Avatar billede shemeri Praktikant
24. november 2002 - 21:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

JSP eller PHP

Det er sværet for mig at bestemme hvad skal bruges derfor vil jeg høre andre meninger.

Jeg har et hjemmeside som skal re-designs og der har jeg to valg muligheder... PHP og JSP

Der skal bruges en mysql db. hjemmesider indholder mange ting, bla. musik, nyheder, spil, bbs etc..

Jeg tænker også på fremtiden hvor jeg skal programmere en app. hvor bruger kan høre musik fra serveren med for eksample en java app. uden at kommer på hjemmesiden.

Jeg ved ik hvad jeg skal bruge. Hvad er godt ved at brug php eller jsp.

tak...
Avatar billede mfalck Praktikant
24. november 2002 - 22:09 #1
jsp har som sådan ikke noget at gøre med java - den eneste fordel skulle være at du ville kende til syntaksen i java. Ulempen med jsp er at du skal installere en applikationsserver (ala Tomcat, Weblogic etc) .. PHP kan køre under apache.
Avatar billede joze Nybegynder
24. november 2002 - 22:14 #2
Nu skal jeg ikke stikke næsen for langt frem, men JSP kan da ikke funke med db'er? Just as far as I know...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. november 2002 - 22:18 #3
JSP fungerer fint med databaser. Hvorfor skulle det ikke det.

JSP eller PHP? Hvad er dine kriterier for valget, og hvad
er din baggrund? De kan begge hvad du ønsker.
Avatar billede disky Nybegynder
24. november 2002 - 22:42 #4
mfalck:
Undskyld jeg spørger men ved du overhovedet hvad du snakker om ?

JSP er 100% java, det betyder Java Server Pages. Man kan bruge alm. java, syntaxen er java, klasserne er java.

Men installerer en JSP server, f.eks. Resin fra www.caucho.com (den bedste) eller tomcat, orion osv. De arbejder alle udemærket sammen med Apache, hvis man ønsker det.

php interpreteren skal OGSÅ installeres sammen med Apache. Altså heller ingen forskel her.

Fordelen ved JSP er at det er java, og bliver kompilet og skal derfor ikke parses som PHP bliver det.

shemeri:
Hvad du skal vælge afhænger af flere ting.
Hvad kender du til i forvejen.
Hvad har du adgang til på den server det skal køre (største hindring for JSP)

joze:
JSP fungere udemærket sammen med MySQL, MsSQL, Sybase, Oracle, Access osc.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. november 2002 - 23:01 #5
tro mig - ja jeg ved udemærket hvad jeg taler om.
JSP er ikke java - det er java-syntaks blandet ind i HTML; det er korrekt at serveren sørger for at generere en servlet bagved (når man tilgår JSP-siden) men det har ikke et hak at gøre med programmøren. Og så meget vil jeg da give dig - det er korrekt at man anvender java når man laver 1-tier jsp-sider, men langt de fleste professionelle som anvender jsp bruger enten tag-libs eller endnu bedre Struts hvilket blot flytter jsp endnu længere væk fra java.

Endivdere er det korrekt at man anvender java til at generere entity-bønner - men min erfaring med disse siger at man stort set ikke får en forståelse af client-side java.

Det er korrekt at php fortolkes - men det gør java også, omend det er bytecode som fortolkes. Så er spørgsmålet om fortolkningen udgør en særlig stor belastning. Det mener jeg ikke at det er.  Bl.a. er det en af design-strategierne bag opbygningen af Perl at man hver gang fortolker og opbygger de semantiske træer fremfor at oversætte til eksekverbar kode. Men jeg kan ikke se at det overhead der er i at starte java op og parse bytekoderne overstiger det overhead som ligger i at fortolke PHP.

Til sidst: jeg kender ikke resin - jeg arbejder med Weblogic professionelt og privat med Tomcat .. den første har intet begreb om apache - den anden skal man bøvle med at få til at oversætte så den får fat i apache.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. november 2002 - 23:07 #6
Endivdere er det korrekt at man anvender java til at generere entity-bønner - men min erfaring med disse siger at man stort set ikke får en forståelse af client-side java.
Det vil sige bortset fra syntaksen i java .. men siden PHP har lånt sin syntaks fra perl/C/awk så tror jeg de fleste programmører kan finde ud af at gå over til java derfra med et minimum af indsats.
Avatar billede disky Nybegynder
24. november 2002 - 23:09 #7
Det glæder mig du har styr på det, man kunne blive i tvivl ud fra dit første svar :)

Men JSP er java, også selv om det er inde i HTML kode.

Det er java som er integreret i en HTML side, selvom man sagtens kan have rene JSP sider der kun indeholder Java og slet ikke rå HTML.
At man så normalt laver MVC løsninger hvor al data behandling foregår i beans er så en helt anden ting.

Men ligesom PHP er programmering blandet ind i HTML er JSP java blandet ind i HTML.

JSP overhead er heller ikke større end det i PHP.

Resin er en jsp/servlet server som er noget mere prof. end Tomcat, og noget lettere at havde med at gøre. Resin er dejlig nem at koble sammen med Apache hvis man ønsker det, faktisk skal der kun tilføjes 4 eller 5 linier i httpd.conf filen.
Men resin kan fint køre som http server også.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. november 2002 - 23:33 #8
disky: som du påpeger så er det korrekt at man kan lave rene java JSP-sider - men alle design-patterns fra Sun lægger sig op af MVC. Så det er vist et spørgsmål om semantik om man tror det ene eller det andet. Jeg ved at GUI-designerne på mit arbejde holder sig så langt væk fra java som muligt og de laver jsp-siderne.

Personligt startede jeg med kigge på java fra klient siden. Jeg gik senere hen over til j2ee - og der synes jeg ikke at jeg var stort hjulpet af at kende til java på klient-siden.

tomcat er jo en reference implementation af J2EE så det undrer mig ikke at resin er noget mere prof. Men jeg ville ikke sætte en applikationsserver op til at håndtere statiske html-sider hvis belastningen var særlig stor - det er de fleste for langsomme til.
Avatar billede disky Nybegynder
25. november 2002 - 08:18 #9
mfalck:
Det lyder som om jeres designere bare laver html sider og gemmer dem som .jsp, eventuelt med nogle indsatte xml tag (custom tags).

Men programmeringsdelen af JSP er alligevel Java 100%

Jeg er helt enig i at man ikke skal bruge en applikationsserver til statisk html sider, når apache sikker alligevel er bedre. Men jeg kunne heller ikke finde på at installere det med Resin alene, jeg sagde bare at man sagtens kunne.
Avatar billede shemeri Praktikant
25. november 2002 - 11:05 #10
Efter jeg har kigget på PHP, mener jeg at det er ik sværet og programmerer i hvis man kender til JSP. Altså, jeg kender JAVA men jeg har høret at PHP er meget hurtigere hvis man skal brug en db!!
Det andet jeg har høret er at alt hvad man kan lave i java, kan man lave også i PHP! Har jeg ret?!

Hvad kan JSP tilbyde som PHP ik og omvendt?!
Avatar billede mfalck Praktikant
25. november 2002 - 12:05 #11
disky: tja - vi koder mod Struts så derfor slipper de for at kode java.

shemeri: hvis du kører jsp fra en j2ee server så får du fordelen ved at dine bønner kan lave transaktioner (med 2 fase commit), database pooling, messages services, managed persistence af bønnerne.