Avatar billede icantwin Nybegynder
01. november 2000 - 07:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

IRQ Problemer!!!

Det her er så at sige en lille opfølgelse på en gammel besked hvor jeg havde problemer med at mit skærmbillede fryste hele tiden...

http://www.eksperten.dk/spm/28860

Men jeg har så i mellemtiden fundet ud af at jeg har nogen seriøse irq-problemer fordi...

Både min
Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller,
Creative SB Live Player kort,
Accton EN1207D Series PCI Fast Ethernet Adapter og
Asus AGP-V7100 (Geforce2 MX) kort benytter irq\'en 9

Desuden bruger både min COM2 og Printerport også irq 3

Og det kan jo snildt have noget at gøre med at min computer fryser...
Så jeg håber at der er nogen der vil hjælpe mig med at løse mine irq-problemer!! =)

tak!!
Avatar billede urth Nybegynder
01. november 2000 - 08:15 #1
Du kan selv tildele irq\'er i bios\'en
Avatar billede handmade Nybegynder
01. november 2000 - 08:55 #2
Samt under enhedshåndtering-egenskaber-ressourcetildeling, hvor man kan bruge forskellige basiskonfigurationer/input-outputområder. Lidt af et puslespil. Muligvis ville det være en god ide at fjerne så meget som muligt af HW og så installere tingene igen, en efter en for at holde styr på hvad der får tildelt hvad. En masse genstarter!!
Avatar billede nathan Nybegynder
01. november 2000 - 09:18 #3
find de ledige IRQ
hvis du har flere HW end ledige IRQ\'er, så bliver du nødt til tildele samme IRQ til 2 hardware.
Begge HW vil virker, bare du ikke bruge dem samtidig!

du skal prøve det frem, for finder ud af hvilken hw giver konflikt.

/nathan
Avatar billede handmade Nybegynder
01. november 2000 - 09:25 #4
De vil virke selvom du bruger dem samtidig. IRQ betyder Interrupt Request, altså en anmodning om tildeling af processortid. I praksis vil det gå så hurtigt at brugeren som regel ikke vil bemærke det. For at undgå enhver form for unødige problemer, er det naturligvis mest hensigtsmæssigt at alle 15 IRQ udnyttes maksimalt
Avatar billede nathan Nybegynder
01. november 2000 - 09:45 #5
handmade> du har delvis ret, men Interrupt Request er ikke kun tildele tid men den deler også processen(altså den eksekver Interrupt request/køre interrupt rutine for HW\'en.
hvis det du mener at dele processor tid, så jeg er enig! :-)

Brugeren kan ikke mærke noget, men det kan nogle hardware. hvis HW\'en bruger interrupt request så ofter, samtidig deler IRQ med en anden, så kan du får en Crash...........
Avatar billede handmade Nybegynder
01. november 2000 - 09:47 #6
Enig, du er bare lidt mere detaljeret:-)
Avatar billede nathan Nybegynder
01. november 2000 - 10:02 #7
:-)
Avatar billede halifax Nybegynder
01. november 2000 - 16:39 #8
Hvis din IRQ 5 og 7 er ledig, så prøv at sætte dit lydkort på IRQ5 og LPT1 på IRQ 7, som plejer at være standard IRQ\'en for printerporten. Genstart, og se resultatet. Hvis ikke ok så se igen efter ledige IRQ og flyt rundt. Genstart påny, se efter igen osv
Avatar billede swamp Nybegynder
02. november 2000 - 16:35 #9
kan jo være det virker ...  jeg kan ikke huske om det også virker i win2k,men win9x har en rigtig dårlig leg kørende med at blande IRQ\'er sammen ... prøv at fjerne \"plug and play BIOS\" i system håndteringen.

Dette vil resultere i at ALT hvad der sidder i din maskine og er PNP kompatibelt fjernes og installeres på ny, som regel næsten lige så godt og mindst lige så effektivt som at re-installere maskinen.

som sagt, jeg ved ikke om det er muligt i win2k, jeg har kørt det på et tidspunkt, men jeg kan ikke huske om den styrer det på samme måde som i 9x.
Avatar billede icantwin Nybegynder
04. november 2000 - 13:07 #10
men er der nogen der kan give en logisk forklaring på hvorfor ligepræcis alle mine pci-enheder bruger irq 9
Avatar billede halifax Nybegynder
04. november 2000 - 14:25 #11
Kan ikke helt forklare, hvorfor dine pci-enheder bruger irq9 da denne jo - sammen med irq2 - er en slags \"bro\" til andre irq. Der er ialt 15 irq.
IRQ systemet styres af en controlerchip som Intel 8259. Den kan håndtere 8 irqsignaler, og derfor kobles to af dem sammen via IRQ 2 og 9. Det kan altså tænkes at dine pci\'er via irq9 skulle omdirigeres til andre irq, men at denne proces af en eller anden grund ikke er gjort færdig i pc\'ens opsætning at dit hardware. Derfor får du konflikter. Løsningen er som sagt at afinstallere hardware og lade pc\'en søge det igen. PnP hardware skal så nok \"falde på plads\" mens du selv må tage vare på ikke PnP enheder.

Avatar billede icantwin Nybegynder
04. november 2000 - 14:53 #12
Jeg kan altså ikke helt få det til at virke =(

Resource    Device
IRQ 9    Microsoft ACPI-Compliant System
IRQ 9    ASUS AGP-V7100 SDRAM v6.18
IRQ 9    VIA USB Universal Host Controller
IRQ 9    Creative SB Live! Basic (WDM)
IRQ 9    Accton EN1207D Series PCI Fast Ethernet Adapter
IRQ 9    Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC20265)

(jeg har irq 2, 5, 7, 10, 11, 12 fri)

Jeg har prøvet at afinstallere min hardware... men det ser stadigt meget skidt ud efter at jeg har installeret det igen...

Og jeg kan af en eller anden grund heller ikke ændre irq på de enkelte hardware-enheder i enhedshåndtering....

Men i skriver at man kan ændre irq i BIOS.... men helt præsist hvordan...
Avatar billede icantwin Nybegynder
04. november 2000 - 14:57 #13
præcist... =)
Avatar billede icantwin Nybegynder
12. november 2000 - 15:45 #14
nå... men det kan jeg jo ikke bruge til så meget =(
Avatar billede nathan Nybegynder
12. november 2000 - 20:35 #15
ok, hvis du går ind på BIOSen kan du vælge noget med IRQ setup. der kan du vælge de forskelige IRQ, ellers prøve og sætte den til AUTO og restart maskine. bagefter går du i windows og prøve ændre dine IRQ er.

prøve den, hvis den ikke virker, så vende tilbage her.