Avatar billede onmouse Nybegynder
31. januar 2003 - 15:11 Der er 8 kommentarer

AC3 Surround

Kan man implementerer surround lyd i Flash ?. På DerBauer.de, har de surround lyd ( Dolby Surround ) Hvis det er AC3 filer kan de vel ikke importeres i Flash 5, MX ?
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. januar 2003 - 17:09 #1
Godt spørgsmål.
Er det den smarte intro szuuuwchrong lyd som du tænker på?
Altså, hvis det er "pro logic" surround er det jo bare to-kanals surround - som gemmes i wav-format. Nu bruger jeg godt nok Flash MX 6 men i hjælpe-filen står følgende:
You can import the following sound file formats into Flash:
WAV (Windows only)
AIFF (Macintosh only)
MP3 (Windows or Macintosh)
If you have QuickTime 4 or later installed on your system,
you can import these additional sound file formats:
AIFF (Windows or Macintosh)
Sound Designer II (Macintosh only)
Sound Only QuickTime Movies (Windows or Macintosh)
Sun AU (Windows or Macintosh)
System 7 Sounds (Macintosh only)
WAV (Windows or Macintosh)

Min eksterne surround-forstærker, som er digitalt forbundet til mit lyd-kort, er indstillet på "digital-auto" og skulle dermed selv finde ud af om det er dolby digital eller pro logic. Og den siger altså også at det er pro logic.
Så det må jo nok bare være to-kanals, men jeg må give dig ret i at den effekt på DerBauer.de lyder ret imponerende. Jeg glæder mig til at høre flere bud på sagen.  Doggy :-)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
31. januar 2003 - 19:37 #2
Jeg kender ikke så meget til surround-sound og definitionen herpå.

Men decideret surroundsound kan Flash ikke udføre. Men i udviklingsmiljøet til Flash har man mange muligheder for at lege med lyden, hvor en eller anden lyd eksempelvis kan pan'e (hedder det det?) fra venstre højttalere til højre, man kan forøge og sænke lyde og effekter dynamisk. Så alt i alt kan man godt i Flash lave noget, der minder om surround-sound, hvor man eksempelvis godt kan lave en effekt, så det virker som om, at en helikopter flyver ind fra venstre, flyver over skærmen og forsvinder langt væk... Det er bare et spørgsmål om at sætte lyden rigtigt i flash.

Men som sagt, om det er surroundsound aner jeg ikke en disse om. Andet end at man godt kan lave nogle total fede lydeffekter i Flash. :o)

_michael_
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. januar 2003 - 21:29 #3
Ja det er ganske rigtigt at Flash har en indbygget wave-editor, men den kan umuligt have været brugt til denne effekt, den kan jo ikke engang indkode dolby pro logic (altså to-kanals surround). Jeg er faktisk blevet ret overbevist om at det bare er pro logic, jeg har en CD med Joe Satriani - "Surfing With the Alien", hvor der er en lignende svirvlende-rundt-om-hoved-effekt. Og CD'er er jo kun i pro logic. Så det kan åbenbart lade sig gøre. Der er måske brugt noget fase-vending til at give illusionen af "ægte" surround.

Så mit endelige svar er: Nej, ikke mere end to-kanals.
-  Doggy :-)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
01. februar 2003 - 15:06 #4
Jeg har søgt lidt på det.

Jo... Du kan godt lave disse effekter. Men ikke i Flash. Dertil skal du bruge et eller andet program, som i forvejen kan lave surround-sound optagelser til eks. DVD'er. Denne lyd bliver så importeret til Flash-miljøet, hvorefter lyden bliver synkroniseret med nogle animationer.

Så jo... Det kan godt lade sig gøre at lave surround-sound gennem flash. - åånær at selve lydarbejdet er udført i et andet program.

(Det nye nummer af PC-WORLD har nogle artikler om digital lyd)
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. februar 2003 - 16:41 #5
Nej prøv nu at høre her michael, man kan altså kun bruge to-kanals surround
i Flash. Når du bruger et program til lave surround lyd i, så bliver du jo
nødt til at gemme det i wave for at du kan bruge det i Flash
- og wave er kun to-kanals surround!!!
De har brugt fase-vendings tricks til at lave den der effekt,
altså i to-kanals surrond !! så hør dog efter hvad jeg siger:

DU KAN KUN BRUGE TO-KANALS SURROUND (DOLBY PRO LOGIC) I FLASH

Ja undskyld at jeg råber :-)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
01. februar 2003 - 16:47 #6
Ta' det roligt... Som jeg sagde allerførst, så kender jeg ikke så meget til surround-sound... Så hør dog selv efter!
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. februar 2003 - 16:51 #7
Forklaring:
Dolby pro logic: to-kanals surround,
baghøjttalerne spiller samme lyd, subwoof'eren tager de dybe
frekvenser men har ikke en seperat kanal, centerhøjtaleren
spiller en samling af venstre og højre kanal.
Eks. CD'er, VHS, wave, mp3
Dolby Digital: 5.1 kanals surround,
alle højtalere har deres egen kanal bortset fra subwoof'eren
som stadig bare tager de dybe frekvenser(derfor .1)
DVD
6 ch. Surround: 6 kanaler, subwoof'eren har nu
fået sin egen kanal.
nogle DVD'er
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. februar 2003 - 16:52 #8
Nå men det er så os' i orden, no hard feelings :-)