Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 16:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

"text/plain" , "multipart/form-data" - Jeg fatter intet...

Jeg havde en fin form hvor folk kunne sende mig en mail via PHP.

Det hele virkede fint...lige pludselig virkede det ikke mere (jeg har ikke rettet så meget som et komma).

Efter at jeg skifter "text/plain" ud med "multipart/form-data" virker det hele igen.

Hvad sker der ?!!?
Avatar billede schaefner Juniormester
10. februar 2003 - 16:26 #1
Prøv at skriv din kode
Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 16:28 #2
<?php

if ($_POST[sendknap] && $_POST[besked] && $_POST[navn] && validate_email($_POST[email]) && $_POST[emne]) {
$navn = ucwords($_POST[navn]);
mail("kontakt01@ladefoged-roenne.dk", "$_POST[emne]", "$_POST[besked]", "From:$_POST[email] ($navn)");
echo "<span class=\"fed\">Tak for din besked, vi vender tilbage med et svar hurtigst muligt !</span>";
}
else
{

?>

<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"] . "?" . $_SERVER["QUERY_STRING"]; ?>" method="post" enctype="multipart/form-data">
<fieldset class="formular">
  <div><span class="fed10">Kontakt formular</span></div><br />
  <span class="fed">N</span>avn<br />
  <input type="text" name="navn" value="<?php echo "$_POST[navn]"; ?>" size="30" /><?php if ($_POST[sendknap] && !$_POST[navn]) echo "<span class=\"kursivroed\"> Husk at angive dit navn !</span>"; ?><br />
  <span class="fed">E</span>-mail<br />
  <input type="text" name="email" value="<?php echo "$_POST[email]"; ?>" size="30" /><?php if ($_POST[sendknap] && !$_POST[email]) { echo "<span class=\"kursivroed\"> Husk at angive en gyldig e-mail adresse !</span>"; } elseif ($_POST[sendknap] && !validate_email($_POST[email]) && $_POST[email]) { echo "<span class=\"kursivroed\"> Den e-mail adresse du har angivet er ikke gyldig !</span>"; } ?><br />
  <span class="fed">E</span>mne<br />
  <input type="text" name="emne" value="<?php echo "$_POST[emne]"; ?>" size="30" /><?php if($_POST[sendknap] && !$_POST[emne]) echo "<span class=\"kursivroed\"> Husk at angive emne !</span>"; ?><br />
  <span class="fed">D</span>in besked<br />
  <textarea name="besked" cols="85" rows="6"><?php echo "$_POST[besked]"; ?></textarea><br />
  <input type="submit" name="sendknap" value="Send besked" />
  <input type="reset" name="nulstilknap" value="Slet alt" />
</fieldset>
</form>
Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 16:29 #3
Jeg inkludere koden i min index fil, men det har tidligere virket !
Avatar billede schaefner Juniormester
10. februar 2003 - 16:30 #4
Prøv bare at fjern enctype="multipart/form-data"
Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 16:35 #5
Men det VIRKER jo med enctype="multipart/form-data" ?
Avatar billede schaefner Juniormester
10. februar 2003 - 16:40 #6
ja, men den er ikke nødvendig
Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 16:46 #7
Det virker fint uden, men hvorfor virker det ikke med enctype="text/plain" ?

Er det desuden ikke god skik at huske enctype ?
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 16:54 #8
Text/plain er ikke en typisk form enctype.

Default er 'application/x-www-form-urlencoded'
Og hvis du uploader filer bruger du 'multipart/form-data'
Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 17:00 #9
Ok, vil det sige at jeg som udgangspunkt bør skrive enctype="application/x-www-form-urlencoded" for god kodeskik, men mindre jeg uploader ?
Avatar billede googolplex Novice
10. februar 2003 - 17:00 #10
Du skulle vel ikke have et link, hvor jeg kan læse om de forskellige enctypes ?
Avatar billede miraculix Nybegynder
10. februar 2003 - 17:23 #11
Jeg bruger selv "The HTML Reference Library". Det er en (efterhånden gammel) hjælpefil til windows med HTML dokumentation. Jeg vil tro du nemt finder den på f.eks. Google

Hvis du vil holde ekstra god skik så ja, men jeg vil tro det er en specificeret del af protokollen at den skal defaulte til application/x- osv.

Der er vist stort set ingen der angiver den (svjv heller ikke profesionelle html-authoring programmer)..