn'");

<form method="POST" action="DIN SIDES NAVN.php">
<input type="hidden" value="slet" name="action">
<input type="text" name="navn" size="30" value="Indtast navnet">
<input type="submit" value="Slet">
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2003 - 20:32 #9
skulle måske lige gøre den færdig:

<?

if($action=="slet"){
mysql_query("update liste set kommer = null where navn = '$navn'");

unset($kode);

}

echo '

<form method="POST" action="DIN SIDES NAVN.php">
<input type="hidden" value="slet" name="action">
<input type="text" name="navn" size="30" value="Indtast navnet">
<input type="submit" value="Slet">
</form>

';

?>
Avatar billede horsmark Nybegynder
04. marts 2003 - 21:26 #10
for iøvrigt....

www.w3schools.com -> SQL tutorial :-)
www.SQLcourse.com
www.SQLcourse2.com
Avatar billede blaman Nybegynder
04. marts 2003 - 21:42 #11
mufoxe får 20 points for hans svar. og cyberman får 40 da han kom med et eksempel som jeg kunne bruge og lave om i så det også virkede med den kommando at folk kommer til festen.

håber det er iorden :)