Avatar billede mpj_86 Nybegynder
11. januar 2003 - 17:31 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

Hvad for en er bedst?

Hej
Hvilken af linux'erne vil i anbefale at starte med? da jeg aldrig har prøvet det før.

//MP
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
11. januar 2003 - 17:34 #1
Red Hat eller Mandrake. De er begge to nemme at installere.

Se www.redhat.com og www.mandrake.com.
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
11. januar 2003 - 17:37 #2
kan man få begge to på dansk?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
11. januar 2003 - 17:37 #3
jeg ville klart vælge Redhat det var den jeg selv benyttede som det første og benytter den også til nogle maskiner endnu
den er dejlig nem at installere og finde rundt i bag efter. Dog installerer den også en masse pis som ikke er nødvendigt meen intet er perfekt
læs om install på www.sslug.dk
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
11. januar 2003 - 17:39 #4
ved ik med mandrakke men der er dansk understøttelse op Redhat meen det tror jeg egentlig også der er til mandrakke
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
11. januar 2003 - 17:45 #5
har du ikke et link til hvor jeg kan downloade Red Hat 8.0?
Avatar billede thaufer Nybegynder
11. januar 2003 - 17:45 #6
Helt generelt, så kommer det an på hvad du skal bruge den til.

Skal du bruge den som workstation (altså tekstbehandling, media, etc.), så skal du nok vælge SuSE, redhat eller mandrake.

Skal du lege med en server, så vil jeg anbefale Debian (www.debian.org). Den er godt nok ikke den mest brugervenlige, fx er der ingen automatisk hardware detection. Men med www.debianguiden.dk i hånden kommer du langt.

Jeg havde heller aldrig prøvet linux før, men startede med debian. Den skræmte mig lidt da den var så svær for en nybegynder. Men udentvivl mener jeg at Debian er den bedste dist til dato !
Avatar billede fumes Nybegynder
11. januar 2003 - 17:46 #7
Distributioner der er nemme som starter distributioner er helt klart: SuSE RedHat og Mandrake, hvilken man vælger vil foregå rent pr. præference, men de 2 sidste er nemme at hente direkte fra nettet, SuSE har været så venlige at lave en rigtig glimrende version som sælges via www.suse.dk - den er også helt kanon - men det er lidt sværere at hente og installere den via nettet.

Mit råd er altså - vælg enten RedHat eller Mandrake - hvilken en af dem du vælger er sådan set ret ligegyldigt, de begge vil kunne give dig en indsigt i hvad Linux er for en størrelse...
Avatar billede fumes Nybegynder
11. januar 2003 - 17:48 #8
Er helt enig med thaufer om at Debian er den bedste, men det er bestemt ingen begynder distro.
Det tog mig små 6 måneder at komme helt ud i alle krogene af debian og få installeret min maskine ordentligt (bærbar), men når det virker er det bare smukt!!

Og Debians pakkesystem findes ikke bedre...
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
11. januar 2003 - 17:52 #9
Er der ikke en der kan give mig et prætis link til Red Hat 8.0?
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
11. januar 2003 - 18:58 #10
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
11. januar 2003 - 19:00 #11
syntes personligt også at debian er et cool system meeen fucp hvor der er mange af de tilhørende programmer i apt-get install som ikke kan bruges til en skid.
har observeret utrolig mange stedder hvor programmer der installeres med apt-get install ikke kan bruges eller ikke kan konfigureres til det man nu måtte ønske, meen det er jo en hel anden sag
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 20:02 #12
Jeg vil klart sige Mandrake, men det er mest fordi den er så nem at gå til og selvforklarende under installation. Den konfigurerer næsten al hardware automatisk, hvor Redhat godt kan være lidt besværlig, specielt på lydkortsiden.

Du vælger selv under installation hvilke sprog der skal understøttes i den grafiske brugerflade.
Avatar billede mpj_86 Nybegynder
18. januar 2003 - 17:44 #13
ok tak for hjælpen :)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
18. januar 2003 - 17:59 #14
Ædvr. Giver du dig selv points?