Avatar billede joyride Nybegynder
06. januar 2003 - 18:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

tv-out daytona geforce 4 i mandrake 9.0

Hejsa
Jeg har en linux box med mandrake 9.0 på og et daytona geforce 4 MX 420 med tv-out sat i.

Nogen der med held har fået det til at virke med clonet twinview? Altså hvor billedet på skærmen er det samme på både monitor og fjernsyn??
Jeg har haft prøvet at følge denne vejledning (http://www.linuxhardware.org/article.pl?sid=01/05/29/2147241&mode=thread), men der gik noget galt så X ikke ville starte...Og det kunne jeg altså ikke selv ordne.

mvh
Joyride
Avatar billede skunk Nybegynder
06. januar 2003 - 20:09 #1
Desværre, men der er et program der hedder nvtv. Det skulle kunne.
Avatar billede fireseeker Nybegynder
08. januar 2003 - 12:07 #2
Virker fint på min mandrake 9.0, dog med ti4200, her en mulig løsning.

Går ud fra du har installeret de nyeste nvidia-drivere, både kernel og GLX! Så skal din XFree86-4 se således ud: (i uddrag)

Section "Device"
    Identifier "device1"
    VendorName "NVidia"
    BoardName "NVIDIA GeForce (fbdev)"
    Driver "nvidia"
    Option "DPMS"
    Option "TwinView"
    Option "SecondMonitorHorizSync" "30-50"
    Option "SecondMonitorVertRefresh" "60"
    Option "MetaModes" "1024x768,1024x768; 800x600,800x600"
    Option "TwinViewOrientation" "Clone"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "screen1"
    Device "device1"
    Monitor "monitor1"
    DefaultColorDepth 24
    Option "TVStandard" "PAL-B"

    Subsection "Display"
        Depth 8
        Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubsection

Man kan selvfølgelig skifte refresh rates ud med dem der passer på dit fjernsyn (secondmonitor), hvis du altså kender dem. dette er standard conf.

Held og lykke
Avatar billede joyride Nybegynder
10. januar 2003 - 18:29 #3
Der er bare det problem, at når jeg forsøger at installere GLX pakken (version 4129 ca) så smadrer det min x-server, dvs. jeg er tvungent til at køre videre uden grafisk display...Og jeg ved ikke hvordan jeg får den op at køre igen!!!
Træls!
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 10:38 #4
Så er det klart at dit TV-Out ikke virker :-)

det er fordi du skal huske at ændre driver navnet til "nvidia" i /etc/X11/XF86config-4. Begge pakker af driveren skal installeres, ellers virker det helt sikkert ikke.

Nu får du lige installationsproceduren så du er sikker på at gøre det rigtigt.

Det nemmeste er nok at installere tar.gz filerne! start uden X. Kan stilles i boot option i Mandrake control Center.

Derefter login som root.

udpak tar.gz filerne (tar zvxf NVIDIA_........) Husk det skal være samme version, 4129.

Skift til hvert directory og skriv "make install" (GLX først)

Derefter cd /etc/X11 og vi XF86Config-4, tast "a" for at edit, skift drivernavn til "nvidia" tryk esc :wq.

så exit og startx og du vil se nvidia-logoet. driveren er installeret. Derefter laver du ovenstående ændringer i /etc/X11/XF86Config-4, for at få TV-out til at virke, efter genstart af X.

God fornøjelse
Avatar billede joyride Nybegynder
11. januar 2003 - 14:43 #5
Spitzenklassen!!!! Det virker!!
Det er både fornøjelsen og forbandelsen ved Linux:
Det er knaldhamrende nemt at ændre en opsætning
Det er knaldhamrende svært at vide hvad man skal ændre, hvis ikke lige man ved det (eller har læst hele manualen/faq)

Nu får i hvert fald et billede på mit fjernsyn. Det er bare ikke i farve :(
Tilsvarende hvis jeg prøver at køre mplayer, så får jeg bare vist billede i en lille ramme med en sort firkant omkring...Er der en måde man kan få det skaleret op?? Evt. i mplayer??Det tjekker jeg lige....
Avatar billede joyride Nybegynder
11. januar 2003 - 15:05 #6
Der var en -fs (fullscreen)ting i mplayer...Det gjorde billedet lidt større men det fylder bare stadigvæk ikke hele skærmen på fjernsynet. Er det ikke noget med at man kan få sit grafik kort til at scalere op, hvor den så kopirer og indsætter de pixels der mangler for at billedet bliver større?
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 15:08 #7
Det sort/hvide kan have noget med kablet at gøre (S-VHS el. Composite), prøv en af følgende
options i XF86Config-4: Option TVOutFormat "SVIDEO" eller Option TVOutFormat "COMPOSITE" .

Ellers prøv at læse i manualen til dit fjernsyn, det kan være det bruger PAL-G i stedet for PAL-B, ellers fjern linien: Option "TVStandard "PAL-B" så kører den default NTSC-M.

Brug xine til filmafspilning, minder meget om WinDVD, og har stort set alle codecs installeret.
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 15:10 #8
Husk iøvrigt at nvidia-kortene kun understøtter op til 1024x768 i tv-out.
Avatar billede joyride Nybegynder
11. januar 2003 - 15:11 #9
Jeg prøver at ændre pal-b til pal-g og ser om det ændrer på det...
Jeg prøvede i windows at der ikke var farver på hvis jeg kørte s-vhs men hvis jeg kørte composite kom der farver på. Kunne det være noget tilsvarende?
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 15:13 #10
hehe, yep: Option "TVOutFormat" "COMPOSITE"
Avatar billede joyride Nybegynder
11. januar 2003 - 15:23 #11
Kanon!! nu virker det...I fullscreen og det hele! Tak for det
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 15:25 #12
Velbekomme, god fornøjelse
Avatar billede zeus19 Nybegynder
11. januar 2003 - 21:14 #13
ville dette virke på redhat 8.0 ?? Geforce 3 ti200
Avatar billede fireseeker Nybegynder
11. januar 2003 - 21:16 #14
meget sandsynligt, husk at lave back-up af XF86Config-4, hvis det ikke virker. Driver installation virker med sikkerhed, TV-out prøv det og giv en melding.
Avatar billede zeus19 Nybegynder
11. januar 2003 - 22:38 #15
Hmm jeg kan sku ikke få det til at virke
Avatar billede zeus19 Nybegynder
11. januar 2003 - 22:39 #16
hvis du vil må du gerne kontakte mig på icq = 32668910 eller msn politi_20@hotmail.com