Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:00 Der er 19 kommentarer og
5 løsninger

Bytte om på primær & sekundær harddisk

Jeg har 2 harddiske, en stor og en lille, nu vil jeg gerne bytte om på dem, så den store bliver til mit c drev...

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede chrthegreat Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:02 #1
Det kan du ikke. Hvis din computer er sat op til at boote på c- drevet, er der ikke nogen som helst mulighed for at lave det om. Tjeck evt. Biosen!
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:03 #2
Det er egenligt meget nemt - flyt jumperne så master bliver slave og omvendt ..
MEN - dit nye C-drev skal väre bootbart og normalt will man jo også lägge windows på c.
Det betyder at du skal genindstallere alle dine programmer.
Måske er der nogle der kender et godt trick ?
Avatar billede hjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:04 #3
Der er jumpere på begge harddiske. Den ene står nu som master og den anden som slave. Afhængig af harddisk-typen, så hedder jumper-positionerne nogle lidt forskellige navne. Hvorom alting er, så skal du sætte den nuværende Master til slave og omvendt. Herefter skal du i BIOS bytte dem rundt (auto HDD-detect), så bare lige en installation, og så skulle du være kørende.

/HJensen
Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:06 #4
Ok, det er sådan at jeg har taget den lille (gamle) ud, så nu er den store c-drevet, men dvs at jeg kun har en sekundær HD nu. Hvordan laver jeg den om, så den bliver min Primære HD?

Kan jeg så ikke bagefter sætte den gamle HD tilbage, som den sekundære HD?
Avatar billede tommyv Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:06 #5
slahsman>> Det nemmeste ville vel være at lave et image med f.eks. Norton Ghost. Så er man fri for at lave en gen-installering...
Avatar billede hjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:08 #6
Jeg glemte helt, der findes forskellige kloningsværktøjer. Blandt andet Ghost fra Symantec og Powerquest har også lavet et produkt, som det skulle være muligt at finde en demo-version af. Disse giver dig muligheden for, at klone en disk over på en anden, og så skulle du i princippet være fri for at ominstallere.
Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:09 #7
Jeg havde ikke set jeres svar da jeg skrev min sidste kommentar!!!

Hvor sidder disse jumperer og hvordan ser de ud?
Avatar billede hjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:10 #8
Du skal have fat i jumperne på disken, så kan du lave den om til Primær/master. Derefter skal du også lave det om i BIOS.
Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:18 #9
Hvor er denne jumper? Jeg har taget HD\'en ud, men kan ikke se noget jeg kan lave om ved?!?!
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:25 #10
Her er en link til IBM jumperside - det er det samme for alle harddiske.
http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/dtla/dtlajum.htm
Avatar billede cstern Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:28 #11
Start på en boot diskette som er udstyret med FDISK.EXE.
Når du har startet denne skal du sætte den nye disk til at være aktiv partition (jeg tror det er option nummer 2) , ellers kan du ikke boote fra den (uanset om du ghoster eller bare systemformatterer disken).

Hvis du ikke har en anden disk i maskinen er det ikke STRENGT nødvendigt at sætte den som master (så vidt jeg ved) men det er det man normalt vil gøre, navnlig hvis du skal have en CD på det samme kabel.

På nogen diske sidder jumperne i en lille blok på printet - på andre mellem datastikket og powerstikket for enden af disken.

Forresten, hvis den store disk før sad på et kabel for sig selv er den nok allerede sat som master...

Det skulle ikke være nødvendigt at ændre noget i BIOS hvis du har en rimelig ny PC (bundkort), som nogen har sagt, da harddiske normalt autodetekteres ved boot (haddisk type AUTO). Undtagelsen er hvis du har specificeret harddisken (harddisk type USER)

Hvad er det for en disk du har (den nye)?
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:29 #12
Her er et bedre billede af en tilfäldig Seagate disk :
http://www.seagate.com/support/disc/ata/st310210a.html
Avatar billede cstern Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:29 #13
Slashman, jeg er ked af at måtte korrekse, men der er faktisk stor variation af hvordan jumperne sættes og hvor de findes på disken.
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:38 #14
CSTERN - Ja selvfölgelig - det burde jeg have skrevet.
Det var bare fordi henrik åbenbart ikke vidste hvad er jumper var, så jeg tänkte at et billede ville hjälpe. Men han skal selvfölgelig kigge på etiketten på harddisken for at se hvordan HANS jumpere skal sättes.
Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:41 #15
Ny HD: Quantum Fireball
Gl. HD: Quantum Trailblazer

Jeg har i lang tid kun brugt den nye HD, som har kørt som sekundær. DVS. at jeg har ikke haft en primær HD! Nu vil jeg sætte den gamle i igen og bruge den som sekundær istedet for og så lave den anden om til Primær HD!?!?
Avatar billede cstern Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:51 #16
Slashman - ja, jeg regnede nu også med du vidste det... Det er altid udmærket med eksempler.
Avatar billede cstern Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:54 #17
henrik,
OK, så er det kun jumperne du skal flytte. På Quantum diske er jumperindstillingen somregel trykt på etiketten. Men hvis de begge er master, er det nok at sætte den gamle på den sekundære IDE kanal og den nye på den primære. Så skulle det også funke.
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:56 #18
1. Check dokumentationen for din nye disk, hvordan jumperne skal står for at väre master. Det er typisk en lille etiket. Ellers check på www.quantum.com
2.Flyt jumper på ny harddisk så den bliver master. Du kan jo allerede boote og har windows osv. på denne så alt er OK.
3. Check dokumentationen for din gamle disk, hvordan jumperne skal står for at väre slave. Det er typisk en lille etiket. Ellers check på www.quantum.com
4. Flyt jumper på gammel harddisk så den bliver slave.
5. Monter gammel harddisk med stömkabel og IDE fladkabel - samme som for den anden disk.
Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:58 #19
Avatar billede denboj Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:02 #20
det kræver måske et par forsøg men det skulle kunne lade sig gøre uden de store problemmer -

der er to forhold du skal tænke på - 1. din Bios og 2. primær-sekondær/master slave.

på dit bundkort skulle der gerne sidde to ledninger. det ene er primært og det andet er sekondært. hvis din nuværende harddisk sidder der og booter uden problemmer så er det sådan set fint nok.

hvis jeg var dig ville jeg i første omgang forsøge at putte den gamle harddisk på samme kabel - ca. på midten af kablet sidder der et stik (hvis det ikke er det du bruger nu) som er frit - det er ligegyldigt hvilket af disse de enkelte harddisk sidder på. men på det frie stik her sætter du din gamle harddisk på.

nu har du så et problem - nemlig at både din nye og din gamle harddisk står som master. Det kan de ikke begge gøre på en gang på samme kabel. Din nye skal blive ved med at stå således fordi det er den du booter på. Men den gamle skal sættes som slave. Dette indstilles bag på harddsiken. hvor der er en såkaldt jumper. den tager du ud og sætter i der hvor der står slave (kan godt ske at du skal i manualen for at checke hvilken det er ) Så skulle det køre.

Grunden til at jeg ikke vil flytte den gamle over på den primære i første omgang er at her sidder din cd-rom/brænder sikkert. Harddisk og cdrom på samme kabel kan med stor sandsynlighed gøre harddisken langsommere da den indstiller sig efter cd-rommens hastighed.

men men men - hvis du insisterer på at flytte harddiskene over på primary - så kan du sagtens gøre dette - så skal de begge bare over på det andet kabel.

Dette vil så sandsynligvis skabe et problem i din BIOS da den er indstillet til at boote på den position som harddisk (ny) har nu. her skal du måske ændre bootrækkefølgen - det kommer lidt an på hvilken bios du har - I min BIOS hedder den primære mester \"ide0\" så hedder de efterfølgende ide1 o.s.v. - Men måske hedder det sig i BIOS at du booter fra C - og så kan det godt tænkes at du uden problemmer kan skifte over på det andet kabel uden probs.

men der sker sådan set ikke noget ved at prøve sig frem. husk bare hvordan det stod i første omgang så du kan vende tilbage til den samme konfiguration hvis der opstår problemmer.

Et ekstra fif er at det helt klart er fedest at vente med at sætte låget til kabinettet på til efter at man har sikret sig at det fungerer - første gang jeg rodede med det brugte jeg sgu en helvedes tid på at skrue kabinettet af og på igen LOL

håber du kan bruge det
mvh Denboj
Avatar billede denboj Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:03 #21
og og og - det er ikke sikkert at du behøver at formatere - eller rettere sagt - du behøver ikke at formatere hvis det du vil have ud af det er at få en ekstra harddisk på.
Avatar billede cstern Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:05 #22
PC supporterens første lov: sæt aldrig låget på før det virker - for så virker det ikke! ;-)
Avatar billede slashman Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:16 #23
Her er Quantums side - med rigtige billeder af jumpere og det hele :
http://www.quantum.com/support/hdd/hdd_faq_support.htm
Avatar billede henrik Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:44 #24
Nu ligner det noget.... I må dele pointene! Tak :-)