Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:03 Der er 52 kommentarer og
5 løsninger

HVORDAN LAVER JEG EN SØGEMASKINE ???

Hej

Hvordan laver jeg en Intern Søgamaskine som kun virker på min side, ligesom jubiis ?

Det skal forstås på den måde, at hvis jeg skriver \"mad\" i mit felt på min side, så går den hen til min anden side med mad !

Jeg har virkelig brug for en som forstå...

Hilsen
Danny
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:05 #1
Sådan at hvis man søger i den, så skal den søge på hele dit site ?
Avatar billede bacardil Nybegynder
04. november 2000 - 22:05 #2
Kan du ikke starte med at downloade en fra www.netcoders.dk også videreudvikle den?
Avatar billede parazite Nybegynder
04. november 2000 - 22:08 #3
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:22 #4
Jeg forstår ikke koderne !
Det er første jeg rører ved ASP, så...

Altså helt fra starten hvad gør jeg så , når jeg kun har min side på www.tech-ni.dk ?
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:22 #5
Hvad med at bruge fileobjektet og hente de filer ind en af gangen. Her tester den et ord i en fil

  - - - - - - - - - - - - - - - - - -

  Set objFS = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
  strDir = Request.ServerVariables(\"SCRIPT_NAME\")
  sFile = Server.MapPath(Left(strDir, InStrRev(strDir,\"/\"))) & \"dinside.asp\" & sFile
  Set tekst = objFS.OpenTextFile(sFile, 1, False)

fundet = false
do while (NOT tekst.AtEndOfStream)

if Instr(4, line, \"mad\", 1) > 0 then fundet = true

loop

if fundet then response.write(\"Mad er fundet i filen dinside.asp\")

- - - - - - - - - - - - -- - - - - - -

Det gør du så på alle dine filer. Er du med?
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:23 #6
til tdaugaard--- ja !
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:24 #7
UPS:

udskift:

if Instr(4, line, \"mad\", 1) > 0 then fundet =

med:

if Instr(0, line, \"mad\", 1) > 0 then fundet =
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:25 #8
Øh, jeg tror ikke i helt forstår mig !

Jeg mener, Hvis jeg skriver i mit felt \"Mad\", så viser alle de sider på min side, som jeg har fortalt den  ( På en eller anden måde ) at hente.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:26 #9
if Instr(0, line, \"mad\", 1) > 0 then = FEJL!!

InStr starter ved 1!

Desuden er 0, ikke nødvendigt

if Instr(line, \"mad\", 1) > 0 then fundet = true

er alt hvad der behøves!
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:27 #10
Stigc, hvad mener du ? Skal jeg bare indsætte den kode på alle mine sider, så kommer der både et skrive felt, og nogle resultater på min side ?
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:28 #11
Det er da nemmere at lade ASP koden kigge teksten igennem på siderene! Forventer du noget færdig kode? Kan du selv kode?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:28 #12
<< neo16 >>

Så kunne du lave en database hvor du skriver relativ_sti+filnavne på de filer der skal søges igennem, derefter laver du et ASP script der henter filnavne fra databasen, åbner dem og gør som stigc foreslår.

MEN! Siden du siger det er første gang du har gang i ASP så skal du nok få en til at lave det... og med 600 point her er det utroligt der ikke allerede er mindst 2 der har givet dig noget brugbart ..
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:28 #13
Det er kun en forsmag på hvordan du kunne lave det! Du skal selv kode vider på det!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:29 #14
<< stigc >>

\"600 point fra neo16\" = JA! Han forventer færdig kode!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:30 #15
<< stigc >>

Neo16: \"Jeg forstår ikke koderne !
Det er første jeg rører ved ASP, så...\"

Stigc: \"Kan du selv kode?\"

hmm .. prøv at læse det hele !
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:32 #16
Det bliver ikke nemt for dig at \"fedte\" noget asp kode til at virke! I stedet for syntes jeg at du skulle få en af de gratis services der ligger på Internetter. Tilmeld din side og du få en gratis \"search engine\" på din side:

http://www.freefind.dk

eller en her, lavet i java script:

http://www.zip.dk/homesearch.shtml

Avatar billede ahl Nybegynder
04. november 2000 - 22:32 #17
det er måske et lidt stort sted at starte hvis man er ny i ASP!!

Man kan heller ikke se siden ordenligt hvis man fx kørrer med 800x600!
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:33 #18
Det er jo det ! Jeg kan ikke programmere i ASP, andet ja! Men ikke ASP, så jeg ved faktisk ikke noget som helst om en søgemaskine, jeg vil bare gerne have på min side, så det var nemmere at finde rundt / oplysninger på siden !

Kan du ikke lave en søgemaskine til min side ?

Jeg prøvede at downloade et eksempel fra netcodes.dk, men hvis jeg satte et link til den der .asp fil, så skiftede hele billedet, og det var jo ikke det jeg ville! Jeg ville bare have et felt (formfelt) som man kunne skrive noget i, og så viste den så alle linksene, men stadig væk med mit design o.s.v. Kan det lade sig gøre ?
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:33 #19
Det er under ASP og han spørger hvordan han laver en Intern søgemaskine! Det syntes jeg, at jeg har svaret på!
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:33 #20
endnu en gratisservice her:

http://mysearch.looksmart.com/
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:35 #21
Men jeg forstår det ikke !
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:36 #22
Hvarfor et program kan man skrive ASP i ?
Notepad ?
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:36 #23
tdaugaard>> Ja jeg kan sagtens kode. Hvorfor er du efter mig? Jeg sidder og laver noget hurtig soudo-kode, så han kunne få en forsmag på hvordan man kunne lave det. Er det et problem?
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:36 #24
Notepad er fint!
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:37 #25
Bruger selv Ultraedit, som koster lidt, men er en klar forbedring af Notepad.
Avatar billede ahl Nybegynder
04. november 2000 - 22:38 #26
stigc> hvad er ultraedit?
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 22:38 #27
Helt forfra, hvordan gør jeg så, stille og roligt ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
04. november 2000 - 22:39 #28
<< stigc >>

Jeg er ikke efter dig .. men:

1) Når han giver 600 point så plejer det at betyde færdig kode
2) Han har tidligere skrevet \"Jeg forstår ikke koderne ! Det er første jeg rører ved ASP, så...\" så spørger du \"Kan du selv kode?\" ... det tror jeg ikke han kan !!

forøvrigt så var

\"stigc: \"kan du selv kode?\"\" men som at du havde sagt det, ikke et ? til dig .. sorry hvis du forstod det sådan ..
Avatar billede perj Nybegynder
04. november 2000 - 22:42 #29
En god søgemaskine finder du på www.atomz.com
Jeg anvender den selv, og du kan selv styre de fleste ting. Bl.a kan du indeksere dine sider når som helst. Har du max 500 private sider er den gratis, og let at gå til. Sidste nye er at du kan søge på PDF-filer.
Tá et kig på den.
Avatar billede stigc Nybegynder
04. november 2000 - 22:48 #30
ok det er så i orden tdaugaard :)

Ultraedit er et af de virkelige fede editerings programmer, iden lette ende. Det fylder ikke noget, og kan virkleig meget!
Avatar billede neo16 Nybegynder
04. november 2000 - 23:03 #31
Kan i ikke skrive til danny.thune@get2net.dk eller admin@tech-ni.dk hvis i har mangler \'bedre\' forslag !

Tusind tak for interrensen !
Avatar billede stigc Nybegynder
05. november 2000 - 00:07 #32
Her er en lille søgemaskine:
sæt selv flere sider ind:
med:

Dim htmlfiler (\"antal sider\")
    htmlfiler (0) = \"3dgrafik.htm\"
    htmlfiler (1) = \"java.htm\"
    htmlfiler (2) = din side
    htmlfiler (3) = din side 2

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- -  - -

  <html>
  <body>

  <%

  sOrd = request(\"ord\")

  if sOrd = \"\" then

        %>
        <form action=\'search.asp\' method=\'post\'>
        <input type=text name=ord>
        <input type=submit value=\"Søg\">
        </form>
        <%

        response.end
      end if

    Dim htmlfiler (2)
    htmlfiler (0) = \"3dgrafik.htm\"
    htmlfiler (1) = \"java.htm\"

  ingenhitsoverhovedet=true

  do while (i<uBound(htmlfiler))

  sFile=\"\"
  Set objFS = CreateObject(\"Scripting.FileSystemObject\")
  strDir = Request.ServerVariables(\"SCRIPT_NAME\")
  sFile = Server.MapPath(Left(strDir, InStrRev(strDir,\"/\"))) & \"\\\" & htmlfiler(i)
  Set tekst = objFS.OpenTextFile(sFile, 1, False)

fundet = false

do while (NOT tekst.AtEndOfStream AND NOT fundet)

  sTemp = tekst.ReadLine
  if Instr(1, sTemp, sOrd, 1)>0 then
      response.write(\"<a href=\'\" & htmlfiler(i) &\" \'>\" & htmlfiler(i) & \"</a><br>\")
      ingenhitsoverhovedet=false
        fundet=true
        end if
loop

  tekst.close
  Set tekst = nothing

    i=i+1
  loop
      Set objFS = Nothing

      if ingenhitsoverhovedet then response.write(\"Desværre ingen af siderne indeholder \'\" & sOrd & \"\'\")

  %>

Avatar billede neo16 Nybegynder
05. november 2000 - 13:54 #33
Søgemaskine skal kunne finde de LINKS jeg har !
Og helst skrive dem nedenunder, ligesom i Jubiis
Avatar billede neo16 Nybegynder
05. november 2000 - 15:31 #34
Okay... Jeg tror egentlig ikke i forstod hvad jeg mente !

Jeg har lavet en side, min plan var at lave en bedre end jubiis ( Det bliver den nok Aldrig :)

Men.. i textfeltet skal man kunne skrive \'mad\', og så viser den alle de LINKS jeg har, der har noget at gøre med \'mad\' !

Måske hjalp det, og husk nu, jeg ved absolut ingenting om META tags, ASP ... Så skulle gerne være helt fra starten !
Avatar billede downloadi Nybegynder
05. november 2000 - 15:32 #35
Avatar billede neo16 Nybegynder
05. november 2000 - 15:33 #36
siden kan ses på www.tech-ni.dk

mit søgefelt skulle være over min menu bar...
Avatar billede neo16 Nybegynder
05. november 2000 - 15:40 #37
Et eks. i venstre hjøne af denne side er et logo med Eksperten.dk nedenunder står der bruger m.m. i en blå kasse nedenunder igen står der kategorien du er i, og nedenunder igen står der dine point. Nedneunder dine point er der et søgefelt, der er sådan et jeg gerne ville have, bare en som viser mine links, når man skriver noget som jeg har bedt om... xx

Jeg har fået af vide, at man kan sætte søgemaskinen til finde de links som man selv har sat den til ! Altså jeg ber den om (..) at hvis nogen skriver \'mad\' så viser den den side jeg har lavet med \'mad\' !
Avatar billede neo16 Nybegynder
05. november 2000 - 15:50 #38
Et eks. til:

www.download.com ligesom den !
Avatar billede ahl Nybegynder
05. november 2000 - 19:26 #39
du kan ikke lave en side ligesom jubii\'s!
Hvis du søge på hund, så bøjer jubii ordet hund + at den søger på alt der har med hund at gøre: hundemad, hundelæge, hundetræner, hundekennel.

Hvis du skulle gøre sådan, på en mere simpel måde, så ville den få hits på en masse ligegyldige sider, bare der står hund i dem!

Og prøv så at indeksere flere hundrede tusind hjemmesider!!

Der skal lidt mere til end en nybegynder til ASP. Desuden er Jubii heller ikke lavet i ASP.
Avatar billede ahl Nybegynder
05. november 2000 - 19:27 #40
Eksperten søger i en database, ikke på html sider!
Avatar billede neo16 Nybegynder
06. november 2000 - 10:54 #41
Hvordan laver jeg så en database ???
Avatar billede neo16 Nybegynder
06. november 2000 - 10:56 #42
Skal man lave den i Acces 2000 m.m.

Hvad skal man så bruge databasen til ?
Avatar billede ahl Nybegynder
06. november 2000 - 17:45 #43
det er en sql database!

Alt hvad du skriver her på eksperten bliver gemt i en database!
Avatar billede neo16 Nybegynder
06. november 2000 - 21:50 #44
Hvordan det ? Hvad har en database med en web-side at gøre ? Og hvordan laver jeg en database ?
Avatar billede neo16 Nybegynder
06. november 2000 - 21:52 #45
Hvad betyder \"sql\" ?
Avatar billede ahl Nybegynder
06. november 2000 - 21:55 #46
måske skulle du starte med noget mere elemetert, såsom at læse/skrive/rette i en Access database.
Avatar billede downloadi Nybegynder
06. november 2000 - 21:56 #47
Jubii er lavet i asp prøv at søge efter et ord så står der http://soeg.jubii.dk/res.asp?soegeord=???
                                  asp
Avatar billede neo16 Nybegynder
06. november 2000 - 22:04 #48
Hvordan virker Acces database ?
Avatar billede ahl Nybegynder
06. november 2000 - 22:09 #49
nej Jubii er ikke lavet i ASP. Det eneste ASP-scriptet gør er at den sender oplysninger videre til en exe fil!
Avatar billede ahl Nybegynder
06. november 2000 - 22:10 #50
den asp-fil fylder måske 10-linier.
Avatar billede neo16 Nybegynder
06. november 2000 - 22:15 #51
Dvs. at man laver en slags database exe fil m.m. så vil udføre mine behov, og så laver man noget ASP der fortæller databaser hvornår og hvordan den skal starte ! Er dette rigtig ?
Avatar billede ahl Nybegynder
06. november 2000 - 22:19 #52
nej.
Man laver en exe-fil som kigger i en database.
exe-fil finder så de rette sider.

Ulempen ved ASP er at der først \"kompileres\" når brugeren går ind på siden. Det er meget langsomt. Hvis man har en exe-fil som ér kompileret, så går 100x hurtigere.
Avatar billede stigc Nybegynder
06. november 2000 - 22:26 #53
ahl >> Har du nu ret i det! Hvis de alligevel er igang med ASP. SQL opslagene er vel ligeså hurtige som fra alle mulige andre sprog! Hvad skulle de vinde på at det var en kompileret fil der kaldte databasen? Ved mindre du mener at exe-filerne er hurtigere til at opsætte teksten i HTML, som den finder op i databasen! Er du sikker på det du skriver?

Avatar billede ahl Nybegynder
07. november 2000 - 19:46 #54
jeg kender en der atbejder hos Jubii, så jeg er sikker på hvad jeg skriver.

Ja den skriver dels HTMl siden hurtigere. Og det går hurtigere med at få skabt en forbindelse til en databse med kompileret fil, end med en ASP fil.
Avatar billede neo16 Nybegynder
07. november 2000 - 21:19 #55
Hvordan laver man så en rigtig exe fil ??
Avatar billede ahl Nybegynder
07. november 2000 - 21:45 #56
i c++
Avatar billede ahl Nybegynder
07. november 2000 - 21:49 #57
du kan også godt lave den i VB delphi, eller noget andet. Men jubii har i hvert fald lavet deres i C++.
Der kræver rigmelig stor ekspertice at lave sådan et program!