Avatar billede codesmurf Nybegynder
14. februar 2003 - 10:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vise valgt item i en combobox (med laaang tekst) som hint

Hvis jeg har nogle items i en combobox som er længere end selve comboboxen er det så ikke muligt at få vist hele teksten som et hint eller andet? Jeg har set det før i bla. windows men også andre programmer hvor comboboxen er kortere end den tekst man gerne vil ha' vist?

Jeg fandt nogle gode Balloonhelp indlæg tidlere men de virker kun med VC++ og ikke i Borland CPP Builder 6 som er det jeg bruger. Nogen der har en enkelt metode uden brug af komponenter? Eller et link til en komponent der virker med Borland?
Takker
Avatar billede susrn Nybegynder
14. februar 2003 - 22:30 #1
kan du ikke bruge hint propertien, ved at ændre den efter hvilken tekst der er den aktive?
comboBox->hint = comboBox->items[ nummeretPåDenValgte ]
Avatar billede codesmurf Nybegynder
16. februar 2003 - 00:31 #2
Det kræver så at man bruge musen og holder den henover efter man har valgt. Jeg ville foretrække at man kunne se det efterhånden som man scroller ned (eller holder musen hen over et item i en åben listbox) i tilfælde af at alle sætningerne starter ens.
Avatar billede segmose Nybegynder
19. februar 2003 - 17:57 #3
En mulighed ville være at du prøvede at få vist hint for det aktive
element evt. ved at simuleret det event der får hint frem med musen,
det skulle så aktiveres med det event der kommer ved at et nyt
element bliver det aktive.
Avatar billede codesmurf Nybegynder
20. februar 2003 - 16:44 #4
Nogen idé til hvordan man gør det?
Avatar billede segmose Nybegynder
21. februar 2003 - 09:07 #5
Først, jeg kender ikke så meget til Builder, men kun til
ældre borland software, men den generelle fremgangsmåde
vil nok være ens.

Nu kender jeg ikke de events der bliver genereret, så enten
må du læse hvorfor nogle events der bliver genereret eller
du kan lave nogle små kode exempler som du kan køre igennem
med din debugger.

Du skal bruge et test program med et felt der kan give hint,
dertil skal du tilføje en eventhandler og aktivere hint, lav
så et break point i din eventhandler og undersøg de events
der kommer når musen bevæger sig ind i feltet og ud igen, hints
kommer vist med en tidsforsinkelse så efter musen er kommet ind
for hint aktiveres undersøg eventne indtil hint aktiveres.
Der er dog det problem at det kan være at de event slet ikke
bliver sent til dit felt men håndteres andetsteds, det vil
muligvis være tilfældet med hints, selvom jeg tror du ihvertfald
får dem at se, sker handlingen et andet sted.

Så skal du bruge en combobox og finde ud af hvilke events der
kommer når du kommer ind i et nyt element med pil op/ned,
her er det ikke kun pil tasterne der er interessante men noget
med "selected" eller lignende.

Når du har fundet det "select" event skal du lave en
eventhandler til din combobox (evt. i et nyt object der nedarver
fra combobox), her tilføjer du så et nyt event indgang for
"select"-eventet og i den sender du så hint-eventet som du
fandt ovenfor.
Avatar billede codesmurf Nybegynder
21. februar 2003 - 10:02 #6
Godt så :)
Ikke sådan lige til hvis man ikke lige har styr på eventhandlere etc. Har aldrig lavet en komponent selv, men tak for forslaget, så må jeg se om ikke jeg får tid til at kigge på det på et tidspunkt.