Avatar billede pollas Nybegynder
28. januar 2003 - 05:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Template, valg af teknologi

Følgende vil muligvis være lidt rodet, da jeg - mens jeg godt forstår principperne i xml, xhtml, xsl og xslt - stadig mangler noget overblik til at beslutte, hvilken teknologi, der vil være smartest i en given situation.

Den konkrete situation kort:

Jeg er ved at kode et website, hvis sider dybest set kan koges ned til variationer over ca. 3 templates. Informationen på de enkelte sider vil være relativt statisk. Normalt ville jeg kode et net af include-filer, og overholde xhml 1.0, men det forekommer mig, at en kombination af xml og xsl måske vil være noget her?!

Jeg er i den heldige situation, at jeg godt kan forvente en del af brugerne, så anvendelsen af forholdsvis nye standarder er ikke en forhindring.

Vil jeg kunne lave en ca. 3 xsl-filer, og have min information liggende i .xml'er - eller skal jeg igang med xslt, og spytte noget reel xhtml ud? Og kræver det i øvrigt, at jeg kører xml'en igennem 'en maskine' hver gang - eller kan det gøres server-side? - og er det i så fald smart at gøre det hver gang?

Mange spørgsmål, jeg ved det, men jeg er primært interesseret i praksis og 'smarte måder' at strukturere det på, gerne med angivelse af fordele/ulepmper samt erfaringer.

På forhånd tak.
Avatar billede janegil Nybegynder
28. januar 2003 - 09:17 #1
Bruker du XSL, så skal du ha XSLT-prosessering ett av 3 steder:

- i browseren. Krever IE6 eller Mozilla
- i webserveren. ASP eller ... mange andre alternativer
- offline-prosessering, og FTP'e output til serveren.

Du sier du har nokså statisk innhold. Så kan du skaffe deg en XSLT-prosessor som lagrer resultatet i fil, jeg anbefaler Sablotron fra http://www.gingerall.cz. Deretter FTP'er du resultatet ut på en filbasert webserver.
Avatar billede pollas Nybegynder
28. januar 2003 - 10:38 #2
Er browser-baseret processering en anerkendt måde - eller risikerer man at der parses for forskelligt?

Og hvad med serverrside (skal køres fra en apache-server) - går det ud voer performance?
Avatar billede janegil Nybegynder
28. januar 2003 - 10:50 #3
Du risikerer at deet slett ikke parses, i Opera eller Netscape 4. Og i IE 5.5 er det difinitivt ustandard parsing.

Klient-side browsing er bare aktuelt fordi du sa at du kunne "forvente en del" av brukerne. For eksempel at det holder seg til IE6 eller Mozilla?
Avatar billede pollas Nybegynder
28. januar 2003 - 11:00 #4
Tror snildt jeg kan forvente, at de anvender disse browsere, og ellers kan jeg vel checke for netop det?! Men kan der være forskel på måden, der parses på af browsere, severside og offline? Hvad er det mest normale at gøre i en situation som min?
Avatar billede janegil Nybegynder
28. januar 2003 - 11:21 #5
Det er mulig du kan stole på at ASP og IE6 transformerer helt likt. Men ellers tror jeg standardiseringen er temmelig god, så lenge vi holder IE5.5 utenfor.

Det 'normale' er sikkert å bruke ASP til å transformere på forespørsel i webserveren.
Avatar billede pollas Nybegynder
28. januar 2003 - 11:27 #6
Mange tak for gode svar! Gør noget tilsvarende sig gældende ved brug af Apache-serveren?
Avatar billede janegil Nybegynder
28. januar 2003 - 11:37 #7
For apache skal du nok installere mer enn bare http-serveren for å få server-side XSLT, men jeg har liten peiling.

http://xml.apache.org/ ?