Avatar billede danskeb Nybegynder
14. januar 2003 - 08:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hjælp til script

100 point for brugbart svar.

Hvis id ikke findes skal scriptet afvikles, ellers skal der updates.

Hvordan ?

Set Conn = Server.CreateObject
"ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\websider\beans.com\db.mdb"
Conn.Open DSN
strSQL = "Insert into users(id, name) values('" & Request.Form("id") & "', '" & Request.Form("name")& "')"
Conn.Execute(strSQL)
Avatar billede bredum Nybegynder
14. januar 2003 - 08:46 #1
Lave en
sql = "select * FROM users where id = " & Request.Form("id")
IF mitarray.BOF THEN
sript
END IF

hvis du skal have hele koden, så skriv det lige..
Avatar billede bredum Nybegynder
14. januar 2003 - 08:47 #2
sript = script
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 08:49 #3
Så må du hendte føste og tjekke på om ID findes...

Hvis ID er autonummer skal det ikke med i Insert

SQL = "SELECT ID FROM users where id = " & Request.Form("id")
Set rs = Conn.Execute (SQL)

if rs.EOF then
  'ID findes ikke så indsæt
  strSQL = "Insert into users(id, name) values('" & Request.Form("id") & "', '" & Request.Form("name")& "')"
else
  'ID finden så update
  strSQL = "update users set name '" & Request.Form("name")& "' where id = " & Request.Form("id")
end if
Conn.Execute (strSQL)
Avatar billede bredum Nybegynder
14. januar 2003 - 08:51 #4
Denne burde virke
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * from users WHERE id =" & Request.Form("id")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

IF rs.EOF THEN
insert..
ELSE
Update
END IF
Avatar billede danskeb Nybegynder
14. januar 2003 - 15:45 #5
Det giver følgende fejl :

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.

/hotline/datainsert.asp, line 19

Linie 19 = :Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Her er den tilrettede kode:

<%

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\websider\service-info.dk\db\hotline.mdb"
Conn.Open DSN
strSQL = "Select * from hotline WHERE idnummer =" & Request.Form("idnummer")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
if rs.EOF then
  'ID findes ikke så indsæt
  strSQL = "Insert into hotline (idnummer, kundenavn, kundeadr, kundeadr2, kundepostnr, kundeby, kundetele, koebsdato, loebetid, udstyr, fejlbeskrivelse) values('" & Request.Form("idnummer") & "', '" & Request.Form("kundenavn") & "', '" & Request.Form("kundeadr") & "', '" & Request.Form("kundeadr2") & "', '" & Request.Form("kundepostnr")& "', '" & Request.Form("kundeby") & "', '" & Request.Form("kundetele") & "', '" & Request.Form("koebsdato") & "', '" & Request.Form("loebetid") & "', '" & Request.Form("udstyr")& "', '" & Request.Form("fejlbeskrivelse")& "')"
else
  'ID findes så update
  strSQL = "update users set name '" & Request.Form("kundenavn")& "' where idnummer = " & Request.Form("idnummer")
end if
Conn.Execute (strSQL)

%>
Avatar billede danskeb Nybegynder
14. januar 2003 - 16:11 #6
Lille fejl, her er koden som jeg mener den skal se ud (men den virker ikke)

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\websider\service-info.dk\db\hotline.mdb"
Conn.Open DSN
strSQL = "Select * from hotline WHERE idnummer =" & Request.Form("idnummer")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
if rs.EOF then
  'ID findes ikke så indsæt
  strSQL = "Insert into hotline (kundenavn) values('" & Request.Form("kundenavn")& "')"
else
  'ID findes så update
  strSQL = "update hotline set kundenavn '" & Request.Form("kundenavn")& "' where idnummer = " & Request.Form("idnummer")
end if
Conn.Execute (strSQL)
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 16:43 #7
Så hvis den skal indsætte så er IDnummer tom i Form'en??

Request.Form("idnummer")
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 16:45 #8
er idnummer i databasen et autonummer felt?
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2003 - 16:46 #9
Ja svaret er ja til de to sidte spørgsmål så prøv denne kode :

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\websider\service-info.dk\db\hotline.mdb"
Conn.Open DSN
if Request.Form("idnummer") = "" then
  'ID findes ikke så indsæt
  strSQL = "Insert into hotline (kundenavn) values('" & Request.Form("kundenavn")& "')"
else
  'ID findes så update
  strSQL = "update hotline set kundenavn '" & Request.Form("kundenavn")& "' where idnummer = " & Request.Form("idnummer")
end if
Conn.Execute (strSQL)
Avatar billede danskeb Nybegynder
15. januar 2003 - 07:51 #10
idnummer er ikke et autofelt.
Avatar billede danskeb Nybegynder
15. januar 2003 - 07:57 #11
og idnummer er ikke tomt, hvilket jeg testede med en response.write
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. januar 2003 - 18:32 #12
Ok så det tilbage til den anden, men så skal IDnummer med i Insert Into :

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\websider\service-info.dk\db\hotline.mdb"
Conn.Open DSN
strSQL = "Select * from hotline WHERE idnummer =" & Request.Form("idnummer")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
if rs.EOF then
  'ID findes ikke så indsæt
  strSQL = "Insert into hotline (kundenavn, idnummer) values('" & Request.Form("kundenavn") & "', " & Request.Form("idnummer") & ")"
else
  'ID findes så update
  strSQL = "update hotline set kundenavn '" & Request.Form("kundenavn")& "' where idnummer = " & Request.Form("idnummer")
end if
Conn.Execute (strSQL)