Avatar billede codpiece Nybegynder
06. november 2000 - 18:21 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

Direkte tilslutning mellem 2 maskiner - hvad er bedst/nemmest?

Jeg har indimellem brug for at flytte store ghost-filer (500-600 MB) mellem 2 maskiner (Digital Venturis med Ethernet, USB, parallel og serielkort)

Desværre kan den ene maskine ikke lide almindelig netoverførsel af store filer (under Win95), men rebooter efter et stykke tid, så jeg er på udkig efter et eller flere alternativer der evt kan køres direkte fra en dos-prompt eller med en bootdiskette.

Jeg har som sagt indtil flere muligheder:
* ethernet, eventuelt over en lokal hub
* usb-kabel
* parallel eller seriel-kabel

Er der nogen der har fået dette til at virke? Helst uden at blande Win95 ind i billedet. Jeg har leget lidt med en mini-linux - SPB Linux fra www.8ung.at/spblinux/ - men der er så godt som ingen dokumentation med, så jeg er lidt lost.

// Codpiece
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 18:27 #1
DOS programmet FastLynx (FX) kan ligge på en diskette og klare overførsler via parallel og seriel porte! Smid en mailaddy, så kan jeg sende det til dig hvis du er interesseret :-)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 18:32 #2
en demo kan osse hentes her! desuden kan det også overføre via IPX protokollen!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 18:33 #3
Avatar billede claus_k_larsen Nybegynder
06. november 2000 - 18:39 #4
Prøv www.bootdisk.com Det kan være at du kan finde en \"netværksdiskette\" Ellers er det da til at lave fra bunden. Seriel/parallel er ikke sagen, da det er ret store mængder data.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 18:40 #5
FastLynx understøtter også netværk i dos!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 18:45 #6
Avatar billede teknik Juniormester
06. november 2000 - 19:23 #7
>>Codepiece
Er det altid den ene maskine, som genstarter \"umotiveret\" ????????
...er Wake on LAN aktiveret ??
...Hvor lang tids forsinkelse er system standby sat til...??
        - ren netaktivitet opfattes ofte som \"stilstand\".....
...Er der deling af IRQ på netværkskortets IRQ....

...I mine øjne vil det da klart være et tilbageskridt at skulle \"nedgradere\" DOS netværk,
I stedet for at løse et rimeligt veldefineret windows problem.

Hvis du \"har prøvet alt\", og virkelig er desperat, så har jeg nok en gammel løsning eller to til et dos netværk, men de er lettest at få \"op og køre\" på et relativt ældre NE2000 kompatibelt netkort.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
06. november 2000 - 19:33 #8
...ren nostalgi...men måske noget i den retning du søger....
...Da der blev spillet Doom på net, var windows jo ikke så etableret.
Vi brugte i starten blot IPX.com fra Novell til Doom1, men efterhånden blev netværkskortene/spillene mere krævende, og ville have et \"Link support Layer\"....Det krævede tre filer for at køre,
LSL.com
IPXodi.com
N2000E.com
indlæst i den rækkefølge.....
Kunne måske virke for dig, men ved ikke om det kører på nyere netkort.
Med disse drivere inde kan fx FastLynx anvendes til filoverførsler via netværk.

...For at få ældre maskiner i ren DOS koblet på en NT server har jeg også brugt Netbeui, men jeg tror nok det kræver en server i systemet, og jeg ved heller ikke, om det er muligt at definere deling
Avatar billede codpiece Nybegynder
06. november 2000 - 22:43 #9
teknik > Jep, det er altid den samme maskine, der booter. Jeg har tidligere haft så mange dårlige erfaringer med den model (Digital Venturis FX-2 166), så jeg er tilbøjelig til at skylde på en mandagsmodel evt med dårlig RAM.

kimrosgaard > du kan bruge denne her: codpiece@beer.com

claus_k_larsen & kimrosgaard > kigger lige på dem.

Der går nok et par dage med lidt forskning

// Codpiece
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. november 2000 - 23:31 #10
mail på vej :)
Avatar billede zogu Nybegynder
06. november 2000 - 23:50 #11
Hvad med den direkte kabel forbindelse som følger med Win95 standard ?
Jeg kan ikke huske om den køre Seriel eller Parralel. Men det burde virke.

Ellers kan en norton commander klare problemet.
Avatar billede codpiece Nybegynder
07. november 2000 - 00:18 #12
zogu > Jeg vil helst køre den udenom Windows da jeg har en mistanke om at det er min Windows der er ustabil. Men selvfølgelig er det et alternativ som jeg også vil kigge på.

// Codpiece
Avatar billede nize Nybegynder
07. november 2000 - 01:06 #13
Du behøver ikke hub for netværk mellem to maskiner. Blot et krydset UTP-kabel (de inderste to lednings-par byttet).

:-)
Avatar billede codpiece Nybegynder
07. november 2000 - 01:12 #14
nize > lyder godt, men hvilke programmer (FastLynx, Norton Commander etc) kan bruges til krydsede kabler?

// Codpiece
Avatar billede nize Nybegynder
07. november 2000 - 02:00 #15
Codpiece > Du kan ikke se forskel på det krydsede kabel og en hub. (Udover at der er færre fejlmuligheder)
Avatar billede codpiece Nybegynder
07. november 2000 - 11:22 #16
nize > jeg har et par krydsede kabler, jeg skal bare checke hvilke af programmerne der kan bruge dem...

// Codpiece
Avatar billede codpiece Nybegynder
07. november 2000 - 16:33 #17
Det viste sig at være nemmere end jeg troede:

1) Source maskinen logger på i Win95 som normalt, med sharet C-drev
2) Destination maskinen startes til kommandoprompt derefter køres følgende:
3) net start netbeui
4) net logon bruger password
5) net use f: \\\\source\\c$ passwd

Herefter har jeg fuld adgang til mellem de to maskiner og kan køre med 10 eller 100 Mbit.

Og så til det, alle har ventet på - pointuddelingen:
kimrosgaard og teknik: 50 hver for gode alternativer
claus_k_larsen: 20 for en interessant link

// Codpiece
Avatar billede teknik Juniormester
07. november 2000 - 21:43 #18
Øv!...så er points forbyttet...nå never mind Codepiece...til gengæld kan jeg låne din gode beskrivelse af hvordan du løste det.....den er rigeligt 30 points værd for mig!
...Troede ikke at \"net logon\" ....osv. virkede op imod en win95 maskine...Jeg bruger det jo kun op imod NT-server.
Avatar billede codpiece Nybegynder
07. november 2000 - 22:10 #19
De to maskiner står i et NT domæne, så de er ikke helt standalone. På den anden side så bliver der ikke spurgt om domæne, men det har nok ingen betydning.

Men du skal ikke snydes for dine points - kig på http://www.eksperten.dk/spm/32361

// Codpiece
Avatar billede teknik Juniormester
07. november 2000 - 22:35 #20
...har kigget  - mange tak -