Avatar billede bgjensen Nybegynder
31. oktober 2000 - 14:38 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Harddisk\'s overførsel tid

Jeg ville høre hvad overførsels tiden er for harddiske: (MB/Sek)
På IDE 100, 66, 33.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. oktober 2000 - 14:53 #1
100, 66 og 33 TEORETISK :-)
Avatar billede bgjensen Nybegynder
31. oktober 2000 - 14:53 #2
Er det muligt at teste det med et program??
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. oktober 2000 - 14:54 #3
Men der er jo mange ting der spiller ind, for det første er diskene i praksis ikke så hurtige... en ATA100 kan du forvente et sted mellem 40 og 50MB/Sek. af, hvis dit system er godt sat sammen... osv. derned af.
Avatar billede thunderbear Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:05 #4
De nye ULTRA-IDE kort har højt nok til loftet til at de fleste nye diske kan levere maxydelse.

Jeg overfører 17 Mb/s på en IBM monteret på en ULTRA-66 under Linux.  Det er jeg udmærket tilfreds med.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
31. oktober 2000 - 15:07 #5
>>bear, ja controllerne har... men harddiske mangler en del for at nå den optimale ydelse!
Avatar billede teknik Juniormester
31. oktober 2000 - 16:23 #6
Du kan downloade det udemærkede testprogram Sisoft Sandra her:
http://www.sisoftware.co.uk/sandra

Det indeholder et Drive Benchmark, som kan give dig oplysninger om hvordan dine
egne drev Yder.
Wintune fra www.wintune.com indeholder ligeledes et drive benchmark, og hvis du vil
oplyse dine resultater, så kan du få andre brugeres resultater med tilsvarende konfigurationer.

Maksimalt i et Windows system ligger iflg Sandra på

ca. 9MB/sek for UDMA 33, og 14-15MB/sek for UDMA66.....UDMA 100 oplyses ikke,
men som Tigerdyr siger vil HDD-hastighed blive en flaskehals....
Derfor skal du nok ikke regne med mere end omkring 17-19MB/sek på et UDMA 100 sæt...
Og så skal du have den hurtigste HDD du kan finde!
...Sidst jeg checkede var det en Maxtor ...noget med +....og selvf. 10000RPM.

Langt hurtigere er det imidlertid at bruge en
Promise RAID controller, og så lave \"Striping\" på 2-3 ens Harddiske.
Så kan du opnå ydelser der smager lidt af \"The Real stuff\" (SCSI)
med  op til 40-60MB/sek i overførselshastighed

...men SCSI der rigtig rykker - det må du hellere spørge Tigerdyr om...

mvh ;-)
Teknik