Avatar billede laseb Nybegynder
05. februar 2003 - 11:57 Der er 18 kommentarer

Afsend formular fra DW - hvordan?

Hejsa.
Jeg kunne godt bruge en vejledning til at afsende en formular fra en Dreamweaver-side til en mailadresse. Jeg har arbejdet lidt med det før, men det var på min Mac-server, og det her skal bruges på en Microsoft web server.

Med andre ord, jeg er lidt på bar bund, og kunne godt bruge en udførlig vejledning - hvis nogen lige skulle ha’ tid.... :-)

/Lasse
Avatar billede mm12010 Nybegynder
05. februar 2003 - 20:42 #1
marker din formular, så kommer der et felt der hedder "action" i property-inspectoer'en(den nederste menublok) deri skriver du: mailto:email@adresse.dk
Avatar billede laseb Nybegynder
06. februar 2003 - 12:18 #2
Det virker ikke rigtig for mig. I stedet står browseren bare og søger i lang tid før den afbryder...

- skal det være "default", "post" eller "get"?

/Lasse
Avatar billede mm12010 Nybegynder
06. februar 2003 - 12:24 #3
method=post
Avatar billede laseb Nybegynder
06. februar 2003 - 12:26 #4
Det virker ikke...
Avatar billede mm12010 Nybegynder
06. februar 2003 - 12:26 #5
koden skal se sådan ud:

<form name="formnavn" action="mailto:email@adresse.dk" method="post" enctype="text/plain">
Avatar billede laseb Nybegynder
06. februar 2003 - 12:40 #6
Den ser sådan ud - og virker ikke... Jeg har som sagt brug for en detaljeret vejledning,,,

<form method="post" action="mailto:xxx@xxx.dk" name="requestform">
                <table width="90%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2">
                  <tr>
                    <td width="51%">&nbsp;</td>
                    <td width="49%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="+1">Profile
                        </font></div>
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Company/Organisation:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="organisation" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Adress:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="adress" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Town:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="town" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Country:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="country" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Contact
                        person:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="contact" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Phone:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="phone" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Fax:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="fax" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">E-mail:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="email" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Website:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="website" size="40" value="http://">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%" height="18">&nbsp;</td>
                    <td width="49%" height="18">
                      <p>&nbsp;</p>
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">&nbsp;</td>
                    <td width="49%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="+1">Requested
                        vehicle </font></div>
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Make:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="make" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Model:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="model" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">RHD/LHD:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="rhd-lhd" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Diesel/Petrol:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="diesel-petrol" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">&nbsp;</td>
                    <td width="49%">&nbsp;</td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">&nbsp;</td>
                    <td width="49%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="+1">Delivery
                        </font></div>
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Destination:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="destination" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td width="51%">
                      <div align="right"><font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="-2">Required
                        delivery date:</font></div>
                    </td>
                    <td width="49%">
                      <input type="text" name="delivery-date" size="40">
                    </td>
                  </tr>
                  <tr>
                    <td>&nbsp;</td>
                    <td>
                      <input type="submit" name="Submit" value="Submit">
                    </td>
                  </tr>
                </table>
                </form>
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. februar 2003 - 12:42 #7
Du har vel adgang til et formmail script hos din udbyder?
Deres support er nok det bedste sted at starte.

Ofte hedder det noget ala <form method="post" action="formail.udbyder.pl">

Men igen - kig på deres website.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
06. februar 2003 - 12:46 #8
sådan som det står nu sendes der en mail via brugerens mailprogram, hvis ikke det var det du søgte, må vi ha nogle flere oplysninger: udbyder, asp, php, mv.
Avatar billede laseb Nybegynder
06. februar 2003 - 12:49 #9
mm12010, der sker ikke rigtig noget som helst... :-(
Pelkjaer, kan jeg selv lægge et sådant skript op på serveren? Det er en server hos en kunde, så jeg tror ikke de ved meget om det derude...

/Lasse
Avatar billede jacob_m Nybegynder
06. februar 2003 - 12:52 #10
ja.. det kan nemt løse... men som mm12010 skal vi have nogle flere oplysninger.. for det kan nemt programmeres i asp eller php !!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. februar 2003 - 12:54 #11
Hvis nu du ved hvilken udbyder det drejer sig om, har de med stor sansynlighed et formail script, så behøver du hverken asp, php etc.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. februar 2003 - 12:55 #12
Abusiness har fx. denne vejledning http://www.abusiness.dk/instructions.asp?subject=7&instruction=12 - din udbyder har givetvis noget lign.
Avatar billede laseb Nybegynder
07. februar 2003 - 11:34 #13
Hejsa.
Jeg har kigget lidt i en DW-bog, og fundet frem til følgende - som bare ikke virker:
På serveren har jeg oprettet en mappe, cgi-bin, og lagt filen formmail.pl i. Den ser sådan ud...:

#!/usr/bin/perl

# Define Variables                                                          #
#      Detailed Information Found In README File.                            #

# $mailprog defines the location of your sendmail program on your unix      #
# system. The flags -i and -t should be passed to sendmail in order to      #
# have it ignore single dots on a line and to read message for recipients    #

$mailprog = '/usr/lib/sendmail -i -t';

# @referers allows forms to be located only on servers which are defined    #
# in this field.  This security fix from the last version which allowed      #
# anyone on any server to use your FormMail script on their web site.        #

@referers = ('mitdomaene.dk');

# @recipients defines the e-mail addresses or domain names that e-mail can  #
# be sent to.  This must be filled in correctly to prevent SPAM and allow    #
# valid addresses to receive e-mail.  Read the documentation to find out how #
# this variable works!!!  It is EXTREMELY IMPORTANT.                        #
@recipients = &fill_recipients(@referers);

# ACCESS CONTROL FIX: Peter D. Thompson Yezek                                #
# @valid_ENV allows the sysadmin to define what environment variables can    #
# be reported via the env_report directive.  This was implemented to fix    #
# the problem reported at http://www.securityfocus.com/bid/1187              #

@valid_ENV = ('REMOTE_HOST','REMOTE_ADDR','REMOTE_USER','HTTP_USER_AGENT');

# Done                                                                      #

På min formular-side ligger en form med action: http://www.adresse.dk/cgi-bin/formmail.pl

MEN: Når jeg udfylder formularen, og vil sende den, går den til en siden med teksten "The page cannot be displayed"
Hvad gør jeg forkert?

/Lasse
Avatar billede jacob_m Nybegynder
07. februar 2003 - 16:22 #14
Nu har jeg ikke så meget forstand på CGI...
Men det er ti gange nemmere at lave det i PHP.. Skal jeg ikke gøre det for dig ?

/jacob
Avatar billede laseb Nybegynder
21. marts 2003 - 12:32 #15
Jeg er lige på oprydningstur. Læg svar ind, så får i points...

/Lasse
Avatar billede mm12010 Nybegynder
21. marts 2003 - 12:42 #16
Hvis vi ikke har givet svar der dur, skal du selv lægge et svar og så acceptere dig selv.
Avatar billede jacob_m Nybegynder
21. marts 2003 - 18:08 #17
Jep, jeg behøvs ingen point..
Avatar billede mm12010 Nybegynder
05. august 2003 - 12:42 #18
lukketid?