Avatar billede jolo Nybegynder
17. februar 2003 - 14:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

webbaseret sql database

Hej

er der nogle der kan fortælle hvordan en web baseret sql database opbygges? det er vel ikke så simpel bare at have en ex. access database hvor forespørgsler osv. skrives som sql? istedet for brug at guider eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 14:28 #1
access kan som sådanne godt bruges til mindre hjemmesider, uden for mange kald på engang til dem.

hvordan du formulerer din SQL, kan du eksempelvis se eksempler på her:

www.html.dk/tutorials/asp fra artikel 17 til slut.

mvh.
Questis
Avatar billede jolo Nybegynder
17. februar 2003 - 14:46 #2
ok nu skal jeg lige have en ting på plads altså hvorfor man laver en sql baseret database er altså fordi den skal vises på nettet? er dette korekt, men nu i mit tilfælde skal jeg "bare" lave en elevdatabase - så kan den vel godt bare laves almindeligt i access eller?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 14:50 #3
når du bruger access på nettet, bruger du også SQL til at hente og bringe data til og fra din access database....

hvis det er en elevdatabase, som ikke har 100 kald i minuttet, skulle der ikke være noget i vejen for at bruge access
Avatar billede jolo Nybegynder
17. februar 2003 - 14:53 #4
øhh ja nu er det sådan at denne elev database er til intern brug til at holde styr på elverne der går på denne skole.....hvad er fordelen ved at du laver en med sql? for umiddelbart kan jeg ikke se at den skal på nettet???
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 14:58 #5
nu fik du sat mig af.... hvis du ikke vil havde den på nettet. hvorfor så snakke om webbaserede databaser ? kan du uddybe hvad din ide er med dette.
Avatar billede jolo Nybegynder
17. februar 2003 - 15:03 #6
sorry men det er bare i tvivl om hvad det er jeg skal...enten om det skal være webbaseret eller bare almindeligt for i min situation ved jeg ikke om jeg overhovedet har brug for en webbaseret men de kloge siger jo at det er godt ang. når man tænker på fremtiden.......
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. februar 2003 - 15:04 #7
SQL står for Structured Query Language og er som sådan bare et sprog, som er effektivt til at "tale" med relationelle databaser. Man vælger ofte en relationel database til en webløsning, fordi de (DB) er gode til at gemme mange informationer. En relationel DB har som sådan ikke noget med præsentationen af data på nettet at gøre.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. februar 2003 - 15:05 #8
Hvis du vil præsentere data på nettet, gøres det ofte med en kombination af en relationel database og f.eks. ASP, PHP, Perl eller et andet sprog, som kan lave dynamiske websider.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
17. februar 2003 - 15:06 #9
Du skal vælge en webbaseret løsning, hvis du forventer at mange brugere skal have adgang til dine data. Hvis der blot skal sidde en enkelt person og redigere data, giver det ikke mening at anvende web.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 15:08 #10
som mufoxe siger med mange ord :) er SQL bare en måde at komunikere med din database, og bruges sammen med et serversprog så som asp og php.

ikke noget du skal tænke videre over... du kan læse om det i det link jeg gav dig.
Avatar billede jolo Nybegynder
17. februar 2003 - 15:08 #11
ja ok nu er jeg med - dvs. nu hvor jeg ikke er interesseret i at vise elev-data på nettet men det er til intern administration så er det ok med en ikke webbasseret?...så lige en ting mere hvis jeg nu gerne vil lave sådan en webbaseret database...hvad skal jeg så bruge af programmer? er det webwriter f.eks?? eller?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 15:10 #12
selve databsen, bygger du op som du gør normalt med access, så skal du bruge en editor til at kode din asp og sql i, dette kan være alt fra notesblok til dyre editorer.... mere kræver det ikke. men det står så også i det link jeg henviste til :)
Avatar billede jolo Nybegynder
17. februar 2003 - 15:15 #13
ok mange tak