Avatar billede kio_liex Nybegynder
26. januar 2003 - 11:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lille script der tjekker om....(3)

Fortsættelse på:
http://www.eksperten.dk/spm/308220

og

http://www.eksperten.dk/spm/309508

Det var lige oprette det forkerte sted... :-(
Avatar billede gizp Nybegynder
26. januar 2003 - 11:15 #1
<?php
$host = "BRUGERNAVN";
$passwd = "PASSWORD";
$url = "SERVER.DK";
$data = "DATABASE";

$conn = mysql_connect("$url", "$host", "$passwd");
mysql_select_db("DATABASE");
mysql_query("create databse $data");
mysql_close($conn); ?>

Denne laver en ny database med navnet "database"! Men hvad mener du med tjekker, vil du have databasen vist??

/gizp
Avatar billede kio_liex Nybegynder
26. januar 2003 - 11:33 #2
prøv a kigge lidt på:

http://www.eksperten.dk/spm/308220

har forklaret det mange måder... så gieder ikke en gang til...
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 11:48 #3
Hej kiolex

Undskyld fraværet. Jeg havde lidt ondt i håret i igår og en masse ting at ordne... :-)

Ja, port 3306 skal  være åben og forwardes.

Men som regel forsøger man at undgå dette ved at lade brugere administrere deres database via et webinterface o. lign. (Det er altid en sikkerhedsrisiko ved at åbne porte osv.) Men hvis det er en bestem maskine der skal have lov, kan man nøjes med at åbne 3306 for den maskines IP-nr.

Din mysql-session viser at brugeren "-proot" ikke har adgang til mysql databasen. Er det lykkedes dig at finde ud af hvad roots password er blevet?

Du kan prøve med: #mysql -uroot -p
Og så prøve forskellige password såsom "password" og bare at trykke enter. Det må jeg være noget i den stil der er sket...

Jeg kigger lige på din tekstfil.
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 12:04 #4
PS!  Efter min mening havde du oprettet spørgsmålet i den helt korrekte gruppe. Du skal ikke tage dig af at ham nørden der brokkede sig ikke kan se at den virkelige verden ikke er skabt i de hierarkiske strukturer, som bliver brugt her på eksperten.
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 12:25 #5
Nu har jeg kigget lidt på scriptet. Så vidt jeg kan se er det ikke helt galt, selvom du lige skal skifte "student1" ud med $brugernavn i GRANT sætningen. (Hvis du vil bruge brugernavnet fra formen, og det vil du jo nok ;-) )

Men jeg har IKKE test-kørt det!

Hvis du kan få det script til at connecte og køre, så burde du også kunne logge ind som root som beskrevet ovenfor.

Og så skal du lige huske at rette til om du vil bruge $kodeord eller $password. (Du bruger det ene som navn på inputfelter og det andet i fejl-medd.)
Avatar billede kio_liex Nybegynder
26. januar 2003 - 14:33 #6
Så skulle de små fejl være rette...

hvad nu hvis kodeordet skal skiftes, kan man så bare køre det samme script igen, bare med et nyt kodeord? altså "grant ...." eller er det noget helt andet?
Avatar billede miraculix Nybegynder
26. januar 2003 - 15:02 #7
Uha, det kan jeg ikke lige huske... (Jeg opretter og admin'er aldrig brugere via php) Men følgende to statements burde kunne gøre det (udført som to queries på databasen 'mysql'):

UPDATE user SET password = password('ny_kode') WHERE user = 'brugernavn';
FLUSH PRIVILEGES;

(I php skal du selvflg. lægge dem ind ligesom med GRANT statementet).

Har du prøvet at kigge dig omkring i dine databaser med mysql klienten?

I øvrigt kan jeg anbefale at downloade f.eks. windows-hjælp udgaven af mysql-dokumentationen (hvis du altså bruger windows på din arbejdsstation):

http://www.mysql.com/documentation/mysql/alternate.html
Avatar billede kio_liex Nybegynder
27. januar 2003 - 10:33 #8
Altså sådan:

$SQL = "UPDATE user SET password = password($kodeord) WHERE user = $brugernavn";

mysql_query($SQL);

$SQL2 = "FLUSH PRIVILEGES";

mysql_query($SQL2);

skulle det kunne opdatere brugernes MySQL kodeord?
Avatar billede miraculix Nybegynder
27. januar 2003 - 11:30 #9
Jeps, det burde virke... (men husk du skal køre mysql_select_db('mysql', $conn); først).

Du mangler I øvrigt nogle anf. tegn (enkeltplinger):

$SQL = "UPDATE user SET password = password('".$kodeord."') WHERE user = '".$brugernavn."'";

Jeg må lige punke dig igen ;-) Har du prøvet at bruge mysql-klienten/prompten?

Den giver god føling med hvad det er man laver når man fyrer foresprgsler af via PHP!
Avatar billede kio_liex Nybegynder
27. januar 2003 - 16:51 #10
nej ikke endnu...

har ikke fundet ud af root kodeordet...

skal snart geninstallere hele serveren, lige så jeg også har styr på det...
Avatar billede kio_liex Nybegynder
27. januar 2003 - 16:53 #11
jeg giver dig her dine point, og satser på at du stadig vil hjælpe mig fremover :-)
Avatar billede miraculix Nybegynder
27. januar 2003 - 19:05 #12
Jamen naturligvis da. Og mange tak...

Du kan i øvrigt bruge samme brugernavn/kodeord som i dit script (hvis de virker)

Det er en god idé med en geninstallering. Det er ret nemt, og hvis du ikke har lavet noget "rigtigt" endnu, så mister du jo ikke noget.