Avatar billede jespera Nybegynder
16. januar 2003 - 13:38 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan skal ordet Namespace forstås?

Hej alle

Jeg er igang med at undersøge muligheder med XML men er stødt på ordet namespace.
1)Hvad betyder det egentligt oversat til dansk. Er det noget med navnekoventation eller hva???
2)Hvad skal det egentlig bruges til??

Håber på svar...

På forhånd tak

:-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2003 - 13:52 #1
Namespace kan godt oversættes som navnekonvention. Som jeg forstår det oprinder begrebet fra computerens barndom, hvor der skulle afsættes bit pladser til navngivning af forskellige ting og hvor man havde et ofte begrændset antal karaktere til brug for navngivning namespacingen var således de karaktere og dermed antal bits et navn skulle ovrholdt for at kunne håndteres. man kan vel sige at år 2000 problemerne i virkeligheden var et namespace problem, der var ikke sat nok pladser af til årstals navngivningen.

Namespacet er i dag en del af de forskellige protokoller hvor navngivnings konventionerne skal overholdes for at navngivning kan genkendes som sådan se f.eks. smtp namespace. her skal smtp adressen skrives på en særlig måde, ellers kan smtp programmer ikke genkende det den modtager som værende smtp kommunikation.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 13:56 #2
Namespaces er det der gør at en computer kan kende forskel på flg. to XML elementer:

1. <titel>Back To The Future Part III</titel>
2. <titel>Co-Web Developer Senior Assistant</titel>

- begge elementer hedder "<titel>", og computeren fatter ikke at det første er en film, og det andet en træls Job-beskrivelse. Hvis f.eks. et XSLT stylesheet skal pløje en stor XML-fil (eller et SQLXML udtræk) igennem efter filmtitler, ville det jo være praktisk, om man kunne sige: "Hent alle <titel> elementer der indeholder titlen på en film."
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 13:59 #3
I praksis:

<mix xmlns:film="#film-namespace" xmlns:cd="#cd-namespace" xmlns:job="#job-namespace">

  <film:titel>Back To The Future Part III</film:titel>
  ...
  <cd:titel>Passion And Warfare</cd:titel>
  ...
  <job:titel>Co-Web Developer Senior Assistant</job:titel>

</mix>

/CS
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2003 - 14:06 #4
Bemærk at det er selve namespace-URI'en (det hedder den :-)) der afgør om to elementer er forskellige - IKKE prefixet - dvs. flg. to elementer er begge filmtitler, da de (på trods af forsk. prefix) tilhører samme namespace ("#film-namespace"):

<mix xmlns:film="#film-namespace" xmlns:fup="#film-namespace">
  <film:titel>Back To The Future Part II</film:titel>
  <fup:titel>Back To The Future Part III</fup:titel>
</mix>

/CS
Avatar billede jespera Nybegynder
17. januar 2003 - 12:52 #5
Hey Tak skal i have, det var sku nogle super gode forklaringer...

Ha en fortsat god dag :-)