Avatar billede jassens Nybegynder
26. november 2002 - 18:46 Der er 7 kommentarer

Hvordan får jeg filadgang på klieten fra en webside

Hej

Jeg skal have lavet en webside hvormed en bruger kan oprette en fil lokalt.
Kan jeg gøre det med asp, eller kan jeg alternativt starte et program på brugerens maskine som kan udføre operationen?

Mvh
Jørgen
Avatar billede soes Nybegynder
26. november 2002 - 18:54 #1
loesningen ligger nok ikke i asp, efter min mening. Jeg ved ikke om der findes nogle ActiveX objecter som kan klare opgaven. Du skal taenke paa at naar du kalder en Asp side saa er det et html output du faar igen, men jeg ved ikke om du kan lave en script som bliver afviklet paa klienten der goer det. Tvivler meget paa det.
Avatar billede jassens Nybegynder
26. november 2002 - 20:26 #2
Du har nok ret.
Kan det evt. laves med ftp?
Er det muligt at lave en knap som lavet en ftp-download uden brugeren bliver involveret i at skulle opgive source og destination?
Avatar billede excession Nybegynder
26. november 2002 - 23:39 #3
mener du at brugeren skal oprette en fil på serveren eller at serveren skal oprette en fil på brugerens computer?
Avatar billede hstenbaek Nybegynder
27. november 2002 - 00:49 #4
Hvis brugeren skal oprette en fil lokalt er du ude i noget snavs! Den kan gøres med FileSystemObject og noget clientside java kode. Men det kræver at brugerens klient (browseren) er sat op med en meget lav sikkerheds indstilling. Dette kan omgås ved at brugeren skal indsætte dit site som trustet, herved opnås at brugeren godt kan have en fornuftig sikkerhed på nettet generelt og at det kun er overfor dit site der er lav sikkerhed. Dette medføre dog stadig en stor sikkerheds risiko, hvorfor det ikke kan anbefales!
Avatar billede jassens Nybegynder
28. november 2002 - 20:15 #5
excession: Filen skal oprettes på klienten af serveren. Filen bruges til at customisere et program efter brugerens ønske. Ideen er, at dette skal gøres fra et websted og ikke via programmets noget tekniske brugerflade.

Jeg tror nu nok jeg er kommet frem til en løsning: Jeg kreerer filen og gemmer den på et share. På en ftp-server ligger så et program som kopierer filen fra share'et til destinations-folderen på klienten.
Når brugeren klikker på linket skal man blot vælge Open i stedet for Save, så køres ftp-downloades programmet og afvikles på klienten.
Det er nok fortsat nogle sikkerhedsbrists som jeg skal have lidt styr på; men det er jo ikke anderledes at ved en hver anden download af en exe-fil.
Avatar billede excession Nybegynder
28. november 2002 - 20:29 #6
hvad skal den fil bruges til? er det et program eller en tekst fil?
Avatar billede jassens Nybegynder
29. november 2002 - 20:03 #7
Det er en ini-file til et program. Ren tekst-baseret.