Avatar billede dm-bm Nybegynder
05. december 2002 - 12:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Min comp fucker !?

Starter lige med at oplyse om hardware og konfig.

(400W TT ThermalTake PSU)
Azza kt3-av KT133A
1400mhz Athlon CPU
512mb pc133
GeForce 4 Ti4200 128mb DDR
40gb Seagate barracuda III
SB 1024 Live! 4.1

Problemet er den at i de fleste spil enten freezer den eller hopper ud på skrivebordet. Bare der er en smule grafik der vil noget så gør den det. (GTA3, JK2, BF1942 osv.) Jeg har godt kunne spille dem førhen. Jeg har formatteret flere gange, men der sker det samme. Det er ikke fordi spillene hakker på nogen måde, men alligevel sker det.
Jeg har opdateret systemet med de nyeste drivere jeg kunne finde og har også prøvet med ældre. Det sidste jeg hørte var at jeg muligvis skulle skifte PSU pga. at GF4 kortet slugte en del. Jeg har så købt en 400W i stedet for den 300W jeg havde, men.... GRRRRR! Den gør det samme... (Har fandme lige ofret 450,- på det) Er der nogen der har en idé til hvad jeg kunne gøre uden at skulle ofre flere penge på "unødvendigt" hardware? Kan det mon hjælpe at opdatere min bios? (Det er jo ikke det dyreste og nyeste bundkort)
Jeg er ved at få grå hår af "lortet". Såvidt jeg ved skulle den nemt kunne slæbe en hel del spil uden problemer. HEEEELP! :oD

DM
Avatar billede boooboo Nybegynder
05. december 2002 - 12:15 #1
Her er hvad jeg ville gøre...

1: Tjekke hver ram-blok for at se om en af dem er defekt
2: Underclokke bundkortet, og derefter se om det virkede
3: Opdatere bios
Avatar billede dm-bm Nybegynder
05. december 2002 - 12:44 #2
Har prøvet at pille de forskellige blokke ud hver for sig. Hmm.. og underclocke bundkortet? Hvorfor skulle det ikke bare kunne køre standard som det er lavet til?? Der er vel ingen mening i at købe et system man så bliver nødt til at neddrosle? Men jeg prøver at flash'e min bios. Problemerne med den er først opstået da jeg skiftede mit GF2 MX400 ud til GF4 Ti-4200 kortet. Jeg har faktisk ikke haft andet end vrøvl med den. Så er det ikke skide skægt at have computer. :)

DM
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2002 - 12:53 #3
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2002 - 13:01 #4
p.s garatien på geforcekortet ryger hvis du bruger programmet til at overclokke det
har din bios agp fast write sp brug den
Avatar billede krusell Nybegynder
05. december 2002 - 13:11 #5
2 ting jeg umiddelbart kommer til at tænke på.

1. rammen som der blev nævnt. Hvis der er en defekt der, vil det ikke være nok bare at tage de, ud enkeltvis for at se om de er defekte. Hvis windows og programmerne er installeret, mens der er defekt ram i opstår problemmerne sikkert alligevel, selvom man tager dem ud senere. Så derfor skal systemmet testes igennem fuldstændigt fra bunden for hver klods.

2. Varme. Især på grafikortet. Har du nogen mulighed for at checke temperatur på CPU, grafikkort og generel systemtemperatur? Det ser ud til at være grafikortet, nu hvor den går ned, hver gang der er grafik.
Det kan jo også være, at grafikortet er defekt. Har du mulighed for at prøve et andet grafikort? Og prøve grafikkortet i en anden computer?

krusell
Avatar billede dm-bm Nybegynder
16. januar 2003 - 22:56 #6
Jeg har prøvet en masse ting siden. Jeg har prøvet at afvikle krævende spil i max opløsning og med alle effekter osv. på en anden computer tilsvarende. Der var INGEN problemer med mit GFX kort der. Jeg har prøvet at geninstallere win med en helt anden 512 mb ram klods. Jeg har udelukket grafikkort, ram og de andre udvidelses kort jeg havde i. Der er faktisk kun harddisk, bundkort og cpu tilbage. Er der nogen der så ved om nogle af delene ikke kan opføre sig sådan, så jeg kan udelukke dem også? Jeg har selv på fornemmelsen at det er mit skodede bundkort. Det er nu heller ikke helt nyt og har haft mange forskellige hardware dele i. Bios er lige blevet opdateret, men uden noget bedre resultat.
dm-bm
Avatar billede lap Nybegynder
16. januar 2003 - 22:59 #7
har oplevet konflikt mellem onboard lyd på KT-bundkort og Gforce4 - har du et anden grafikkort f.eks. GF2, så monter det og prøv igen.
Avatar billede dm-bm Nybegynder
16. januar 2003 - 23:04 #8
Jeg lånte det gamle GF2 kort jeg gav væk da jeg fik mit GF4. Jeg bruger ikke onboard lyden. Jeg har et Soundblaster live sat i og deaktiveret det andet.
Avatar billede dm-bm Nybegynder
16. januar 2003 - 23:09 #9
De spil jeg har prøvet med.

Dem der Fungerer:
MOHAA
Half-Life (mods)
4x4 evolution 2
screamer 4x4
(Alle spil der kører i OpenGL

Dem der crasher:
Dungeon Siege
GTA III
Mafia
Fifa 2003
Age of Mythology
(De spil kører i D3D)
Avatar billede dm-bm Nybegynder
17. januar 2003 - 16:39 #10
Nu har jeg afsat flere point idet jeg mener at det er vigtigere at spare penge på at rette problemet istedet for at købe ny hardware. :D
Nogen der kender et program der kan finde ud af hvor problemet nøjagtig ligger når den crasher?
dm-bm
Avatar billede dm-bm Nybegynder
23. januar 2003 - 16:18 #11
Er der slet ingen der kender et program der kan tjekke hvor belastningen og problemet evt. sker når den crasher? Et program der kan finde det svage punkt som der jo må være.
Ikke så fedt at sidde inde med en masse dyre spil der ikke virker lige pludselig :o/
Jeg har ikke penge til nyt kram før om ca. 2 måneder. Uanset hvad skal jeg også vide hvad der først skal skiftes :)
DM
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2003 - 16:55 #12
surt:
har du indstaleeret via 4 i 1 driver(opdater)
kør scandisk(denne computer-hæjre klik på windows drevet-egenskber=fejlsøning)
skriv i et kør vindue :dfrg.msc (analyser)
  ""      ""        :dxdiag  (test direktx,hvilken version)
opdater driver til geforcekortet(fjern i tilfør/fjern programmer først den)
me til xp:start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse(vælg et punkt der er langt som muligt tilbage)
ps hvilken windows køre du...
Avatar billede dm-bm Nybegynder
27. januar 2003 - 04:43 #13
Jeg kører Win XP Pro, jeg har prøvet med DX8.1 og nu 9. Jeg har opdateret til de nyeste Nvidia drivere, kørt scandisk på alle drev mange gange incl. overflade. Har haft slettet hele harddisken og prøvet forfra på flere forskellige måder. Har prøvet grafikkortet i en anden comp. tilsvarende, har prøvet med et GF2 kort i stedet for, har prøvet at pille lydkort ud, har prøvet med en ram klods ad gangen osv. osv. Jeg tror på der er en lille ting der er røget sig en tur som muligvis har noget med grafikkortet at gøre. Altså noget på bundkortet. Jeg har været hele turen igennem. Jeg er bare ikke helt sikker på om det ikke kan være min CPU også? Kan den være skyld i den slags? Lidt surt at købe nyt bundkort og så det er CPU'en. Jeg havde "håbet" på at nogen havde haft samme problem og vidste hvad det var. Jeg har dog den mulighed at prøve en anden CPU på bundkortet og er det stadig galt så må det vel være mit bundkort!? Somsagt har det virket, men pludselig gjorde den ikke og jeg endte med at formattere. Det har så slet ikke virket siden.
Det er lidt svært at dele point ud efter som ingen af svarene har ført til et resultat.
dm-bm
Avatar billede dm-bm Nybegynder
04. februar 2003 - 18:19 #14
Nu har jeg skiftet bundkort og ram. Der er CPU og Harddisk tilbaws. Den fortsætter hvor den slap med at hoppe ud på skrivebordet i alle D3D spil.
Fuck det er træls at ofre på en masse og så det ikke er det................................... kan det være noget med MMX'en på CPU'en?
Avatar billede dm-bm Nybegynder
06. marts 2003 - 12:29 #15
Lukker spørgsmålet. Tror det har været mit bundkort efter som jeg ingen problemer har med et nyt jeg lige har købt. Tak for alle forsøgene på at hjælpe, men ingen kunne rigtig bruges. :-/
DM
Avatar billede krusell Nybegynder
22. april 2003 - 12:00 #16
Surt det ikke virkede...
Smid selv et svar og accepter det, så du kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede bauner Nybegynder
21. maj 2003 - 16:43 #17
IRQ-konflikt måske......
Avatar billede dm-bm Nybegynder
07. august 2003 - 14:53 #18
Lukket.. har købt noget helt nyt.