Avatar billede danielks Nybegynder
07. december 2002 - 22:52 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af side

Hvad synes i om www.solenergi.1go.dk

Og jeg søger ikke efter dumme kommentarer men positiv kritik der kan gøre siden bedre...
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2002 - 22:54 #1
Drop centrering af teksten det er så træls at læse.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2002 - 22:56 #2
Grr og dette er SÅ træls:
function xit()
{
if (exit)
open("http://www.payout.dk/affiliate/affiliate/redir.asp?id=160","_blank");
}
// end x-it code -->
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2002 - 23:04 #3
http://www.eksperten.dk/kat/57 - brug dog den rigtige kategori
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. december 2002 - 23:07 #4
og hvorfor den side når man lukker ned? http://www.unitweb.dk/ - hvad skal jeg bruge det til?
Avatar billede jimo.dk Nybegynder
07. december 2002 - 23:10 #5
Jeg synes det er en flot side, og jeg kan godt lide at se en "anderledes side "
Det er lidt underligt at siden lukker ned efter et stykke tid, men når det er rettet synes jeg den er ok ! :-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
07. december 2002 - 23:12 #6
>men positiv kritik der kan gøre siden bedre...

Det plejer at være et kendt faktum at positiv kritik sjældent gør noget bedre. ;) Negativ kritik derimod giver dig de ting der er galt med siden og som burde/kunne laves om ;)

Nå men skal vi tage de første par stykker:

1) Utrolig meget spildplads i 800x600

2) Framet content gør det besværligt at linke ned til underside. Et skud i foden på dig selv, da andre sjældent gidder linke til forsider, men desværre ikke kan linke til undersider uden at din menu forsvinder. Ligeledes betyder det også mindre indexering i søgemaskiner og de links der endelig dukker op vil være uden menu frame.

3) Centrering af tekst gør den vanskelig at læse og fokusere på.

4) Det ville klæde siden hvis den klient kode (HTML & CSS?) var w3c valid. Mere om det her www.webstandards.org

5) Blokering af højreklik er det samme som at slå alle sine gæster i maven når de kommer ind. Context (højreklik) menuen benyttes rent faktisk af nogle grundet de programgenveje den indeholder og kan ikke betragtes som en fornuftig måde at undgå visning af kildekoden på. Altså er det udelukkende noget der gøres for at genere brugeren.

Det ser ud til at siden er beregnet til en skole opgave(?) eller lignende og så kan man jo diskutere hvor meget man bør gå i detaljer med nogle af de begynderfejl der er på den. Rent visuel er den da ganske nydeligt, men ikke noget der specielt hæver den over gennemsnittet.

Fra et tilgængelighedsplan, har den en del vej igen og set med en webdesigners øjne (dvs teknisk) ligger den nok lidt under middel. Men som nævnt går jeg ud fra at den primære opgave her ligger i indholdet og knap så meget i den tekniske udfærdigelse, eftersom det ligner en skoleopgave.

Selve taglinen "solen fra a til z" giver ikek rigtig nogen mening eftersom der hverken er noget index over indholdet der netop angiver en rækkefølge fra a til z eller en anden form for refference til dette. Jeg ville vælge at skrive noget andet.

Indholdsmæssigt er den ellers ganske fint, afhængig af hvad den skal bruges til, men da vi ikke ved dette gør det det svært at vurdere i en sammenhæng.
Avatar billede danielks Nybegynder
08. december 2002 - 00:06 #7
2) Framet content gør det besværligt at linke ned til underside. Et skud i foden på dig selv, da andre sjældent gidder linke til forsider, men desværre ikke kan linke til undersider uden at din menu forsvinder. Ligeledes betyder det også mindre indexering i søgemaskiner og de links der endelig dukker op vil være uden menu frame.

Content ??? hvad mener du med det... Jeg har ikke en frame navngivet Content, sikkert et eller andet jeg ikke fatter :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2002 - 00:08 #8
Der menes nok contents altså indhold.
Avatar billede ramsings.dk Nybegynder
08. december 2002 - 00:55 #9
det eneste der er frygteligt irrrrring, er at teksten er LIDT for stor, så der kommer en scrollbar i højre side.
hvis du gør teksten bare LIDT mindre undgår du dette!!

ellers 10!

;-)

mvh.
r@msings.dk
Avatar billede danielks Nybegynder
08. december 2002 - 01:07 #10
R@msings.dk> Teksten hvor ???
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. december 2002 - 02:29 #11
schulze : Nææh jeg mente nu content, men jow det betyder også indhold ;) - er nok bare blevet for englishificeret pga arbejdet :) - beklager.
Avatar billede danielks Nybegynder
08. december 2002 - 11:53 #12
HVis jeg ikke laver framen CONTENT :) så skal hele siden jo loade hver gang... Også et skud i foden på mig selv...
Avatar billede osaka_san Nybegynder
08. december 2002 - 14:57 #13
danielks> Det handler ikke om en bestemt frame, men derimod om at lave et site vha frames eller ej.

>så skal hele siden jo loade hver gang...

Nej - Billeder bliver cachet i brugerens browser og hastighedsforskellen vil derfor være minimal fra brugerens synsvinkel.

Til gengæld vil de kunne linke til undersider og søgemaskinerne vil nemmere kunne finde sitet og dermed vil brugerne have nemmere tilgang til indholdet.

Frames er en teknik der primært kun bør benyttes i specielle applikationstilfælde hvor andet ikke er muligt og det ikke er nødvendigt at have individuel adgang til de forskellige undersider. F.eks som i en webchat, et administrationsinterface og lignende.

At benytte frames til at præsentere ganske normal tekst er overkill og hænger ofte sammen med at skaberen fokusere mere på det visuelle udseende end selve indholdet og tilgængeligheden af det ;)
Avatar billede nstenberg Nybegynder
08. december 2002 - 19:27 #14
danielks>> I denne lidt gamle artikel ( http://www.alistapart.com/stories/frames/ ) på fra A List Apart, kan man læse om ulemperne med frames, samt en krativ frame-løsning med cgi.