Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:23 Der er 27 kommentarer og
3 løsninger

windows kan ikke starte op

hej...

min far har en win98 computer... han har et logitech trådløs mus og tastatur og han har så lige downloadet og installeret de sidste nye driver... efter det var installeret begyndte tastaturet at opfører sig mærkeligt. så diskfrakmateret han den hvor den kun kunne nå op på 60% så slukkede han den... nu har vi så selve problemmet... når man starter den op køre den fint lige ind til at den skal til at vise skrivebordet for så skærmen bliver sort. jeg har fået at vide man skal starte den op og trykke på f8 og så starte den i fejlsikker tilstand... men det kan den heller ikke... hvad gør jeg???

den skal ikke formateres da dr ligger data der ikke skal slettet...

nogen hjælp at hente her???
Avatar billede dinkie Nybegynder
27. december 2002 - 14:29 #1
Du kan prøve at reinstallere windows over installationen, men det vil også buste en masse programmer og sådan.. Men så har du da muligheden for at overføre data der skal gemmes.

Så er det ellers bare at geninstallere fra bunden af.

Et system hvor den cracher på den måde du beskriver (det er ikke videre smart at slukke under en defrag, da den netop flytter data rundt på disken) er ikke værd at reparere - kommer alligevel ikke til at køre stabilt og den trænger nok alligevel :o)

Så data ud og nyt system ind..
Avatar billede maximusdk Nybegynder
27. december 2002 - 14:30 #2
Hvis din far har lavet en startdiskette ville det være en god ide at prøve at starte pc op med den.
Husk at sætte win98 cdrom i
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 14:31 #3
Det lyder ikke alt for godt, jeg ville prøve at geninstalerer w, mener at den beholder alle settings og filer
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:32 #4
dinkie >>> den er næsten lige blivet formateret for cd 2måneder siden

min far siger at der overhovedet ikke må slettes noget ud over logitech

maximusdk >>> vi har ingen start disketter... kan jeg lave sådan en fra min win2k eller winxp???
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 14:33 #5
det er rigtigt hvad dinkie skriver, risikoen for at der er korupte filer imellem er stor, jeg formoder at han slukkede fordi den låste?
Avatar billede torben.s Nybegynder
27. december 2002 - 14:33 #6
det er ikke godt at slukke mens den defragmenterer, under defrag. bliver der flyttet en masse filer og hvis man slukker bliver de filer mistet. det lyder som en vigtig opstartsfil er blevet slettet ell. ødelagt.
tag harddisken ud og sæt den i en anden pc som slave og red de filer/data inden du formaterer harddisken  i din fars pc. derefter kan du tage den harddisk hvor filerne/data ligger og sætte den i din fars pc som slave og kopiere..
håber det hjælper. :)
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:35 #7
min far siger lige : da den kom til 60% startede den om og kunne ikke kommer længer end 60% så skullede han den
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:42 #8
det ville sige at i anbefalder mig at formater den og installer win98 igen!!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2002 - 14:43 #9
Tryk F8 under opstart og få menuen frem.
Vælg kun kommandoprompt
Kør denne kommando:

scanreg /restore

I dette program, vælg en dato der ligger før Logitech driverne blev installeret.
Det sætter registreringsdatabasen tilbage til denne dato og derved glemmer windows at den har installeret driver til Logitech.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2002 - 14:44 #10
Windows burde herefter være i stand til at starte normalt.
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 14:44 #11
Hvis der er data der ikke må mistes, prøv da først at smide den i en anden mask, og se om i kan hente dem. Hvis ikke prøv da at geninstallerer w altså uden format. Det første ødelæger ikke mere end der allerede er defekt, den anden er måske lidt mere tvivlsom med hensyn til at beholde data. Vent lige med at formatere
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 14:45 #12
tonnybrandt > han skriver jo netop i spm. at det ikke virker
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:49 #13
ja det virker ikke når jeg starter den op under fejlsikker tilstand
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2002 - 14:51 #14
Er der nogen der har sagt den skulle i fejlsikker tilstand ?

Tryk F8 under opstart og få menuen frem.
Vælg "kun kommandoprompt"

Altså i menuen vælg "kun kommandoprompt"
og kør derefter

scanreg /restore
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:51 #15
toonybrandt >>> når jeg gå ind under det du har skrevet jehg skulle gå skærmen også bare i sort
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 14:52 #16
sorry
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 14:54 #17
i skriver at jeg bare skal installere win98 uden at formater den først.... hvis nu jeg sætter harddisken i min winxp og hiver alle data over kan jeg vel godt bare formater den...???

jeg skal lige i byen og købe noget... så ville jeg lige skrive når jeg kommer hjem igen...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2002 - 14:55 #18
ullum >> no problemo
hot.shot >> Det lyder underligt, men hvis du ikke kan vælge dette menupunkt, så prøv at trykke shift+F5
Så burde du få en kommandoprompt frem.
Skriv herefter disse kommandoer:
cd \windows\command
scanreg /restore

Og se om du ikke så kan få programmet til at køre.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. december 2002 - 14:56 #19
Alternativt, kan du i menuen vælge "kun kommandoprompt til fejlsikker tilstand"
Det er faktisk det samme.
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 14:57 #20
hot.shot > kan du hente data til anden disk er der ingen prob
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 15:02 #21
ja men det virker ikke...
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. december 2002 - 15:18 #22
jeg er nu ved at installere win98 boven på det gammel og det går meget godt ind til videre
Avatar billede ullum Praktikant
27. december 2002 - 16:23 #23
vi venter med spænding
Avatar billede varmeskud Praktikant
28. december 2002 - 03:29 #24
nu er den gået hel død... jeg kan slet ikke starte den :-(

sætter den på værksted imorgen
Avatar billede varmeskud Praktikant
28. december 2002 - 03:31 #25
giver pointene ud fordig at i har prøvet at hjælpe mig :-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
28. december 2002 - 03:32 #26
giver pointene ud fordig at i har prøvet at hjælpe mig :-)

ps. kunne ikke sætte min far´s harddisk i min da jeg køre med winxp og han køre med win98. efter jeg havde sat den i min og jeg så gik ind på den skrev den om jeg ville formater den. kom aldrig ind på den :-(
Avatar billede ullum Praktikant
28. december 2002 - 09:21 #27
no cure no pay
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. december 2002 - 17:35 #28
Takker for point. :-)
Avatar billede ullum Praktikant
29. december 2002 - 09:02 #29
hvad  nu hvis man starter en mask. i dos og så prøver at læse den defekte hd derfra?
Avatar billede varmeskud Praktikant
30. december 2002 - 06:51 #30
det ved jeg ikke lige.. ham manden som vi har aflerveret computeren til. han siger at man skal fjerne win98 og så installere den igen. selv om man fjerner win98 så fjerner man ikke mine far´s mapper der er på computeren. men man fjerner alt driver og osv. der er installeret i windows. det er det manden (værkstedet) ville gøre.