Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 08:43 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Random fra mysql

Dau derude... sider lidt i et problem her... er igang med at lave en quiz... jeg skal havde den til at tage random 10 spørgsmål ud af min mysql... når man så svarer på de 10 input forms så trykker man på "Quiz" som så går ned i en ny action og tjecker om man nu har svaret rigtigt... nogen der kan hjælpe mig med det?? (Den må ikke tage de samme spørgsmål ud flere gange)
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 08:46 #1
har lavet en del... men jeg kan ikke få den til at smide 10 random ud... og selve måden den skal tjecke om man nu engang har ret har jeg heller ikke styr på... ellers er resten lavet :|
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 08:53 #2
det er fordi jeg går ud fra jeg skal bruge en while loop... derfor bruger jeg:
<span class=normaltext>$quiz_q[spørgsmål]</span><br><input type=text name=?? size=20 class=form>

Det er det name jeg ikke fatter... hvis jeg skal havde smidt dataen videre til en ny action...
Avatar billede medions Nybegynder
29. november 2002 - 08:58 #3
SELECT TOP 10 FROM tblTabelNavn ORDER BY RAND()

//>Rune
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 09:00 #4
hehe jep det var så let nok :) men jeg ved så ikke hvordan jeg skal få den til at tjecke om ens svar er = med det der står i min mysql... altså... ja... forstår i? :)
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 09:04 #5
hm madison... nu nakker den jo alt for min mysql... den skal kun hente 10...
Avatar billede nemeier Nybegynder
29. november 2002 - 09:08 #6
SELECT * FROM tblTabelNavn ORDER BY RAND() LIMIT 0,10
Avatar billede nemeier Nybegynder
29. november 2002 - 09:09 #7
I mysql bruger man limit 0 = første record 10 = antal records
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 09:17 #8
jep det virker fint nu... nu skal jeg bare få det der... tjeck lort til at fungere hehe :)
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 09:18 #9
hmm... måske kan du hjælepe mig... kan man lave en variabel som hedder test1 og så få den til at lige + 1 til test1 så den bliver test2 ... jeg ved ikke helt hvordan men er der ikke noget med at . binder dem sammen??
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. november 2002 - 10:33 #10
Hvad er det du ønsker at gøre?
Avatar billede sostack Nybegynder
29. november 2002 - 10:39 #11
$i = 1;
while($resultat_af_udvalg) {
$name = "test$i";
echo("<span class=normaltext>$quiz_q[spørgsmål]</span><br><input type=text name=$name size=20 class=form>");
$i++;
}
Avatar billede jammerlab Nybegynder
29. november 2002 - 10:50 #12
Sorry så ikke lige i havde skrevet... jeg har fået den til at sende dataen videre på denne måde:
$getquiz_q = mysql_query("SELECT id,spørgsmål,svar FROM quiz_q ORDER BY RAND() LIMIT 0,8");
$a=0;
while($quiz_q=mysql_fetch_array($getquiz_q)) {
$a++;
echo "
<span class=normaltext>$quiz_q[spørgsmål]</span><br><input type=text name=question$a size=20 class=form><br><br>
<input type=hidden name=quizid$a value=$quiz_q[id]>
";
}

nu skal jeg så havde lavet en while loop som går ind og tjecker de 8 spørgsmål der bliver smidt videre... how? :)
Avatar billede medions Nybegynder
15. januar 2003 - 15:13 #13
Thx 4 Poinz

//>Rune