Avatar billede lajer Nybegynder
12. februar 2003 - 05:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kald function i anden .cs fil

Jeg vil gerne kalde en funktion der ligger i en anden .cs fil!

Hvordan gør jeg det??
Avatar billede ninakir Nybegynder
12. februar 2003 - 06:43 #1
Hvis cs-filerne haver samme namespace og ligger i samme solution, kan du kalde en funktion i en anden fil hvis du opretter et objekt af dens klasse og kalder metoden på objektet - eller, hvis du har en statisk metode kan du kalde den på klassens navn.
Hvis du vil bruge en cs-fil med et andet namespace, kan du lægge den til din solution ved at højreklikke på solutionsnavn i solution explorer og vælge add/existing item. For at få tilgang til til klassens funktionalitet skal du så importere dens namespace: "using Filnavn;"
Avatar billede ninakir Nybegynder
12. februar 2003 - 06:45 #2
hmm det sidste var vel ikke helt præcist.... det burde have stået "using Namespace" - hvor Namespace er navn på namespacet til den cs-fil du vil bruge.
Avatar billede lajer Nybegynder
12. februar 2003 - 07:00 #3
Den ligge i samme namespace og solution :)

Men der hvor du opretter et objekt af dens klasse og kalder metoden på objektet, der tabte du mig :)

Sikkert mig der fejler, men kan jeg logge dig til at smide en stump kode?
Avatar billede ninakir Nybegynder
12. februar 2003 - 07:08 #4
Forsøg på eksempel:
Klassenavnet på den cs-fil du ønsker at bruge er class Test, og den haver en metode der hedder TestMig().
Dette kan du da skrive i den fil hvor du vil kalle de public eller protected metoder i cs-filen med class Test:

Test mytest = new Test();
myTest.TestMig();

Hvis metoden TestMig er en statisk metode (noget du kan se af om den hedder "public static" før returtype og navn angives), kan den kaldes som følger:

Test.TestMig();

Håber det blev klarere nu?
Avatar billede lajer Nybegynder
12. februar 2003 - 07:17 #5
Fantastisk lækkert programmeringssprog :)

Det er alle tiders, jeg takker!
Avatar billede ninakir Nybegynder
12. februar 2003 - 07:23 #6
Det var så lidt :o)
Ha' en god dag!