Avatar billede websurfer Nybegynder
10. august 1999 - 18:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

chmod?

I en instruktion til en fil, jeg har fået står der, at når jeg uploader den skal chmod på filen være 755. Hvad betyder det?
Avatar billede fumes Nybegynder
10. august 1999 - 18:12 #1
chmod er en kommando på unix der  styrer rettigheder ti lfiler og directories. 777 betyder at ALLE har ret til at læse, skrive og eksekvere filen/directoriet.

755 betyder så at root har alle rettigheder og andre har færre rettigheder.
Avatar billede fumes Nybegynder
10. august 1999 - 18:12 #2
eller på Linux selvfølgelig (eller AIX)... hmmmm
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. august 1999 - 20:10 #3
fed kategori at spørge i *G*
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. august 1999 - 20:31 #4
755 betyder at EJEREN har alle rettigheder (read, write, execute),
og at alle andre har read og execute. Root har jo altid lov til alt.
Avatar billede websurfer Nybegynder
11. august 1999 - 14:04 #5
Ja tak, men hvordan gør jeg, når jeg skal uploade den med chmod=755 ???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. august 1999 - 15:03 #6
Hvis du kan logge ind på denne UNIX-maskine med telnet, kan
du skrive

  chmod 755 filename.ext

Kan man gøre det med ftp?
Avatar billede fumes Nybegynder
11. august 1999 - 15:07 #7
Så vidt jeg ved kan du ikke ændre rettigheder til filer via FTP-programmer.
Avatar billede nielsbjerre Nybegynder
12. august 1999 - 06:04 #8
Jo det kan godt ændres med FTP. Fx kan CuteFTP ...
Avatar billede chruker Nybegynder
12. august 1999 - 19:58 #9
Skal 777 og 755 læses som om det første ciffer er owner, det næste ciffer group og det sidste ciffer er others ?

Hvis det er tilfældet må 7 betyde alle rettigheder og 5 ingen rettigheder, ik' ?
Avatar billede websurfer Nybegynder
18. august 1999 - 19:59 #10
...
Avatar billede razor Nybegynder
29. august 1999 - 14:42 #11
man kan godt gøre det med WS_FTP der højreklikker du på den fil eller directory du vil chmod'e og vælge chmod
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. august 1999 - 20:17 #12
chruker: nej 7 betyder read-write-execute, 5 betyder read-execute,
0 betyder ingen rettigheder.

razor: det du beskriver virker ikke i WS_FTP Limited Edition 4.60.
Hvilken version bruger du?
Avatar billede razor Nybegynder
29. august 1999 - 22:01 #13
4.01 lite...
Du skal lige huske at chmod kun kan laves på unix-hosts

ellers skal du henvende dig til sysadmin
Avatar billede tomaten Nybegynder
23. september 1999 - 08:51 #14
Hvis du har WSFTP, skal du uploade filen i ACII (der kan markeres nederst i programmet). Derefter højreklikker du på filen og vælger CHMOD. Der skal du markere alle, pånær 2 execute.

Nu er den chmodded med 755