Avatar billede f_bar Nybegynder
23. januar 2003 - 11:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

XML vs. SQL

Sider lige og skal skrive et lille stykke tekst omkring XML vs. f.eks. MySQl
Er der nogen der kan komme med nogle gode forskelle.
Der er den store forskel at MySQL er en relationel database, men hvad har det egentligt af betydning osv. osv.
Evt. nogle links hvor jeg kan finde nogle for / imod
Takker
Avatar billede kentoix Nybegynder
23. januar 2003 - 11:41 #2
Du kan beskrive din egen data. I mySQL har du f.eks. en type i XML kan du definere dine egne typer. XML er også fast eller statisk hvor mySQL er mere dynamisk. Du kan lave et XML dokument på baggrund af et udtræk fra en database men du kan ikke bruge XML direkte som database men bare der imod hente ting fra det. XML kan f.eks. sætte standarden i et firma for hvordan man lagrer informationer istedet for at hver afdeling har sin egen måde.
Avatar billede f_bar Nybegynder
23. januar 2003 - 11:41 #3
der står jo ikke noget ift. sql
Avatar billede f_bar Nybegynder
23. januar 2003 - 11:43 #4
kentoix, dvs at man ikke kan bruge xml direkte som en database af oplysninger, der helt erstater en SQL database ?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
23. januar 2003 - 11:55 #5
Det kan man godt.

At XML er mindre dynamisk synes jeg ikke rigtig giver nogen mening. Grunden til at man kan konkludere den slags er, at XML er et lagerformat imens SQL er et sprog til at foretage forespørgsler i. I det perspektiv er det jo ikke underligt, hvis XML virker mindre dynamisk.

Saghen er bare den, at der er en masse nye standarder på vej, som giver mulighed for at foretage forespørgsler a'la SQL imod databaser af XML-dokumenter, som f. eks. XQL (XML-Query Language).

I virkeligheden burde du sammenligne SQL og XQL. Ikke SQL og XML.

Se http://www.w3.org/XML/Query
Avatar billede f_bar Nybegynder
23. januar 2003 - 12:19 #6
Ok hvad med det ift. XML og relationel database ?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
23. januar 2003 - 12:43 #7
Imens SQL og XML Query er de sprog, som man benytter til at formulere forespørgseler i, er XML og databasesystemets databasefiler selve data som man kører forespørgseler imod.

Forskellen er så den at databasesystemerne er langt mere integrerede. Man kan ikke tilgå data uden at benytte selve databasesystemet. Det samme kommer sandsynligvis til at være tilfældet når der kommer flere produkter som understøtter XML Query.
Avatar billede kentoix Nybegynder
23. januar 2003 - 13:27 #8
Nej XML er ikke datbase men lagerformat.

darkstar > du har ret men når han spør om forskellen så siger jeg den også ...
Avatar billede tuxic Nybegynder
25. januar 2003 - 23:04 #9
Der findes XML databaser. XML databaser er ekstremt hurtige til at finde en bestemt information (~navigere til en given node), mens relationer er langsomme. Der er relationelle databaser (deraf navnet) bedre
Avatar billede f_bar Nybegynder
03. februar 2003 - 21:50 #10
takker for hjælpen, da darkstar er den eneste der har svaret går mine point til ham