Avatar billede websmith Nybegynder
03. februar 2003 - 23:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til oprettelse af VirtualHost, test ønskes

Hej med jer,

Jeg har set at mange spørger om Virtuelle hosts på Apache, og har svaret mange gange.

For at spare mig selv for meget tid, har jeg lavet følgende:

http://websmith.dk/help/apache.vhost.jsp

Jeg vil godt have den testet for funktionalitet.
Kommentarer vedr. udseende og den manglende validering frabedes.

Det er altså kun det rent tekniske og løsninge som brugeren får ud i den anden ende som skal testes. Dvs. er der fejl i den konfiguration som siden forslår.
Avatar billede madst Nybegynder
04. februar 2003 - 16:14 #1
Listen 1.2.3.4:80
NameVirtualHost 1.2.3.4
<VirtualHost 1.2.3.4:80>
  Options Indexes FollowSymLinks +IncludesNOEXEC
  ServerAdmin x@y.zz
  ServerName hest.hamster
  ServerAlias abekat
  DocumentRoot /gnyf/flaf
</VirtualHost>

Et par ting er IMHO galt - for det første, så burde du ikke slå de
options til du har - det er de færreste der ønsker nogen af dem i
hverdagen og effekten kan være "uheldig". For det andet, så vil det
være meget bedre med:

NameVitualHost *
<VirtualHost *>

Normalt er Listen 80 det bedste valg - det er de færreste der har
behov for andet.
Avatar billede websmith Nybegynder
04. februar 2003 - 16:55 #2
Dette er resultatet ved * som IP-adresse, mht options, så ville jeg da godt have en forklaring, for så vidt jeg ved er dem som jeg har valgt uskadelige, men hvis du ved noget som jeg ikke gør, så del det endelig med mig :)

Listen *:80
NameVirtualHost *
<VirtualHost *:80>
  Options Indexes FollowSymLinks +IncludesNOEXEC
  ServerAdmin x@y.zz
  ServerName hest.hamster
  ServerAlias abekat
  DocumentRoot /gnyf/flaf
</VirtualHost>
Avatar billede madst Nybegynder
04. februar 2003 - 17:13 #3
Indexes - tillader directory browsing ... vil man mon altid det?
FollowSymLinks - gør præcist det, oftest er det ikke et problem, man kan være
IncludesNOEXEC - det er spild at skulle parse hvis man ikke har brug for det.
Du bør nok også håndtere spaces i documentroot
Sæt evt. * som default - mit bud er at 99 ud af 100 ville bruge det.
Avatar billede websmith Nybegynder
05. februar 2003 - 22:17 #4
Jeg fjerner alle options, og sætter * som standard i IP. Dog kan man jo godt have paths med space i, så det vil jeg ikke gøre noget ved.

Tak for dine kommentarer.
Avatar billede websmith Nybegynder
05. februar 2003 - 22:18 #5
Og læg gerne et svar, hvis du vil have point :)
Avatar billede madst Nybegynder
05. februar 2003 - 22:43 #6
Du skal bare huske at en path med space i skal i ""
Avatar billede websmith Nybegynder
06. februar 2003 - 20:33 #7
Takker :)
Avatar billede websmith Nybegynder
17. februar 2003 - 11:39 #8
Madst, hvis du vil have point, så skriv lige et svar.
Avatar billede madst Nybegynder
17. februar 2003 - 12:00 #9
det gør som sagt ikke noget ;)
Avatar billede websmith Nybegynder
20. maj 2003 - 09:57 #10
Så lukker jeg