Avatar billede orca Nybegynder
15. januar 2003 - 18:08 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

DirectX Tutorials

Hej alle.

Jeg vil gerne i gang med DirectX, da canvas efterhånden er blevet for langsomt at tegne på. Derfor søger jeg nu links til sites som omhandler DirectX, heriblandt meget gerne tutorials. Det skal siges at jeg _IKKE_ søger tutorials til at bruge DelphiX, og andre komponenter som gør adgangen til DirectX lettere. Jeg vil tilgå DirectX direkte, så jeg ikke påtvinger mig selv nogle unødvendige begrænsninger senere hen.

Mvh Mark
Avatar billede steven_tran Nybegynder
15. januar 2003 - 23:26 #1
Hej Mark!
Hvorfor bruger du ikke unit DirectX som følges med DelphiX ?

mvh
Steven_Tran
Avatar billede abpdk Nybegynder
15. januar 2003 - 23:29 #2
Hvis det bare er grafik er der jo også altid OpenGL. Jeg har indtryk af at DirectX er mere C/C++-minded.
Avatar billede orca Nybegynder
16. januar 2003 - 00:05 #3
steven_tran -> Fordi, som jeg siger, at jeg vil tilgå DirectX direkte, da jeg ikke vil putte unødvendige begrænsninger på mig selv.

abpdk -> DirectX kan såmænd ligeså fint bruges i Delphi som det kan i C orienterede sprog.
Avatar billede orca Nybegynder
16. januar 2003 - 00:07 #4
Er det bare mig, eller forsvandt jeres spørgsmål lige?
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. januar 2003 - 01:36 #5
>>orca
Ja, der er åbenbart en bug på Eksperten... Har set det i flere spørgsmål...

En anden ide til dig var måske at bruge OpenGL i stedet for DirectX... Har selv lige købt Delphi Developer's Guide to OpenGL, som for mig ser rimelig lovende ud. Ved også at der findes bøger om Delphi programmering med DirectX... Hvis du vil bruge lidt penge på det, så kig lidt forbi på www.amazon.com og se om de har noget du kan bruge! ;)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
21. januar 2003 - 09:15 #6
For at bruge DirectX til Delphi, skal du bruge noget der hedder DelphiX.
Her kan du både downloade komponenterne til DelphiX samt nogle gode tutorials:

http://turbo.gamedev.net/delphix.asp
Avatar billede orca Nybegynder
21. januar 2003 - 14:04 #7
Jeg citerer lige mig selv: "Det skal siges at jeg _IKKE_ søger tutorials til at bruge DelphiX, og andre komponenter som gør adgangen til DirectX lettere." :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
21. januar 2003 - 14:47 #8
Om du bruger Visual C++, Borland C++ Builder, Delphi, Dev-C++ eller en helt 5. slags, så kan du ikke gå igang med at programmere til DirectX uden først at downloade komponenter. Til C++ skal man downloade DirectX SDK, og til Delphi skal du downloade DelphiX (som bygger på DirectX SDK'en men er lavet specielt til Delphi, eftersom Delphi ikke kan tilgå den normale DirectX SDK).

http://turbo.gamedev.net/delphix.asp - Igen! Der kan du downloade DelphiX.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
21. januar 2003 - 14:55 #9
"Jeg vil tilgå DirectX direkte, så jeg ikke påtvinger mig selv nogle unødvendige begrænsninger senere hen."

Igen, til C++ hedder "komponenten" DirectX SDK, til Delphi hedder den DelphiX.
Og hvis bare du downloader den nyeste DelphiX, så har du NØJAGTIG de samme ting som dem der bruger DirectX SDK.
DelphiX opdateres nemlig samtidig med DirectX SDK (som opdateres hver gang der kommer en ny version af DirectX).

Så du påtvinger ikke dig selv flere begrænsninger end alle andre...
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. januar 2003 - 17:09 #10
>>dcgeek
Du tager HELT fejl!!!
Du kan da også fremstille en form uden brug af Delphi's egen Form-klasse, men det er måske ikke så lige til som det andet...

DirectX er noget Microsoft laver, og DelphiX er et komponent der kan gøre brugen af DirectX lettere i Delphi... Det er ikke Microsoft der laver DelphiX, men der i mod en eller anden japaner (så vidt jeg husker), så at på stå at DelphiX opdateres sammen med DirectX er da en en direkte løgn... Folkene bag DelphiX er måske hurtige til at opdatere DelphiX, men der vil aldrig blive udgivet DirectX sammen med DelphiX... DelphiX er nemlig basseret på DirectX' SDK...

Nu vil jeg bruge lidt tid med min kæreste...

//hermandsen
Avatar billede orca Nybegynder
21. januar 2003 - 21:02 #11
hermandsen -> Tak for at bekræfte min forestilling af hvordan det hænger sammen :).

dcgeek -> DelphiX begrænser mig måske ikke meget, men kan det ikke være fuldstændig ligemeget hvor meget eller lidt det begrænser mig? Og kan det ikke også være ligemeget om det er klogt det jeg beder om... Jeg søger som sagt guides til at arbejde direkte med DirectX, og ikke gennem tredjeparts komponenter.
Avatar billede lanstorp Nybegynder
22. januar 2003 - 09:37 #12
>>Hermandsen, vil lige nævne at "Delphi Developer's Guide to OpenGL" får en meget dårlig kritik på OpenGL listerne. OpenGL syntax er uafhængig af kodesprog. De bedste bøger er derfor: OpenGL Programming Guide af Woo, Mason et al, samt The OpenGL Bible. Skal dog lige nævne, at jeg selv har "Delphi Developer's Guide to OpenGL". God til Delphi, knap så god til OpenGL.
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. januar 2003 - 09:59 #13
>>lanstorp
Tror jeg gerne... Desværre er det den eneste bog der findes til Delphi omkring OpenGL! :(

Nu skal jeg lige ha' pløjet den i gennem, så kan det da godt være at jeg køber en ny som bevæger sig uden om Delphi, og kun handler om OpenGL! ;)
Ellers er der jo altid nehe.gamedev.net eller www.sulaco.co.za, såh lidt håb er der da forude for OpenGL programmering i Delphi! ;)

Jeg ved da også at spillet SOLDAT (www.soldat.prv.pl) er lavet i Delphi med DirectX SDK'et... Prøv evt. at tage kontakt til ham! ;)

//hermandsen
Avatar billede lanstorp Nybegynder
22. januar 2003 - 10:19 #14
>>hermandsen
Misforstå mig ikke, koder kun i Opengl + Delphi, ingen DirectX, C eller andet. Jan Horn (Sulaco), gud må være med ham, er en Delphi OpenGL engel. Specielt hans Delphi initialisering og opsætning af OpenGL. Lad mig hører hvis du får lavet noget interessant. Er selv ved at lave et 3D Sierpinsky fraktal program.
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. januar 2003 - 10:37 #15
>>lanstorp
Hehe... Jeg har først lige fået "Delphi Developers Guide to OpenGL" ind af døren for et par dage siden, såååh...

Læser dog kraftigt så ofte jeg nu kan, så den er nok gennemlæst om en uge eller to, måske tre... Det kommer an på hvor meget opmærksomhed kæresten kræver! ;)
Avatar billede lanstorp Nybegynder
22. januar 2003 - 10:48 #16
>>hermandsen
Ja, kender godt den med kærsten.....Stort problem, side og holde i hånd, når man heller vil kode.
Fandt faktisk en løsning. Prøv at få kærste til at lære et nyt sprog, spansk f.eks.. Så kan hun hygge sig med det om aften mens du kværner kode. Det virker skide godt.....Host...
Avatar billede dcgeek Nybegynder
22. januar 2003 - 11:09 #17
Hmm... hvordan vil du ellers tilgå DirectX i Delphi uden brug af DelphiX?
Avatar billede hermandsen Juniormester
22. januar 2003 - 12:49 #18
>>dcgeek
DelphiX komponenterne gør jo brug af DirectX dll'erne, så er det selvfølgelig også muligt at gøre det uden DelphiX. Man kan jo også selv skrive DelphiX-koden...

Du kan også lave en TButton i Delphi, uden brug af et eneste komponent, men det er selvfølgelig lettere at bruge den som Delphi kommer med...

Du kan også lave dit eget OS i Delphi, meeeen så sindsyge er vi dog heller ikke, endnu! ;)

>>lanstorp
Njaaa... Nu findes der selvfølgelig også sjovere ting at lave med sin kæreste end at sidde og holde i hånd (!), meeeen af og til vil man dog gerne have lidt kodetid for sig selv... ;)
Spansk er måske ikke lige sagen, men skal da nok prøve at finde på noget andet... Tak for tippet! ;)

//hermandsen
Avatar billede geek Nybegynder
29. januar 2003 - 20:06 #19
>>Hermadsen, Hwa satan!! kan man mere end at holde i hånd med den slags ?! :)

Prøv at kigge på http://programmershelp.thechaoscompany.net/DevDx.htm
står noget om hvordan man koder DirectX 8 i delphi...
Er godt nok en tysk side, men eksemplerne er vel nogenlunde det samme...

Geek
Avatar billede hermandsen Juniormester
29. januar 2003 - 21:59 #20
>>geek
Nogle gange kommer det godt nok lige an på hvilken tid det er på måneden, men normalt så er der langt mere spændende ting at lave end at holde i hånd! ;)

Ellers et godt link du er kommet med... Kunne da godt være man skulle overveje at læse lidt DirectX efter OpenGL. Når nu jeg får afsluttet min bog, så har jeg også lige Delphi in a Nutshell jeg også gerne lige vil ha' læst igennem inden jeg fortsætter... ;)

Self.Ironi := True;
WriteLn('Godt man ikke skal på skitur i vinterferien!'#13#10'Så bliver der rigtig tid til kæresten!');
Self.Ironi := False;

//hermandsen <- det er vigtigt at kommentere sin kode!