Avatar billede jakoba Nybegynder
20. januar 2003 - 21:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor anmelder jeg SPAM afsendt fra EU land.

Så der bliver gjort noget ved det !!!

sidst var det fra
    Stargate A/S
    Stavernsveien 15
    N-3264 Larvik
    Norway

Og den skulle da være specifik nok til den ansvarlige kan retsforfølges.

Hvis andre også har fået den (maskinel oversættelse) må de gerne lægge en linie, men det jeg isæg gerne vil have er en konkret adresse hvor jeg kan anmelde (det er nu anden gang jeg får lige den (efter at have opt-outet på den første)).

mvh JakobA
Avatar billede htm Nybegynder
20. januar 2003 - 21:46 #1
Avatar billede htm Nybegynder
20. januar 2003 - 21:48 #2
Det er ikke ulovligt i EU endnu:

EU vil forbyde erhvervsdrivende at sende uopfordrede reklamer pr. e-mail (såkaldt spam) til forbrugerne.
Det er allerede forbudt for danske virksomheder, men til næste sommer udvides forbudet til EU.

Postet den 3 juni.

Tjek også spamlaws in EU: http://www.spamlaws.com/eu.html
Avatar billede cokeman Nybegynder
20. januar 2003 - 21:49 #3
Har også lige haft den i mit system, den kom lige kun til SPAM filtret, det var SPAMCOP der havde dem som spammere. men jeg er bange for at der ikke er meget at gøre, men jeg kan høre min familie i Norge om de kender noget til det, hvis du gerne vil have det?

SpamCop er et aktivt filter, ikke en "anmelder" de ligger bare deres IP og sender domain i deres database og ikke mere.
Avatar billede mfalck Praktikant
20. januar 2003 - 21:54 #4
alternativet er at finde deres internetudbyder og skrive til dem (de fleste har en abuse@IPS.COM ... de plejer at være flinke til at stoppe dem (det er de færreste ISPere som vil blacklistes på alverdens spamfiltre)
Avatar billede mto Nybegynder
20. januar 2003 - 22:02 #5
Mig bekendt er Norge ikke et EU land.
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. januar 2003 - 22:02 #6
htm >> surt, men måske Norge også er 'foregangsland', nogen der ved det?
mfalck >> det er der allerede nogen der har gjort :-)  alle billeder var døde links.
cokeman >> jeg ser spamcop lidt som at tage skridtbeskytter på hvergang jeg går ned i centeret. Hvorfor skal jeg betale for noget der burde være overflødigt.
Avatar billede cokeman Nybegynder
20. januar 2003 - 22:10 #7
SpamCop er faktisk gratis, hvis man bruger det på den rigtige måde.

men du kan da faktisk finde noget på den spamlaws.com side, der er et link til "forbrugeromvaerket" eller noget i den stil, det er dem du skal klage til.

Ellers kan du jo slå bef.no op i ripe, og sende en mail til abuse@ISP som også tidligere nævnt.
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. januar 2003 - 22:38 #8
Ja den er jo ganske klar: http://www.euro.cauce.org/en/countries/c_no.html
SPAM er forbudt i norge også.
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. januar 2003 - 04:18 #9
takker
Avatar billede niceday Nybegynder
21. januar 2003 - 04:33 #10
Sjovt du skriver dette - jeg har netop lige modtaget en email fra Stargate :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. februar 2003 - 04:24 #11
Officielt er det godt nok ulovligt både i Danmark og i Norge.

men at dømme efter nedenstående svar på min anmeldelse er det en rimeligt tandløs lov :(

...

Vår ref (bes oppgitt ved svar): Sak nr.: ****-****
Saksbehandler: Frode Elton Haug
Direktetelefon: 23 400 615

Utsendelse av uanmodet e-postreklame fra Stargate

Forbrukerombudet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og
avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven (mfl.). Mer informasjon om
Forbrukerombudet finner du på våre nettsider http://www.forbrukerombudet.no

Vi viser til din henvendelse av 20.01.03, vedrørende e-postreklame du har
fått tilsendt fra Stargate uten å ha anmodet om det på forhånd.

Stargate AS har hovedkontor i Norge, og mailen ser ut til å være sendt fra
en norsk mail-adresse. Stargate har imidlertid også en avdeling i Danmark
med adresse Haraldsgade 80 st., 2100 København Ø, og det er til denne
avdelingen det er oppgitt telefonnummer og faks for bestilling.

Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med Forbrugerombudsmanden i Danmark,
og anmoder om at de tar forholdet opp med Stargate Danmark.

Med vennlig hilsen
for Forbrukerombudet

Frode Elton Haug
førstekonsulent

Forbrukerombudet · Kontoradresse: Rolf Wickstrømsvei 15
Postadresse: Postboks 4597 Nydalen, 0404 OSLO
Telefon: 23 400 600· Telefaks: 23 400 601
Internett: http://www.forbrukerombudet.no

###########################################

Denne meldingen har blitt scannet for virus av F-Secure Anti-Virus for
Exchange.

-------------------------------------------

This message has been scanned by F-Secure Anti-Virus for Microsoft Exchange.
For more information, connect to http://www.F-Secure.com/

...

ØV.

mvh JakobA
Avatar billede fromsej Praktikant
21. februar 2003 - 10:35 #12
Surt show , men spam mail er nok svært at gøre noget ved.
Nogen gange har man sq lyst til at lægge deres servere ned , eller anvende god gammeldags fysisk vold!*G*