Avatar billede Slettet bruger
03. august 1999 - 23:34 Der er 8 kommentarer

Udskrivning af "rapport"...

Hejsa,

Nogle der ved hvor jeg kan finde nogle oplysninger vedr. udskrivning fra VB?

Jeg har fundet ud af print text ud med : printer.print "Hejsa med dig" og lave en linie med : printer.print (0,1000 osv).

Men hvad hvis jeg ønsker at printe en A4 side ud med rammer, sorte felter med hvid tekst osv. Altså sådan at det ligner en helt rapport, ligesom hvis man f.eks. laver en i access?

Er dette muligt, og har nogle noget source koder eller hvad hvor jeg kan finde nogle oplysninger på nettet.

Go'nat fra SweetGirl ;-)
Avatar billede Slettet bruger
04. august 1999 - 01:50 #1
Du kan (skal) anskue printeren som visuelt context. Det betyder at du kan generere et Device Context kompatibelt med printeren i hukommelsen. Til dtte DC udskriver du din rapport med de forskellige GDI funktioner enten via VBs funktioner eller API'en. Til sidste er det et spørgsmål om at blitte hele DC'en fra hukommelsen til printeren med enten PaintPicture ellel BitBlt (API).

Opsætningen af printeren foregår på printer objektet. Til opsætninger som brugeren selv kan vælge kan du med fordel anvende Printer Dialogen i Common Dialogs kontrollen
Avatar billede joern Nybegynder
04. august 1999 - 09:32 #2
Hej SweetGirl.

Jeg har designet en faktura i VB 3, det er 30-40 kodelinier, som jeg gerne sender med en direkte mail.  ete par rammer dannes således:
......
printer.DrawWidth = 1
printer.Line (1630, 1600)-(10870, 14500), , B
printer.Line (1630, 15200)-(10870, 15600), , B
printer.EndDoc

Det er underordnet hvor de står i rækkefølgen af linier, da hele "billedet" jo dannes på printerspoolen inden udskrift begynder.  Jeg bruger blækprinter.

Rammer kan være filled med en RGB-farve og fontcolor kan sættes med en kommando så hvid på sort eller grøn på gul er mulig.
M.v.h.  Jørn
Avatar billede Slettet bruger
04. august 1999 - 13:02 #3
I VB6 kan der bruges en datareport der minder lidt om Accessreports, med dog er besværligere at konstruere

Du kan også springe over hvor gærdet er lavet og bruge MICROSOFT RICH TEXTBOX CONTROL (richtx32.ocx) der følger med vb5 og vb6
Avatar billede bkp Nybegynder
04. august 1999 - 17:22 #4
Er der en der ved om man kan tilføje billeder til en RichTextbox??
Avatar billede Slettet bruger
04. august 1999 - 22:06 #5
joern >> Du må meget gerne sende den til cd-bixen@ebox.dk

/SweetGirl
Avatar billede mickeymouse Nybegynder
05. august 1999 - 13:17 #6
To ligefor måder at lave rapporter i VB. Den ene er som Jordan nævnte at bruge datarapporter i Vb6. Den anden kunne være at benytte Crystal Reports som ligger i sit eget bibliotek på VB cd´en (også før 6.0). Fælles for dem begge er dog at de skal knyttes op mod en database. Læs evt. om begge i bogen "Special Edition Using Visual Basic 6" fra Que. Der er et kapitel på ca. 30 sider.

/Mickey Mouse
Avatar billede Slettet bruger
28. november 1999 - 00:44 #7
Der er point til joern.

/SweetGirl
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2000 - 08:43 #8
Og jeg venter på at joern lave et svar, så han kan få side point.