Avatar billede casualty Nybegynder
20. december 2002 - 22:18 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Kollegienetværk...Søger holdning til brug af p2p programmer

Bor du på et kollegie med lokalnetværk??

Jeg kunne godt tænke mig at høre din holdning omkring brugen af p2p(filsharing) programmer...

Det er et stort problem at nogle brugere på et sådan netværk stjæler al båndbredden på grund af p2p..
Hvad gør du/i på jeres kollegie for at undgå denne situation???
Er det virkelig ikke muligt at ordne det elektronisk således at alle kun har "deres bid af kagen" at bruge af?

Jeg mener som udgangspunkt at det er administratorenes opgave at sørge for at netværket kører godt, og at man skal have lov til at bruge disse programmer (nogle bruger dem faktisk i et lovligt øjemed)...

(du må også gerne skrive selv om du ikke bor på kollegie)

Mvh Casualty
Avatar billede freeman Nybegynder
20. december 2002 - 22:26 #1
Hvorfor ikke sætte en max. på hvad en bruger max. må hente med ?.. fx. 10kb/s...så går det sjove af at hente bare for at hente ??
Avatar billede freeman Nybegynder
20. december 2002 - 22:26 #2
Og jeg bor ikke på koligie :-)
Avatar billede freeman Nybegynder
20. december 2002 - 22:27 #3
ups.. jeg mener kollegie.. :-)
Avatar billede freeman Nybegynder
20. december 2002 - 22:28 #4
Man kan jo også logge hvad folk henter og så søge på alle .exe, .zip og .rar filer, og hvis der så er hentet alt for meget hos en bruger, kan man jo banke ham oven i hovedet ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. december 2002 - 22:34 #5
Hvis du er ansvarlig for netværket, vil jeg stærkt anbefale dig at formulere regler for brug af bl.a. p2p. Du er jo juridisk ansvarlig og kan sikkert drages til ansvar hvis du ikke har et reglsæt.

Du bør bl.a. formulere at

- p2p kun må anvendes til lovlige formål
- at piratkopier ikke må findes på netværket
- at børneporno (selvfølgelig) ikke må findes på netværket.

Om ikke andet så for at holde din egen ryg fri
Avatar billede casualty Nybegynder
20. december 2002 - 22:34 #6
Det er uholdbart at begrænse den enkelte brugers doenload qouta, da det så vil gå ud over alle...Irriterende at skulle hente f.eks. icq med 10kb/s..
Avatar billede casualty Nybegynder
20. december 2002 - 22:36 #7
Vi er helt enige om at man skal holde ryggen fri...Men jeg mener at det er forkert at forbyde alle brugere at bruge p2p programmer...
Hvad synes i?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. december 2002 - 22:38 #8
Ikke hvis de bruger dem til lovlige formål, du er bare nødt til at formulere det i reglerne
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
20. december 2002 - 23:07 #9
Selv til lovlige formål vil for mange p2p sessions hurtigt bombe båndbredden tilbage til stenalderen. Specielt når flere brugere samtidig down- eller uploader.

Den eneste, og korrekte måde at håndtere situationen på, er at prioritere trafikken. Giv trafik på de NØDVENDIGE porte (80, 25, 110 og hvad i eller har BRUG for) høj prioritet og trafik på alle andre porte laveste prioritet. Herved vil folk der feks. surfer rundt på nettet (port 80) altid få den båndbredde de har brug for, fremfor de der har gang i downloads osv.
Avatar billede casualty Nybegynder
23. december 2002 - 12:42 #10
Ok....Tak for jeres deltagelse...

Mvh Casualty
Avatar billede mfogh Nybegynder
29. april 2003 - 19:12 #11