Avatar billede philiph Nybegynder
03. februar 2003 - 21:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken teknologi skal der bruges - Forslag?

Jeg har en gammel VB applikation som jeg skal have lavet om til en Web applikation for en kunde. Ingen problemer der, men der var en del rapporter med diagrammer som jeg endnu ikke ved hvordan jeg skal lave...

Vi skal supportere IE5.5+ & NS6+ (samt evt. Opera 6+), og må ikke være begrænset til Windows platformen.

Print fra browseren ser forskelligt ud alt efter hvilken browser der skrives ud fra, og jeg har endnu ikke fundet en metode til at lave et sideskift.

Og hvad med diagrammerne. Er der en simpel løsning som kan lave .gif'er "on the fly"?

Er der nogen værktøjer der kan hjælpe her. jeg er lidt af en control-freak, og så helst en løsning hvor jeg selv har 100% kontrol over koden.

Er i klar til en objektiv diskussion?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. februar 2003 - 21:59 #1
Kontrollerede udskrifter -> generer PDF
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2003 - 22:01 #2
Erik rammer, som sædvaneligt hoved lige på sømmet, og det kan genereres med koder
Avatar billede bearhugx Nybegynder
03. februar 2003 - 22:03 #3
F.eks. er jeg pt. igang med at læse om FOP i forbindelse med en opgave...

http://xml.apache.org/fop/index.html

FOP kan lave XML data til PDF dokumenter....  Og PDF dokumenter kan læses på ligeomtrent alle platforme
Avatar billede philiph Nybegynder
03. februar 2003 - 22:11 #4
Jaaamen jeg er helt enig!

Den umidlbare løsning er at installere Adobe Acrobat på Serveren og så printe til PDF - ikke?

Det har jeg allerede fået til at virke - MEN! Det er ULOVLIGT ifølge licensbetingelserne for Adobe Acrobat. Præcist står der at Adobe Acrobat ikke må installeres på en maskine hvor andre maskiner har tilgang til, udover hvis hver af klientmaskinerne har købt en separat licens.

Jeg har naturligvis ikke mulighed for at købe en licens til alle internet brugere ;)

Findes der andre produkter/måder der kan generere PDF?

Jeg kikker lige nu på FOP...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. februar 2003 - 22:16 #5
Der er andre produkter - fx en gratis klasse til PHP, der kan lidt.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
03. februar 2003 - 22:17 #6
For at vise PDF-filen igen kan du bruge Acrobat Reader (som er gratis og som Adobe slynger den ud til højre og venstre)

FOP er gratis - og nemmere at koble op imod en web-applikation end Acrobat nogensinde vil være...

Dog er der en del XSLT/FO som man skal sætte sig ind i - derudover understøttes hele XSLT/FO level 1 ikke af FOP - men de er ved at være der.... (Dog kan jeg sige, at det ikke er nogen hindring for at lave pæne PDF-filer -- de mest brugt funktioner er implementeret)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
03. februar 2003 - 22:19 #7
Som Erik rigtigt nok hentyder til, så er der også alternativer til FOP - og det kommer tit an på, hvilken "platform" man i forvejen har sin web-applikation kørende på ...

FOP f.eks. er Java - og har derfor brug for en JVM for at køre
Avatar billede philiph Nybegynder
03. februar 2003 - 22:25 #8
Har lige været ovre på FOP siden... Ser *meget* interessant ud, men... Jeg er lidt lodden på at basere mig på noget som endnu ikke har en endelig udgave frigivet (DEN galaj har jeg været på før...).

erikjacobsen: Nu er det ikke fordi jeg har noget direkte imod PHP, men jeg føler mig mere hjemme i ASP.

bearhugx: Det var licencer til Adobe Acrobat - ikke Acrobat Reader jeg snakkede om...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. februar 2003 - 22:31 #9
Der er vist også en kommerciel PDF-pakke til ASP - hvis du
absolut skal have det på den måde :) Check www.pdflib.com
Avatar billede bearhugx Nybegynder
03. februar 2003 - 22:31 #10
Sorry, jeg tror jeg misforstod noget af det du skrev :-/ ... Men sum summarum bør også være, at du ikke skal bruge Acrobat til at generere dine PDF-dokumenter - jeg tror for det første, at det ikke er helt nemt, at få programmet til at gøre noget som helst i en batch-lignende modus (dvs. generere PDF-dokumenter on-demand via komandoer fra eksterne programmer) - og for det andet, så er der andre alternativer, som specifikt _er_ lavet til at generere PDF-dokumenter "on-the-fly" og som enkelt kan sammenkobles en web-app...
Avatar billede philiph Nybegynder
04. februar 2003 - 09:00 #11
bearhugx: Jeg HAR allerede lavet en (anden) løsning som basere sig på Adobe Acrobat. Det sjove er at Adobe selv har frigivet et COM API til at tilgå det fra programmer, men man må altså ikke bruge det på en server...

Er der nogen der har nogen alternativer til PDF. Hvis man ikke var så pernittengryn med layoutet, var det så muligt i HTML alene? Via CSS2?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
04. februar 2003 - 09:49 #12
CSS og HTML mener jeg ikke er nogen dum ide - hvis jeres primære output-medie er web / browser...

Derimod er det omstændigt at få 'ordenlige ensartede' udskifter (som kan variere alt efter, hvilken browser, man bruger...)

Som du selv har skrevet <<Print fra browseren ser forskelligt ud alt efter hvilken browser der skrives ud fra, og jeg har endnu ikke fundet en metode til at lave et sideskift.>>

Sideskift kan evt. opnåes via CSS-attributterne page-break-before, page-break-after eller page-break-inside
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html#page-breaks

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html beskriver faktisk properties for paged Media (= udprints)

/Søren
Avatar billede philiph Nybegynder
04. februar 2003 - 10:47 #13
bearhugx: CSS2 beskriver ganske rigtigt hvordan man med page-break-* metoderne kan styre sideskift. Desværre er supporten i nuværende browsere i bedste fald mangelfuld...

Jeg var selv meget hooked på "page-break-inside: avoid", men det viste sig at den slet ikke er supporteret af nogen af de browsere jeg har prøvet (NS6, IE5.5/6.0, Opera6).

Se: http://www.westciv.com/style_master/academy/browser_support/printing.html
Avatar billede philiph Nybegynder
04. februar 2003 - 11:33 #14
Har lige siddet og leget lidt med: "page-break-before: always"

http://www.westciv.com/style_master/academy/browser_support/printing.html har ret! Den virker ikke i NS6 - ...suk!

Som Vild E. Ulv altid siger: "Back to the old drawingboard"
Avatar billede bearhugx Nybegynder
04. februar 2003 - 12:14 #15
philiph >> sorry -- men jeg formulerede mit svar ud fra "standarderne" -- at browserene så ikke er fuldt ud CSS2 comp. er jo så en skam...

Måske betyder det så "tilbage til ikke-HTML-formater"
Avatar billede philiph Nybegynder
24. februar 2004 - 14:51 #16
Tak til alle for en god diskussion.

Vi endte med at benytte ReportWriter fra www.dynamicpdf.com. Den løste så mange af vores krav at investeringen var tjent ind allerede den første dag vi benyttede den, og så minder den om Microsoft Access's rapport generator som vi i forvejen havde kendskab til.