Avatar billede gamer61 Nybegynder
21. februar 2003 - 22:46 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Betatest af program

Jeg har lavet en lille text editor beregnet til at gemme/udskrive tekts fra nettet. Jeg vil gerne have lidt feedback om hvordan den kører under de forskellige windoze versioner.

Download den her http://home20.inet.tele.dk/pcfreak/noteblok.zip
Avatar billede dennism Nybegynder
21. februar 2003 - 22:52 #1
Jeg sidder med WinXP!..

Mangler der ikke en scroll?
Avatar billede gamer61 Nybegynder
21. februar 2003 - 22:53 #2
scroll?
Avatar billede dennism Nybegynder
21. februar 2003 - 22:54 #3
Ja.. Hvis du åbner et dokument der er længere end vinduet, så kommer der ikke en scroll, så man kan scrolle ned!
Avatar billede dennism Nybegynder
21. februar 2003 - 22:54 #4
Men ellers, så fungerer det sku helt fint :D
Avatar billede gamer61 Nybegynder
21. februar 2003 - 22:55 #5
Ok det er noteret [!] Det vil komme med i næste version
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
21. februar 2003 - 22:59 #6
Fedt program og rigtig fed detalje med det transparante...
Avatar billede gamer61 Nybegynder
21. februar 2003 - 22:59 #7
Tak
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. februar 2003 - 23:00 #8
>>gamer61
Hvis du kan fortælle mig hvorfor dit program er bedre end Notepad, så vil jeg gerne bruge det... :)

Din margin forsvinder forresten så snart du ændrer lidt på vinduets størrelse!
Avatar billede gamer61 Nybegynder
21. februar 2003 - 23:02 #9
Det med margin er jeg klar over. Du skal bruge det fordi det er hurtigere at åbne end notepad hvis den er i Hide. Og hvis du skal se noget i baggrunden kommer den ikke i vejen i transparent
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. februar 2003 - 23:20 #10
Man kan starte Notepad uden at bruge musen, hvilket jeg tror er hurtigere!!! Samtidig kan man fint lave Notepad transparent, se bare her:
http://hermandsen.homepage.dk/transnote.zip
Avatar billede gamer61 Nybegynder
21. februar 2003 - 23:22 #11
Det er da mere klodset at have 2 programmer for at lave den transparent
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. februar 2003 - 23:33 #12
Det er mindst ligeså brugbart, hvis du spørger mig...
På den anden side kan mit program også regulere hvor transparent man vil ha' notepad...
TransNote kan desuden bare lukkes igen, hvis man ikke ønske at gøre Notepad mere transparent... Notepad skal nok forblive så transparent som man satte den til at være!
Hvis det er sådan et stort problem kan man da også bare lave en lille bat-fil der først starter Notepad, derefter NoteTrans og så sætte NoteTrans til at gøre notepad transparent og lukke igen...

Beklager at jeg er så skeptisk, men i de store sammenhæng er dit program ikke meget værd... Det kunne laves af en anden person med 2 ugers Delphi-erfaring, og det er det vist også blevet i dette tilfælde... Men giv ikke op! Tag mod lidt kritik og fortsæt med at programmere... Man skal bare ikke kun lave sine programmer ud fra komponenter og flotte ikoner (sikkert en dårlig vane du har fra MS), men i stedet lave dem så de bare virker...

En god bog jeg vil anbefale dig er Per Amdal Steffensen's "Delphi 4 Programmering"... Den tager begynderen med og afslutter på et nogen lunde højt plan! ;)

//hermandsen
Avatar billede gamer61 Nybegynder
22. februar 2003 - 06:52 #13
Den bog er jeg blevet anbefalet før så nu vil jeg se om jeg kan få fingrene i den. Der var lige en ting; Hvad hvis jeg så spørger dig hvad der kunne få dig til at bruge mit program frem for notepad, altså hvad skulle den kunne ;)
Avatar billede armena Nybegynder
22. februar 2003 - 12:19 #14
Ser jo godt nok ud, men jeg er enig med det der Scroll :) og hvis der var en menu, ville det også være godt :)

Brug måske en toolbar komponent istedet for buttons ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. februar 2003 - 12:53 #15
>>gamer61
Puuuuh... Godt spørgsmål... Kender du TextPad?

Se et screenshot her:
http://www.textpad.com/about/screenshots/index.html

Jeg bruger selv programmet til at se kildekoden fra HTML-sider, redigere HTML, samt se Delphi/Pascal kildekode.
Der er hightlighting på det hele, og hvis der mangler hightliging på en syntax, så kan du selv tilføje den uden større problemer...
TextPad kan desuden bruge makro'er, kan vise linie numre og kompilere Java hvis man vedhæfter en Java-compiler... :)

Det var blot nogle få ting at overveje at indbygge... Tag et kig på TextPad's hjemmeside... De fortæller om mange af programmets features som du måske selv kan gøre brug af i dit program! ;)

//hermandsen
Avatar billede larskbh Nybegynder
22. februar 2003 - 13:58 #16
Syntes det er synd at dreje diskutionen hen til hvor vidt et program er relevant eller ej. Hvor mange programmer er relevante at sidde og strikke sammen hjemme ?. Er det ikke programmeringens kunst som et eller andet sted fænger og udfordre os. Syntes det er fair at man kan få testet et program af andre ligesindede og gerne eksperter som kan give gode råd og vejlede - uden at programmet skal være en opfndelse på niveau med hjulet.
Forresten syntes jeg den lille ting med at gøre notepad transperant er lækker. Den vil jeg da gerne se noget source af.

Lars
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. februar 2003 - 14:27 #17
>>larskbh
Jeg er helt enig... Mit første Delphi-projekt bestod af 40 paneler og 80 timere... Trykkede man på en knap skiftede alle panelerne farve en efter en, og trykkede man på en anden knap skiftede alle panelerne farve tilbage til den originale... Jeg viste det til en kammerat som sagde at jeg havde brug for meeeeeeget mere øvelse... Det blev til en god bog på biblioteket og idag kan jeg endda finde mig selv på Eksperten's Delphi top 10, så jeg har nok ikke skudt helt forbi... :)

Hvis man skal have udgivet sine programmer skal der også være en realistisk chance for at andre kan bruge dem til noget... Mit farve-sjov program kunne nok ikke indbringe mig mange Lire, men det facinerede mig at jeg havde lavet et program som rent faktisk virkede i Windows! Det er absolut kun en opfordring til gamer61 om at blive ved og udvikle sine Delphi-skills... Når du så en dag har lavet noget som du kan se at andre rent faktisk kan bruge, og har lyst til at bruge, så læg det ud på internettet... Det behøver ikke være noget stort, men bare et lille program som opfylder specielle behov som man ikke får opfyldt godt nok p.t.

Jeg udviklede en gang et mindre spil (ved navn Blackout) hvor jeg tegnede på Canvas... Synes ikke selv det var det helt store, men alligevel så jeg nogle kammerater fra klassen der spillede det en måned efter de havde fået det, så det må åbenbart ha' sagt dem noget... :)

Med hensyn til den transparente Notepad, så er det meste af det kode fra: http://www.pythia.dk/tips/vis_tip.php?id=41

Så er det bare at ændre handlet så den i stedet peger på Notepad... Findes ved at bruge FindWindow('Notepad', nil);

Hele koden er her:

const
  WS_EX_LAYERED = $00080000;
  LMA_COLORKEY  = $00000001;
  LMA_ALPHA    = $00000002;

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
type
  TLayerFunc = function(hwnd: HWND; crKey: ColorREF; bAlpha: byte; dwFlags: DWORD): boolean; stdcall;

var
  ExtStyle : LongInt;
  LayerFunc : TLayerFunc;
  LibHandle : HModule;
  NotepadHandle: HWND;
  Code, Value: Integer;
begin
  Val(Edit1.Text, Value, Code);
  if (Code <> 0) or (Value < 0) or (Value > 255) then
  begin
    ShowMessage('Du skal skrive et tal mellem 0 og 255.');
    Exit;
  end;

  LibHandle := LoadLibrary(user32);

  NotepadHandle := FindWindow('Notepad', nil);
  if NotepadHandle = 0 then
  begin
    ShowMessage('Du skal starte Notepad!');
    Exit;
  end;

  if LibHandle > 0 then
  begin
    LayerFunc := GetProcAddress(LibHandle, 'SetLayeredWindowAttributes');

    if Assigned(LayerFunc) then
    begin
      ExtStyle := GetWindowLong(NotepadHandle, GWL_EXSTYLE);

      SetWindowLong(NotepadHandle, GWL_EXSTYLE, ExtStyle or WS_EX_LAYERED);
      LayerFunc(NotepadHandle, rgb(0, 0, 0), Value, LMA_ALPHA);
    end;
    FreeLibrary(LibHandle);
  end;

Jeg har fjernet kommentarene fra den oprindelige kode, men dem kan du jo selv se hvor er, hvis du vil have en lidt bedre forståelse for koden... ;)

//hermandsen
Avatar billede gamer61 Nybegynder
23. februar 2003 - 01:32 #18
Ja... Jeg er glad for alle jeres kommentere og man kan vel godt (synes jeg selv) sammenligne mit noteblok project med dit discoprogram :) Grunden til at jeg lavede det var for at se hvor svært det var at lave et sådan program. Hvis det så var for svært ville jeg have droppet det til fordel for noget lettere, men da det ikke er såååååå svært igen har jeg tænkt mig at arbejde videre på den og bla give den en scrool funktion. Den der med en menu havde jeg allerede besluttet mig for. Men jeg ville lige gøre funktionerne klar med nogle simple knapper så det ville være lettere at kopiere dem ind i en menu i stedet. Som nogle måske har fundet ud af har jeg lagt tidsbegrænsning i BETA versionen, mest for at finde ud af om koden virker så jeg vil gerne høre om den har virket hos jer og jeres forskellige windows versioner. Der vil på et tidspunkt imorgen blive lang en frisk version ud på min hp som vil virke. Der vil dpg ikke være rettet nogle fejl da jeg ikke har været hjemme. Angående den dersens bog vil jeg lige melde at den er bestilt, og grunden til at jeg ikke har gjort det noget før er at den ikke er at finde node på det lokale biblotek så den skal bestilles andetsteds fra. Jeg vil selvfølgelig melde tilbage når der kommer en nyere version med nogle nye features og fejlrettelser.

P.S.
Er der nogen af jer der har testen den nuværende version der kører win 95. Jeg har nemlig læst noget om at transparent featuren ikke virker i versioner af windows der er fra før win 2k.

Vh Gamer61
Avatar billede hermandsen Juniormester
23. februar 2003 - 02:06 #19
Kopieret fra hjælpen:

Note: AlphaBlend does not work on all systems. The application must be running under Windows 2000 or better, and the machine must be a P90 or better.

Altså ingen transparente vinduer i 95, 98 eller ME! :)

Din test-periode prøver virker sådan set også udemærket... Jeg fik bare en ShowMessage i hovedet da jeg prøvede at starte programmet! :)
Avatar billede gamer61 Nybegynder
23. februar 2003 - 13:07 #20
Ok, jeg mente nok den ikke virkede i alt under win 2k. Så virker expire koden. Den var nemlig meningen at den skulle komme med en showmessage under opstart. Der er nu en frisk version at hente hvis nogen skulle have lyst til det :)
Avatar billede gamer61 Nybegynder
23. februar 2003 - 20:40 #21
SÅ er der en ny version af min noteblok klar til testning. Den kan hentes fra samme link som den anden ( http://home20.inet.tele.dk/pcfreak/noteblok.zip  )
Nye features:
Nyt design
Scroll menu
Avatar billede armena Nybegynder
23. februar 2003 - 23:11 #22
gamer61> du burde måske lave en Rediger (edit) menu, men Klip, kopier, sæt ind og clear.

Sæt også nogle "-" i menuerne. Så ser det bedre ud :)

Klip:
Memo1.CutToClipBord;
Kopier:
Memo1.CopyFromClipBord;
Sæt ind:
Memo1.PasteToClipBord;

Noget i den stil :)
Avatar billede gamer61 Nybegynder
23. februar 2003 - 23:15 #23
Jeg vil prøve det med det samme
Avatar billede huggebanden Nybegynder
24. februar 2003 - 13:08 #24
meget smart med Trayicon og margen
Avatar billede geek Nybegynder
28. februar 2003 - 21:21 #25
Bruger win98 her, programmet virker fint, dog sker der intet når man trykker på transp. knapperne.
Margen er meget smart, bare synd den forsvinder når man resizer.
Hvis du vil have tray icon på, bør den kunne bruges til noget, som den er nu fylder den kun op, medmindre man har valgt at hide formen, måske den først skulle komme frem når man vælger det... evt lave det sådan at man minimerede til tray?!?
Ville også være en god idé hvis den skrev, et eller andet sted, hvad dokumentet hedder som man er ved at ændre i. evt i stedet for klokken eller i captions på formen.
+ Dit ur er en smule underligt, ind i mellem passer det med det indbyggede ur og andre gange er det 1 sek. forsinket (hehe Ret bette detalje dog :))
Du bør måske også holde dig til et enkelt sprog i menuen! :)

Men ellers et udemærket lille program!!
Geek
[Hint] Life.pas (8): Variable 'Happiness' is declared but never used in 'Meaning_of_life'
Avatar billede geek Nybegynder
28. februar 2003 - 21:31 #26
Men må nok indrømme dit program er en smule mere brugbart end mit det første var...
Syntes det var meget sjovt at læse om Hermandsen første program, så her hvad mit det første var.

Mit første program i Delphi bestod af en knap, 4 radioknapper og et image.
Ud for radiokanpperne stod der så
- Chokolade
- Vanilje
- Syltetøj
- og et eller andet (husker ikke hvad)
Når man så trykkede på knappen kom der et billede af en is i image-rammen, og alt efter hvad man trykkede kom der self forskellige is!!!

Tog faktisk en smule tid at lave, men det var også sejt da det blev færdigt!! :)
Avatar billede gamer61 Nybegynder
01. marts 2003 - 00:13 #27
hehe, lige en ide, hvorfor ikke lave dette emne om så folk også kan poste hvad deres første program var. Indtil videre har vi; et disco program, en ismaskine og en text editor :)
Avatar billede armena Nybegynder
01. marts 2003 - 16:18 #28
Mit første program, var et lille gætte leg. Den bestod af:
-1 Label
-1 Knap
-1 Edit

Programmet valgte selv et tal og gemte den i en string. Hvis man så tastede et tal mellem 1 og 10 (eller det skulle man) og trykkede på knappen, så stod der i Label'en, om tallet var rigtig og om det var højre eller mindre end det tal programmet havde valgt.
Blev en lille smule stolt af mig selv da jeg lavede den :)
Avatar billede gamer61 Nybegynder
01. marts 2003 - 22:08 #29
Jaa... Så er der endnu en ny version klar til download på samme link( http://home20.inet.tele.dk/pcfreak/noteblok.zip ). Der er bla løftet på designet og rette sprog. Jeg ser frem til at høre hvad i synes om den :)
Avatar billede mtj111 Novice
27. april 2005 - 20:53 #30
Armena>> Hele kildekoden stod da i Komputer For Alle... Var det ikke dér du fik idéen fra?