Avatar billede conrad Nybegynder
21. januar 2003 - 14:42 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Bliver JSP compilet til servlet?

Lige et hurtigt spørgsmål.
Jsp er en extension til Servlets ifølge http://java.sun.com/products/jsp/

Jeg mener at have hørt at JSP bliver "oversat" til servlet. Hvordan hænger det sammen?
Avatar billede haestrup Nybegynder
21. januar 2003 - 14:47 #1
JSP bliver næppe oversat til servlets men det bliver fortolket dertil. JSP og servlet er nogenlunde det samme på udtrykssiden. Du skal vælge JSP hvis du laver meget html i koden og servlet hvis du har meget kode i din html.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2003 - 14:49 #2
Ja de bliver oversat.

Sevlet/JSP containeren kalder først JSP copileren og konverterer
JSP til Java og så java compileren for at konvertere til java
byte code, som classloaderen kan loade.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. januar 2003 - 14:49 #3
JSP-siden bliver oversat til en .java servlet, der oversættes til en .class
Med JSP slipper du for den lidt kryptiske håndtering af parametre og
initialisering af Servlet-ten. Hvis du laver mere en almindelige "Velkommen"
sider i JSP, kan du måske få gavn af at vide lidt om strukturen i den
genererede servlet.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
21. januar 2003 - 14:51 #4
JSP filer bliver faktisk først oversat til servlets, og derefter til en alm. class fil ganske som servlets gør.
JSP filer bliver dog kun oversat såfremt .jsp filen er nyere end .class filen.

Dog nedarver JSP "servlets" ikke fra HttpServlets, men fra en speciel JSP udgave.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2003 - 14:52 #5
Ihvertfald WebLogic og Tomcat JSP/Servlet compileren kan faktisk
kaldes standalone.

Se efter JSPC.
Avatar billede thinge Nybegynder
21. januar 2003 - 14:52 #6
Jeg prøver mit bedste:
det JSP kode du laver bliver til en servlet(class-fil)
Denne servlet generere den html.side som bliver sendt ud til brugeren.
Det smarte ved alt dette er at det bliver dynamisk
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
21. januar 2003 - 14:54 #7
Typisk vil man anvende JSP'ere til præsentation, hvor der er meget HTML med lidt præsentationslogik anvendt (JSP tags eller java kode).

Servlets vil typisk blive anvendt til forretningslogik/databaseaccess (såfremt man ikke anvender EJB'ere).
Avatar billede disky Nybegynder
21. januar 2003 - 15:37 #8
en JSP side bliver indsat i en servlet, som derefter bliver compilet, imodsætning til f.eks. php der er fortolket.
Avatar billede conrad Nybegynder
21. januar 2003 - 16:05 #9
tak for hjælpen