Avatar billede klik Nybegynder
03. februar 2003 - 01:29 Der er 8 kommentarer

id nummer

Hvordan undgår jeg at der kommer "huller" i id numrene, når jeg sletter en post vil jeg gerne lave det sådan at den næste post jeg opretter bare lægger sig øverst, så der ikke opstår huller eks. 1,2,3,4,5 etc. og ikke 1,2,3,8,10, jeg bruger phpmyadmin.

på fothånd tusind tak
Avatar billede blaatand Nybegynder
03. februar 2003 - 01:40 #1
Hvorfor vil du gøre dette?

Jeg tror ikke det er muligt at undgå dette hvis du sletter recordsets...
Avatar billede schaefner Juniormester
03. februar 2003 - 01:41 #2
er det ikke også lige meget om der er huller?
Avatar billede klik Nybegynder
03. februar 2003 - 03:30 #3
Jeg har lavet et phpscript det laver nogle forespørgelser på id numre, og det virker ikke hvis der er huller i id-numrene.
Avatar billede blaatand Nybegynder
03. februar 2003 - 03:31 #4
Lav noget kode der siger hvis det id nummer ikke er der, så:
response.write "Dette recordset eksisterer ikke, eller er blevet slettet!"
Avatar billede klik Nybegynder
03. februar 2003 - 03:34 #5
det er jeg desværre ikke dygtig nok til, og jeg kender ikke så meget til Mysql, så jeg håbede at det kunne løses på denne måde
Avatar billede blaatand Nybegynder
03. februar 2003 - 03:36 #6
Desværre kan der vist ikke probbes "noget i" de huller du laver i databasen, så du bliver nød til at løse det på anden måde.
Avatar billede klik Nybegynder
03. februar 2003 - 03:41 #7
ok, jeg må få php til at bestemme id,en, det kan jeg måeke godt finde ud af, but thanks anyway
Avatar billede miraculix Nybegynder
06. februar 2003 - 00:39 #8
Advarsel: Husk at hvis du genbruger gamle id'er så kan der (hvis du ikke ryder ordentlig op når du sletter records, eller noget går galt når du gør det) pludselig opstå interessante inkonsistenser hvor nogle relaterede data der hørte til den record der før havde dette id pludselig har den nye record at relatere (fejlagtigt) til.

F.eks.:
tabel 1, titler (id, titel):
1, direktør
2, chef
3, kuli

tabel 2, medarbejdere (id, navn, titel-id):
1, hansen, 2
2, pedersen, 3
3, mortensen, 1

Antag at du sletter titlen chef og opretter titlen underkuli med dit "nul-huller" princip. Så er hansen pludselig blevet degraderet til underkuli. Det ville være klart værre at han på den måde havde fejlagtig titel end at han ikke har nogen titel overhovedet. (så kan man da se der er noget galt).