Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:10 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Bærbar. Død pixel

Hej.

Jeg har lige fået helt ny laptop. Desværre er der et dødt punkt i skærmen. Og så var det jeg tænkte :

Hvor mange døde punkter skal der være, for at en laptop kan byttes?
Avatar billede maximusdk Nybegynder
28. december 2002 - 12:13 #1
forhåbenlig kun den ene.
Gå du bare ned til den forhandler du købte den af og se om de bytter den. Det må hører med under garantien
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2002 - 12:14 #2
forskelligt fra producent til producent. De fleste siger en 4 stykker andre siger har en 100% garanti og nogle vurderer efter placeringen af dem i forhold til midten af skærmen.

Kig eventuelt på dine købsbetingelser både dem fra forretningen og fra producenten.

/Gensmann
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:15 #3
Findes der ikke noget konkret jeg kan gå efter? Tastaturet var nemlig også i stykker på den - og det tog mig over en time, at få dem overtalt til at lave det. Det bliver lavet i dag..
Avatar billede prodic Mester
28. december 2002 - 12:16 #4
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3919
Den kan du muligvis bruge som ledetråd...
Avatar billede maximusdk Nybegynder
28. december 2002 - 12:18 #5
Hvis det er under grarantien, så skal de dække det og sørge for at det bliver ordnet.
Hvor hurtigere de skal være om det er op til leverandøren.
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:19 #6
Prodíc > Tak for linket. Det giver en god beskrivelse af mit problem. Og som artiklen siger, så er det næsten umuligt for producenterne at lave TFT paneler uden pixelfejl. Så man kan måske se lidt anderledes på det. Jeg har måske været heldig, at få en skærm med kun 1 fejl..
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:20 #7
Maximus > Tror ikke, at de vil bytte den for den ene fejl. Og jeg kan til nøds også leve med den. Hvis den bliver irriterende, så må jeg sende den til reperation. Har 3 års garanti fra IBM
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2002 - 12:21 #8
hmm... vil da sige at hvis den er der ved leveringen skal det rettes, da man ikke kan levere et mangel fuldt produkt.

men men men. hvis det er noget der kommer hend af vejen, kan jeg være enig med jer i jeres vurdering a hvor mange og hvor de er placeret.
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:23 #9
fejlen var der ved leveringen..
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2002 - 12:25 #10
så ville jeg tage spanden på nakken og gå ned og sætte foran sælgeren og bede ham levere en maskine uden fejler og mangler.
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:27 #11
Ok. Jeg er bare bange for, at han ikke vil give mig en ny. Som sagt, så var han ikke meget for at lave tastaturet, selv om det sidder fuldstændigt forkert i maskinen.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2002 - 12:28 #12
gå ned og hold på din ret. hvis man bliver ved længe nok, skal man nok få sin ret.
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 12:30 #13
Ok. vil jeg prøve :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2002 - 22:11 #14
Det mest konkrete du kan gå efter er de salgs og købsbetingelser der er påhæftet produktet. Sværer er det altså ikke. Så kan man komme med sine lommefilosofier om at levere et mangelfuldt produkt osv, men faktum er at de fleste producenter og sælgere af tft skærme har en dead pixel policy i den ene form eller den anden. Det er bare et spørgsmål om at finde den imellem de bunker af papirer man har accepteret da man åbnede kassen ;)

/Gensmann
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 22:27 #15
Osaka_San : Jeg er helt overbevidst om, at du har ret. Og helt ærlig - det er trodsalt kun EN pixel - og det kan stortset kun ses, hvis skærmen er helt blå, eller hvis man sidder 15 cm. fra skærmen - så mon ikke jeg overlever ? :-)

Men i skal alle have tak for svar. Smid venligst et svar - så vanker der points.

Godt nytår.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2002 - 22:31 #16
Osaka_san>> dvs. at han skulle have skrevet under på dette, hvad jeg næppe tror han har, da de fleste kun bliver kørt igennem et kasse apperat. men ellers ja, så er der intet at gøre....
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 22:48 #17
flere svar :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2002 - 23:16 #18
questis> Det er ikke nødvendig at skrive under på købsbetingelser eller lignende betingelser. De accepteres i forbindelse med købet eller i det øjeblik en pakning brydes. Ganske lige som software licenser og så meget andet.
Avatar billede webcreator Nybegynder
28. december 2002 - 23:25 #19
Ja, man acceptere licenser osv, når programmel tages i brug, eller en ambalage brydes.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2002 - 23:29 #20
ja, men du kan jo ikke lave nogle betingelser, som ligger pakket ind i en kasse sammen med produktet, som så indeholder nogle klausuler. derfor er de nød til at  være defineret under købet, ellers gælder almen praksis og behandling af sådanne sager.

endvidere siger du de accepteres ved købet, man kan ikke acceptere noget man ikke er blevet gjort bekendt med, dvs. enten via en underskrift med de gældende regler eller en form for klausul i købsbeviset.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
29. december 2002 - 11:58 #21
Questis>

Nu ved jeg ikke hvor meget du sådan føler for at køre rundt i det, men kan vi blive enige om at ingen af os reelt ved om webcreator har købt sin laptop på nettet eller i en butik og for den sags skyld har fået præsenteret nogle købsbetingelser før pengene er afleveret? Kan vi dernæst også blive enige om at man som regel har x antal dages returret på en ubrudt emballage, samt at jeg ikke er dummere end at jeg godt ved at man ikke kan pakke købsbetingelser ind i en kasse og sige de accepteres når kassen åbnes, hvilket jeg heller ikke har antydet jeg tror er tilfældet? ;)

I forbindelse med software benytter man ofte en dobbeltindpakning og sidste gang jeg købte en ny bærbar modtog jeg en kasse hvori diverse papirer og lignende var placeret samt en bærbar forseglet i en pose.

Selvfølgelig findes der cowboy firmaer der ikke kan finde ud af den slags, men jeg foretrækker at tro det mest positive om en virksomhed eller person indtil andet er bevist ;) - Pesimistens udgangspunkt kan selvfølgelig være gavnligt i visse situationer, men generelt prøver jeg at undgå dette af hensyn til mit humør.

/Gensmann
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. december 2002 - 12:48 #22
Osaka_San > Smid venligst et svar.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
29. december 2002 - 18:56 #23
webcreator> nej tak :) - jeg står ikke og mangler point derfor jeg kun kommenterer ;) - held og lykke med fladskærmen.
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. december 2002 - 18:59 #24
Tusind tak for kommentarene, Osaka_San. Du har som de andre, været til stor hjælp.

God nytår alle :-)