Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
23. februar 2003 - 22:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fra dropdown til tekstfelt??

Jeg har en drop down menu, hvis man vælger en fra den dropdown, skal ordet automatisk hoppe over i tekst feltet....Hvad gør jeg??
Avatar billede c971572 Nybegynder
23. februar 2003 - 22:25 #1
Du skal lave en onchange event på drop-downboksen, som kalder et javascript der så kan sætte ordet ned i dit tekstfelt...

<select onchange="java script:changeoption()">

function changeoption(){
document.forms[0].elements[4].value = document.forms[0].elements[3].value;
}
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
23. februar 2003 - 22:29 #2
hmm, jeg er ikke helt med. Jeg arbejder faktisk mest i php og mysql, så jeg kender ikke meget til javascript. Jeg havde bare en ide om at det var det rigtige at bruge...

<select name=type size=\"1\">
<option value=\"brugernavn\" selected>Brugernavn</option>
<option value=\"navn\">Navn</option>
<option value=\"email\">Email</option>
</select>

hvor skal hvad indsættes??
Avatar billede c971572 Nybegynder
23. februar 2003 - 22:34 #3
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
function changeoption(){
document.forms[0].elements[4].value = document.forms[0].elements[3].value;
}
</script>

<select name=type size=\"1\" onchange="java script:changeoption()">
<option value=\"brugernavn\" selected>Brugernavn</option>
<option value=\"navn\">Navn</option>
<option value=\"email\">Email</option>
</select>

Og så skal du lige være opmærksom at de index der står i javascript-funktionen skal tilpasses til dit dokument. Det er 4- og 3-tallet i javascriptet.
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
23. februar 2003 - 22:38 #4
Hvordan gør jeg det?? Sorry, jeg er lidt langsom i aften :-)

Jeg har min:

<form method="post" action="">

<select name="modtager" size="1" onchange="java script:changeoption()">
<option value="$profilinfo[0]">$profilinfo[1]</option>
</select>
<input type="text" name="">
</form>

Hvad skal mere skrives, og hvor??
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2003 - 07:58 #5
<ole>

c971572 >> Det duer ikke. Du kan ikke hente værdi fra en select-box på den måde. Desuden må du ikke skrive 'java script:' i en event-handler.
Sådan skal det gøres:

<script type="text/JavaScript">
function fillField( sel, txt ) {
    txt.value = sel.options[sel.selectedIndex].value;
}
</script>
<form method="post" action="">
<select name="modtager" size="1" onchange="fillField(this, this.form.tekstfelt)">
    <option value="$profilinfo[0]">$profilinfo[1]</option>
</select>
<input type="text" name="tekstfelt">
</form>

/mvh
</bole>
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 11:32 #6
<html>
<head>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">var maks = 5000000;
  function changeoption(){
  document.forms[0].test.value = document.forms[0].sel.value;
  }
</script>
</head>
<body>
<form method="post" name="testform" action="">
<select name="sel" onchange="java script:changeoption()">
<option value=0>Vælg modtager</option>
<option value=55555>55555</option>
</select>
<input type="text" name="test">
</form>
</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2003 - 11:50 #7
c971572 >> Hvad er nu det ...? Det bliver det da ikke en fløjtende squid bedre af
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 14:08 #8
olebole: Det kan være du gør det på en anden måde, men det er heller ikke en eksakt videnskab det her vel?
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2003 - 14:17 #9
Jeg gør det på den måde, der virker. Det gør det fordi, jeg overholder de gældende standarder. Det, du laver, er noget skrammel, der ikke overholder standarderne og derfor kun fungerer i én browser.

At køre bil er heller ikke en eksakt videnskab, men man kommer længst, hvis man overholder færdselsloven og undgår at køre i venstre side  :)
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 14:35 #10
Meget muligt, jeg har testet i explorer og netscape... Jeg kender ikke lige procentdelen, men jeg tror det er hvad de fleste bruger
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2003 - 14:57 #11
Det var pokkers ... så NS er også begyndt at rette kodefejl. Det ændrer ikke ved, at et select-element ikke har en value.
Det er jo ikke smart at skrive noget forkert, når man ligeså godt kan skrive noget rigtigt. Men Okay ... gør som du vil  :)
Avatar billede over-clocking.tk Nybegynder
25. februar 2003 - 19:25 #12
undskylder jeg ikke har reageret før nu, men takker for hjælpen olebole....
Avatar billede olebole Juniormester
28. februar 2003 - 10:44 #13
;o)