Avatar billede recycled Nybegynder
02. januar 2003 - 00:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C++ under Linux

Kunne godt tænke mig at starte på lidt C++. Jeg kører debian linux, og vil gerne om der var nogen der havde et link til et godt toturial. Gerne på dansk.
Avatar billede recycled Nybegynder
02. januar 2003 - 00:02 #1
Og eventuelt en god editor og compiler :)
Avatar billede fumes Nybegynder
02. januar 2003 - 00:25 #2
emacs er altid en god editor (apt-get install xemacs21)
Avatar billede narrr Nybegynder
02. januar 2003 - 01:49 #3
Hvis du er seriøs, så køber du en bog - på engelsk.
Avatar billede narrr Nybegynder
02. januar 2003 - 01:50 #4
Læssevis af anmeldelser på www.accu.org
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2003 - 07:10 #5
GCC (Gnu Compiler Collection) er formentlig allerede
installeret på din maskine.

Prøv og skriv:
  g++ -version
og se hvad du har !

Editor ?

Du kan vælge mellem masser:
  vi
  vim
  emacs
  etc.

Vælg det der passer dig bedst.

Hvis du vil have noget lidt mere end en editor, så
prøve SourceNavigator.

Bog ?

Enhver C++ bog som ikke er Windows specifik kan bruges.
Avatar billede recycled Nybegynder
03. januar 2003 - 00:05 #6
Jeg er villig til at indvistere i en bog, og at det er på engelsk er ikke en hindring, men det er nogle gange nemmere på dansk.

Hvad skal man holde øje med med hensyn på at programmere under linux ? Der er vel nogle væsentlige forskelle. Jeg skulle gerne have en bog som er bygget op omkring linux programmereing. Og ja, jeg er meget seriøs med hensyn på at lære C++, jeg skal bruge det til mit studie.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2003 - 07:23 #7
Start med at lære standard (ANSI) C++.

Det er fuldt tilstrækkeligt til at lave kommando-linie
applikationer ("console applikationer" på Windowsk).

Og de fungerer ens på Linux og Windows (og alle mulige andre
platforme).

Når du så får lyst til at begynde at lave grafiske applikationer,
så skal du til at bruge noget system-specifikt.

På Linux skal du bruge X (Motif, X ToolKit, XLib etc.etc.).

Det er der skrevet masser af bøger om.

Men start med en god bog om standard (ANSI) C++.
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
03. januar 2003 - 14:54 #8
Hvis du leder efter god IDE, så kan jeg anbefale Anjuta, som er en rigtig fed editor, men den virker vidst kun med GNOME. Se mere på http://sourceforge.net/projects/anjuta. Den arbejder som standard med GNU/GCC compileren, men du kan godt ændre på det.

Har selv fået anbefalet Bjarne Stroustrups bog: "The C++ Programming Language (Special 3rd Edition)" og du kan låne den på biblioteket. Ellers se mere på http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0201700735/qid=1041601872/sr=8-1/ref=sr_8_1/104-7887809-8015162?v=glance&s=books&n=507846

Buster
Avatar billede theprofessor Nybegynder
03. januar 2003 - 17:16 #9
hvis du skal programmere under LINUX, så kan du godt glem VC++ og alle andre windows produkter!! Start med GCC, lær ansi-C (virker på alle maskinetyper),og
sæt dig ind i LINUX compiler og editor....der er flere at vælge fra...