Avatar billede vagn_eriksen Nybegynder
03. august 1999 - 16:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ekstern JS-validering

Jeg benytter dette script til ekstern validering af et email-felt:
// EMAIL-validering //
// <input type="text" name="Email" size="20" onChange="emailvalidation(this,'The E-mail is not valid');">

function emailvalidation(entered, alertbox)
{
with (entered)
{
apos=value.indexOf("@");
dotpos=value.lastIndexOf(".");
lastpos=value.length-1;
if (apos<1 || dotpos-apos<2 || lastpos-dotpos>3 || lastpos-dotpos<2)
{if (alertbox) {alert(alertbox);} return false;}
else {return true;}
}
Den fanger også fejlene, men fastholder ikke focus. Jeg kan ikke overføre navnet på form-feltet til funktionen, da funktionen skal bruges mange steder.
Jeg har prøvet at bygge :  document.form.this.focus(); document.form.this.select(); ind i funktionen, men det virker ikke.

Hvordan får jeg fo
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. august 1999 - 20:10 #1
du skal ikke sige document.form.this.focus()

men document.formnavn.elementnavn.focus()

javascript leder efter en form der hedder this som den kan fokusere på..
Avatar billede vagn_eriksen Nybegynder
03. august 1999 - 21:55 #2
Men jeg kan ikke bruge "elementnavn", når funktionen skal anvendes flere steder....
Kan man udbygge funktionen, så den kan tage et argument mere - svarende til "elementnavnet"??
Avatar billede jumper Nybegynder
05. august 1999 - 15:37 #3
function checkEmail(f,e){
if (!(check_email(document.f.e.value))){
    alert('The Email is not valid!')
}
function check_email(address) {
  if ((address == "")
    || (address.indexOf ('@') == -1)
    || (address.indexOf ('.') == -1))
      return false;
  return true;
}

<form name="formular">
<input type="text" name="Email" size="20" onChange="checkEmail('formular','Email')">

Er det tydeligt nok?

/THor

Avatar billede jumper Nybegynder
05. august 1999 - 15:37 #4
btw, f er navnet på din formular og e er navnet på dit element.

/Thor
Avatar billede vagn_eriksen Nybegynder
05. august 1999 - 17:10 #5
Hmmm
Og hvordan fastholder jeg focus og hvordan får jeg selected indholdet i den forkerte email-adresse. Det var DET, der var kernen i problemet.
Avatar billede jumper Nybegynder
05. august 1999 - 17:56 #6
I linjen alert('The Email is not valid')
Tilføjer du følgende:
document.f.e.focus();
document.f.e.select();

That's it!

/Thor
Avatar billede vagn_eriksen Nybegynder
05. august 1999 - 20:52 #7
Ok, jeg prøver