Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sags anlæg fra APG og hvad så ???

Hvis dette Sp er ulovligt så lad mig vide det og jeg lukker

Jeg sad lige og læste et par indlæg omkring APG´s intensivering af deres "Gode" Arbejde

Lad os antage at man bliver knaldet for et eller andet af APG og De "Læs Rettigheds indehaverne" vinder sagden, Og man bliver dømt til at tilbage betale et fiktivt beløb lad os regne med runde tal og sige 500.000 Kr

Jamen hvad så ???

Man kan vel "Bare" nægte at betale eller hvad, Det jeg mener er de kan jo ikke plukke håret af en skaldet mand vel. og hvis man nu sørger for at alle værdier overskrives i konens navn, men ellers ser stort og griner af deres Incasso varsler

De vil så blive ved med at skrive til en omkring at nu vil de gerne snart se nogle penge, Og og og.

Men efter 5 år slettes man automatisk fra RKI, MAn skylder dog stadig de penge, og de kan kontakte dig igen og igen men efter 5 år er man ude af RKI

Som jeg ser det, Hvis man skulle være så uheldig at blive knalet for et eller andet jamen jeg kan godt leve 5 år i RKI og så er jeg Fri

Ret mig venligst hvis jeg tager fejl

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:31 #1
Skal lige skynde mig at sige at denne sag er fiktiv, men tanken er tænkt
Altså jeg er ikek blevet bustet, Kan ikke se hvad de skulle kunne tage mig for

Men jeg tænkte bare tanken

MC
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2002 - 09:34 #2
Hmmm... Jeg tror ikke du bliver slettet fra RKI efter 5 år, hvorfor skulle du det?
Avatar billede danielg Nybegynder
05. december 2002 - 09:35 #3
hmmm
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:35 #4
Det gør du

Citat fra www.rki.dk

Hvis du ikke kan betale, må du vente 5 år, hvorefter registreringen automatisk bliver slettet. Du skal dog være opmærksom på, at gælden stadig består,

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:38 #5
Det jeg lidt efterlyser i denne sag er:

APG har da så ikke sikret sig, Dvs de har ikke lukket de huller som lovgivningen har

Jeg er selv programør på et meget sparsomt hobby plan men håber da at kunne leve af det på et tidspunkt, og til den tid vil jeg da også have betaling for det arbejde jeg laver.

Men hvem står med aben i sidste ende i denne sag

MC
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2002 - 09:40 #6
Ah... Sandt nok... Jeg har hørt at selv om du laver alt balladen med RKI og alt det der, og det ender i retten, så kan de bare sige "jeg har ingen penge" og så får du sådan set ikke en skid ud af det.

Det er først hvis det er penge til staten at fodgeretten kommer og besøger dig.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
05. december 2002 - 09:40 #7
Hvis det er et beløb så stort, så er det nok gået igennem retten, så PKI din mindste bekymring.
Hvis du er dømt til at betale, så skal de blot holde kravet ved lige hvert år, så kan du ikke slippe.
Det er muligt at de ikke kan rive håret af en skaldet, men de kan blive ved med at gøre krav på at du dokumentere at du ingen penge har, Og det kan de gøre meget grundigt, de kan ¨å helt ned til at, f. eks. evt. indskud ilejlighed kan de lægge beslag på, når/hvis du fraflytter, så de er meget grundige.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:42 #8
Wowen Hvis du så overskriver alle værdiger i ægtefældens navn og evt, erklare dig selv personlig konkurs jamen så er der da intet at komme efter

Nordic Wolf
Tror du at APG og hvem de ellers arbejder med vil gå så dybt.

MC
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2002 - 09:45 #9
Nej.. Men du kan jo ikke have noget job heller? Eller kommer de jo efter de penge, og du ejer sådan set så ingenting! Men teoretisk kan man vel godt?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:48 #10
Ingen kan gøre udlæg i din løn
Dog findes der ingen regler uden undtagelser
Politiet kan, Dvs har du fået en bøde for at køre for stærkt osv osv så kan de, Men politiet kan ikke gøre det på foranledning af et privat firma, De er overladt til RKI

MC

Men jeg ville gerne have hvis der er en der kender Jura på dette punkt der kan be eller afkræfte mit sp
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 09:49 #11
Skatte væsnet kan selvfølgelig også, Men ikke et privat firma

MC
Avatar billede flintholm-data Nybegynder
05. december 2002 - 10:02 #12
det passer nu ikke helt hvad "nordic Wolf" skrev...
gæld bliver forældet med mindre man har betalt bare 1 promille af det skyldige beløb har man det er der ingen "kære mor". de kan ikke bare blive ved med at kræve deres penge,da man i tilfældet ikke at have penge til at betale med bliver insolvent i 6 mnd. ad gangen og i disse 6 mnd er man "fredet" derudover har man ret til at betale alle ens "leveomkostninger" mad-husleje osv. og ens indskud kan de ikke røre ved.

dette ved jeg fordi jeg engang desværre selv havde lånt lidt for mange penge.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 10:04 #13
He he Flint holmdata ja så taler du lige som jeg af dyre købte erfaringer
MC
Avatar billede iqzero Nybegynder
05. december 2002 - 10:17 #14
Hehe, af lidt erfaring her er den faktisk endnu bedre: Først bliver du meldt i RKI pga. standsede betalinger. Dem kontakter du, og beder om at blive slettet fra registret. Dette skal de efterkomme, og du får at vide, at de først tilmelder dig igen, hvis de får yderligere beviser (afgørelse i fogedretten, frivilligt forlig mm.)

Nå - videre til fogedretten! Her finder de snart ud af, at du ingen ejendele har, de kan gøre udlæg i. Dvs. du bliver erklæret insolvent. Herved kan firmaer ikke komme efter dig med manglende betalinger osv., og du kan ikke komme i fogedretten det næste halve år. Du bliver registreret i RKI.

Der går nu et antal år, hvor du møder i fogedretten efter et halvt og bliver erklæret insolvent. Derefter søger du gældssanering, og så er du fri for at betale. (Det gælder meget store beløb, og du skal vitterlig ikke være i stand til at betale dem.)
Avatar billede iqzero Nybegynder
05. december 2002 - 10:19 #15
En ting til. Hvis de opdager, at du har overskrevet dine værdier i din ægtefælles navn, får du med sikkerhed ikke gældssanering.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
05. december 2002 - 10:25 #16
Den med 1 promille kendte jeg ikke, så det er jo rart at blive oplyst.

Jeg ved ikke om de er så grundige, jeg har været med en der måtte rykke ud med alle oplysninger, under ansvar, på dommerkontoret. Det var vistnok noget om gæld til en bank og et olieselskab.
Avatar billede iqzero Nybegynder
05. december 2002 - 10:28 #17
Det er sådan set ikke et spørgsmål om, hvorvidt man har betalt. Hvis man ikke har været i stand til at betale noget som helst af det, er lige så godt stillet som hvis du har betalt halvdelen af skyldte beløb, og er gået konkurs. Det er blot et spørgsmål om at vise sammarbejdsvilje.
Avatar billede proc Nybegynder
05. december 2002 - 10:50 #18
Liige en lille detalje: gældssanering er IKKE en sletning af gælden! Det er ikke en hr. flinkesen, som kommer og siger "det var vel nok synd, nu skal jeg slette gælden"...

At sanere betyder "at gøre sund" (sådan frit oversat), og det der i praksis sker er, at en domstol hjælper parterne med at lave en akkord.

For at komme i betragtning til en gældssanering, skal gælden være så stor at du aldrig vil kunne betale den (i praksis i millionklassen), og du skal selv have forsøgt efter bedste evne. Du skal samtidig have en rimelig indtægt, og være indstillet på at afdrage en stor del af gælden.

Der laves et budget, baseret på den nuværende rimelige indtægt. Herfra trækkes "rimelige og nødvendige" udgifter (altså forsikringer, telefon, institutioner m.m., men IKKE kongingent til surfklubben og heller ikke nødvendigvis udgifter til bil), samt et (lille) beløb at leve for.
Resten - altså "overskuddet efter rimelige udgifter" - kan du afdrage med.
Afdraget - f.eks. 4000/md - er så det kreditorerne kan få.
Da aftalen løber i fem år, kan det nu regnes ud at du totalt kan afdrage 4000x60mdr=240.000. Er den samlede gæld f.eks. 980.000, får kreditorerne altså 25%. Der kan herefter ikke rejses yderligere krav for tiden før gældssaneringen, og når de fem år er gået er du gældfri...

En gældssanering er en FAST aftale, som altid løber over fem år, og når afdragsbeløbet først er fastsat, skal der meget store ændringer i økonomien til for at ændre det. Kreditorerne kan altså ikke komme efter dig, fordi du får lønforhøjelse på 1000/md...

En gældssanering er altså ikke en total eftergivelse af gælden! Det er en aftale om en hård men realistisk afdragsordning, og når den er overstået er du gældfri. Indtil da styres alt vedr. saneringen af en "kurator" - du modtager altså ikke flere rudekuverter, og kan se en ende på "helvedet". Det er en god løsning, når det ER gået galt - men det er IKKE en nem løsning...
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
05. december 2002 - 10:55 #19
Ok, Lukker den her da det bare var en tanke

Tak for en God Debat

MC
Avatar billede proc Nybegynder
05. december 2002 - 10:57 #20
Øøh - kongingent=kontingent ;)

Min viden om gældssanering er ikke egen erfaring, men næsten...

Jeg har en kammerat, som efter at være "gået på røven" med et firma i ´94 - og været i klemme med alt og alle, bla. Told*Skat - efter "otte år i kreditorhelvede" endelig har fået gældssanering. Han er lykkelig for at have fundet en løsning, og afdrager "kun" 7.800,- om måneden - i de næste fem år!
Avatar billede backside Nybegynder
09. december 2002 - 14:51 #21
Men jeg tror nu nok APG går i dybden, eller deres advokater gør. De skønner jo at branchen går glip af 1.000.000,- om dagen i Danmark alene.
Så det ER store beløb der er på spil.
Tror din "fiktive" ide vil være noget lort at leve med, om den holder eller ej skal jeg ikke kunne sige. ;)
Ved ikke hvordan reglerne er nu, men jeg ved da at jeg IKKE skylder 25k væk mere som jeg gjorde engang. Jeg ignorede alle henvendelser. Det er 13-14 år siden nu, og har endda i en kort periode været kunde i selvsamme forsikringsselskab senere hen uden problemer.

Ved ikke hvornår gælden slettes, men min er da væk.