Avatar billede code_freak Nybegynder
27. januar 2003 - 12:12 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

variables i adresselinien

Jeg er nået så langt at som standart vil php ikke godkende variables i adresse linien eks =" domain.com/?page=admin " jeg gad godt at have en forklaring på hvordan man sætter det op.
Avatar billede whatever Nybegynder
27. januar 2003 - 12:20 #1
Øhh. Du mener vel at PHP ikke registrerer variablerne globalt?

Det kan ændres i php.ini. Find afsnittet som hedder Data Handling, og sæt register_globals = on
Avatar billede iqzero Nybegynder
27. januar 2003 - 12:21 #2
Men det er en dårlig idé. Tilgå istedet variablene sådan her: $_GET['page']
Avatar billede whatever Nybegynder
27. januar 2003 - 12:21 #3
php.ini findes under Windows-biblioteket. Åben den med notesblok.

Du kan også tilgå variablerne med $_GET["page"]. Dette er klart bedre end at bruge register_globals.
Avatar billede avminarm Juniormester
27. januar 2003 - 14:13 #4
måske vil code_freak gerne vide hvorfor det er en dårlig ide - og det er ganske enkelt pga sikkerhed. De fleste webhoteller har register_globals=Off, så hvis du vil benytte dine scripts på et webhotel er det en god ide at benytte $_GET['variabel'] og $_POST['var'] ved f.eks formularer
Avatar billede whatever Nybegynder
27. januar 2003 - 14:16 #5
avminarm > Jeg er til dels enig. Jeg benytter altid selv $_GET, $_POST osv.

Men mange webhoteludbydere har slået register_globals = on. Dette var tidligere standard i PHP, og da kunderne benytter dette, har de ikke ønsket at lave det om, da det så kræver at alle kunderne skal lave deres scripts om.
Avatar billede code_freak Nybegynder
27. januar 2003 - 16:43 #6
hvordan registrere man &_GET &_POST ?
Avatar billede whatever Nybegynder
27. januar 2003 - 16:45 #7
Hvad mener du?
Avatar billede code_freak Nybegynder
27. januar 2003 - 16:48 #8
jeg skiver følgende test
<?PHP
$_GET['test'];
?>

den giver vejl, selv hved definition af test
Avatar billede code_freak Nybegynder
27. januar 2003 - 16:51 #9
how.. glæmte echo og en masse.. den vil bare ikke dette...

<?PHP
echo "test er $_GET['test']";
?>
Avatar billede code_freak Nybegynder
27. januar 2003 - 16:53 #10
men den vil godt når den står alene uden "
Avatar billede whatever Nybegynder
27. januar 2003 - 16:54 #11
Prøv:

<?PHP
echo "test er " . $_GET['test'];
?>
Avatar billede whatever Nybegynder
27. januar 2003 - 16:56 #12
Når det er tale om en array, er det en god idé at springe ud af html'en.
Avatar billede code_freak Nybegynder
27. januar 2003 - 16:57 #13
oky nu virker det :) tak