Avatar billede cstern Nybegynder
31. oktober 2000 - 10:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Flere TCP/IP konfigurationer

Er der nogen der kender en utility der muliggør flere forskellige konfigurationer af TCP/IP indstillinger som man kan skifte mellem uden at gå ind i netværksindstillinger?

Problemstilling: En bærbar PC transporteres mellem flere faste installationer. På hver lokation er der en fast IP adresse med tilhørende maske, DNS osv.

Den med den utility jeg efterlyser kan man vælge en lokation, f.eks. \"Stockholm\" hvorefter TCP/IP indstillingerne for det valgte netkort ændres (reboot required).

Hvis du har et andet forslag, i retning af en praktisk anvendelig batch / script fil eller anvisninger i Visual Basic er også acceptable svar.

PS. pointne går til den eller de der kan anvise en praktisk anvendelig løsning!
Avatar billede cstern Nybegynder
31. oktober 2000 - 10:44 #1
Hey cstern, check out Network Manager fra www.globesoft.com. Det ser rigtigt ud ;-)

Hvis du har bedre forslag er de stadig velkomne! Især hvis der kan komme anvisninger på hvordan man klarer den i Visual Basic.
Avatar billede canker Nybegynder
31. oktober 2000 - 11:34 #2
en af de hårde drenge kan lave dig et program som gør dette på ingen tid. Prøv at gå ind under \"programmering\" fx. Delphi og tilbyd dine point for et sådant program.
Avatar billede cstern Nybegynder
31. oktober 2000 - 11:44 #3
Jeg har faktisk prøvet i Visual Basic, men fik ikke rigtigt noget der var brugbart. Jeg kan selv programmere i VB men problemet er hvilke reg-settings man skal gå efter osv.
Avatar billede jones Nybegynder
31. oktober 2000 - 11:44 #4
I windows 2000 understøttes dette. ! du kan også bruge en bootmanager med  fx. 2 * win98 hvor du har hver sin konfiguration (kræver lidt stor harddisk da du også skal dobbelt af programmerene)
Avatar billede cstern Nybegynder
31. oktober 2000 - 11:51 #5
Jones, ja, jeg har hørt om netsh utility\'en der vist er en slag batch program man kan få til at skifte IP-konfig. Dit forslag om dobbet Win98: Genialt! hvorfor havde jeg ikke tænkt på det - hvis man har fire forskellige steder så skal man altså bare have fire komplette installationer af win98! Nej, joke aside, det er nok ikke lige den løsning jeg vil gå efter...
Avatar billede cstern Nybegynder
31. oktober 2000 - 11:53 #6
jeg glemte lige at nævne at netsh kun \"fås\" til win2k
Avatar billede jones Nybegynder
31. oktober 2000 - 12:00 #7
Jeg undre mig lidt over hvorfor du selv skriver
\"Hey cstern\" når du selv har oprettet spørgsmållet!

I win2 kan du vælge flere profiler ! så du skal ikke bruge et eller andet netsh !
Avatar billede cstern Nybegynder
31. oktober 2000 - 12:13 #8
jones, det var fordi jeg faktisk har løst mit eget problem - så det var en slags joke.

Jeg har dog valgt at lade spørgsmålet stå åbent indtil videre for at se om der kom nogen bedre forslag.

Man kan også vælge profiler in win9x men TCP/IP indstillinger bevares selvom man skifter profil - det har jeg prøvet.

Jeg fik ikke præsiceret at det skal bruges under win98 - men det skal det altså.

Så desværre jones.
Avatar billede jones Nybegynder
31. oktober 2000 - 12:21 #9
Tja det er jo rigtig nok !

min i win2 kan man altså vælge netværksprofiler !!! ligesom at du kan ænder tcp/ip for opkald til internet! (men du bruger jo w98 så det kan vi ikke bruge til noget)

Jeg kikkede lige på globesoft.com og det er jo rigtig du har fundet svaret

til andre interesserede så ligger det program har

http://www.globesoft.com/Common/frm_products.html
og hedder mnm
Avatar billede twobias Nybegynder
01. november 2000 - 14:24 #10
Jeg har selv en bærbar og jeg har løst problemet ved at have en bootmenu (kan laves i config.sys og autoexec.bat), som så ved opstart lader en vælge mellem forskellige muligheder. Alt efter hvad man vælger kører den så forskellige .reg filer.

Hver reg fil har så de netværksopsætninger der er nødvendige. Når man skal lave .reg filerne er eksport funktionen i regedit meget nyttig.
Avatar billede cstern Nybegynder
01. november 2000 - 14:31 #11
twobias, jeg har selv tænkt på den mulighed. Problemer er lidt at det er forskelligt fra maskine til maskine hvilke keys det er der skal ændres. Dvs hvis jeg skal hælpe nogen med dette problem er jeg nødt til at have deres maskine \"i hænderne\" og lave reg filerne on-site. Ideen var jeg skulle kunne gøre det generisk, dvs man skal kunne vælge opsætning og netkort/interface.

MNM kan - prøv at chekke det, det er faktisk ret elegant. Jeg kunne tænke mig selv at kunne lave noget lignende, måske med meget færre muligheder men noget i den retning.

jones: sorry, men dit svar kan jeg desværre ikke bruge.
Avatar billede jones Nybegynder
01. november 2000 - 16:20 #12
:) nå jeg havde sku ikke set at jueg hvade valgt \"svar\" det var ment som en kommentar! og den var kun skrevet af hensyn til andre som måske havde samme problem !
Avatar billede cstern Nybegynder
03. november 2000 - 11:22 #13
Jeg har lukket spørgsmålet. Desværre (for jer) var det mit eget svar der løste problemet.
Avatar billede boe Nybegynder
13. november 2000 - 01:08 #14
Prøv denne kode det skulle nok kunne løse dit problem tror jeg

Du kan også downloade hele applikationen her
http://www.planet-source-code.com/upload/ftp/CODE_UPLOAD43503282000.zip

Option Explicit

Private Sub cmdConnect_Click()
lblStatus.Caption = \"Connection to: \" & txtRemoteIP.Text & \":\" & txtRemotePort.Text \' Sets the status
Winsock1.Connect txtRemoteIP.Text, Val(txtRemotePort.Text) \' Connects the client to ip, val(port)
End Sub

Private Sub cmdDisconnect_Click()
Winsock1.Close \' Closes the connection
cmdConnect.Enabled = True \' Changes the buttons status
cmdDisconnect.Enabled = False
cmdListen.Enabled = True
cmdSend.Enabled = False
lblStatus.Caption = \"Disconnected\" \' Set the new status message
End Sub

Private Sub cmdExit_Click()
Winsock1.Close \' Closes the connection
End \' Exits
End Sub

Private Sub cmdListen_Click()
Winsock1.LocalPort = Val(txtLocalPort.Text) \' Sets the port to listen on
Winsock1.Listen \' Opens port
lblStatus.Caption = \"Listening on port: \" & txtLocalPort.Text \' Updates status
cmdConnect.Enabled = False \' Changes the buttons status
cmdDisconnect.Enabled = True
cmdListen.Enabled = False
cmdSend.Enabled = False
End Sub

Private Sub cmdSend_Click()
Winsock1.SendData txtOut.Text \' Sends the data to the other end
End Sub

Private Sub Form_Load()
cmdDisconnect.Enabled = False \' Sets the buttons
cmdSend.Enabled = False
End Sub

Private Sub txtIn_Change()
txtIn.SelStart = Len(txtIn.Text) \' Makes it so it scrolls down when more text is added
End Sub

Private Sub Winsock1_Connect()
lblStatus.Caption = \"Connected: \" & txtRemoteIP.Text & \":\" & txtRemotePort.Text \' Sets status
cmdConnect.Enabled = False \' Updates buttons
cmdDisconnect.Enabled = True
cmdListen.Enabled = False
cmdSend.Enabled = True
End Sub

Private Sub Winsock1_ConnectionRequest(ByVal requestID As Long)
If (Winsock1.State <> sckClosed) Then Winsock1.Close \' If not closed then call close method to cleanup socket status
Winsock1.LocalPort = 0 \' Clear the localport
Winsock1.Accept requestID \' Accept the incoming connection
txtRemoteIP.Text = Winsock1.RemoteHostIP \' Tells you their ip
txtRemotePort.Text = Winsock1.RemotePort \' Tells you their port
lblStatus.Caption = \"Connected: \" & txtRemoteIP.Text & \":\" & txtRemotePort.Text \' Updates status

End Sub

Private Sub Winsock1_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
Dim INCOMING \' Sets the varible
Winsock1.GetData INCOMING, vbString \' Puts the incoming data into the varible
txtIn.Text = txtIn.Text & INCOMING \' Adds the varible to the text box
End Sub

Private Sub Winsock1_Error(ByVal Number As Integer, Description As String, ByVal Scode As Long, ByVal Source As String, ByVal HelpFile As String, ByVal HelpContext As Long, CancelDisplay As Boolean)
lblStatus.Caption = \"Error: \" & Description \' Descibes the error in the status box
End Sub
Avatar billede cstern Nybegynder
13. november 2000 - 01:40 #15
Hmmm, jeg tror ikke lige det er det... Det er vist noget med at lytte på forskellige porte osv. Jeg vil ændre min egen maskines IP adresser osv. Prøv at se på den util jeg har fundet, så kan du se forskellen.