Avatar billede shik Nybegynder
18. november 2002 - 20:10 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Manglende farver på TV!

Jeg har tidligere haft dette spørgsmål oppe og der fik jeg at vide at jeg skulle købe den her: S-Video til composit konv. kabel (S-Video 4 pol. han <--> Phono hun), 0.1 meter

Det har jeg så gjort, men når jeg bruger denne og et alm. composite kabel, vil computeren ikke registrere at der er et fjernsyn sat til. Burde jeg i stedet købe den her: S-Video til composit konv. kabel (S-Video 4 pol. hun <--> Phono han), 0.1 meter og så bruge SVHS kablet i stedet for? Der er nemlig kun SVHS udgang på grafikkortet, men tv'et understøtter ikke SVHS.

100 point gives til et svar som får farver på mit tv!
Avatar billede stolle Nybegynder
18. november 2002 - 20:25 #1
hey..

Har du indstillet skærmkortet yil at køre pal?
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2002 - 21:55 #2
Ja - køb det andet kabel
Avatar billede sn2002 Nybegynder
18. november 2002 - 22:08 #3
med risiko for at lyde retarderet vil jeg foreslå at du forsøger at skifte mellem forskellige kanaler på dit fjernsyn før du endelig vælger AV!

Jeg har det samme problem med mit fjernsyn/video - jeg har kørt stikket fra computeren til min video, og bruger derfor videokanalen på mit fjernsyn når jeg skal se pc-signalet; og her er der kun farver på pc-signalet, hvis jeg går ind på kanal 4 (min videokanal) via kanal 5 - hvis jeg fx ser kanal 1 skal jeg tage kanal 5 før jeg tager kanal 4, hvis jeg vil have farver på!!!

Grunden kender jeg sgu ikke, men faktum er, at det er løsningen på mit farveproblem, så jeg ville lige foreslå det før du går ud og køber nye ledninger ;-)
Avatar billede shik Nybegynder
18. november 2002 - 22:12 #4
@sn2002:
Men understøtter dit tv svhs??

@stolle:
Altså jeg har både prøvet via nview fra nvidias driver, og med tvtool at indstille til pal, og det hjælper ikke.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
18. november 2002 - 23:07 #5
shik>>  Mit tv understøtter ikke SVHS, og der er heller ingen scart-indgang, så derfor kører jeg det hele gennem videoen, og her er det ligemeget om jeg sætter et SVHS- eller et composite-stik ind i scartstikket der går ind i videoen, resultatet er det samme - jeg skal over kanal 5 for at få farve på!

jeg har et tornado geforce 2 mx400 og det virker fint med nvidia-driverne...
Avatar billede shik Nybegynder
19. november 2002 - 00:34 #6
sn2002:
Men problemet er at jeg kan godt få billede på når jeg bare bruger svhs kablet alene, men altså kun sort/hvid. Når jeg bruger den lille stump ledning sammen med et composite kabel, er der intet billede overhovedet!
Jeg er snart så forvirret så jeg er ved at gå i spåner!
Avatar billede pctalent Nybegynder
19. november 2002 - 11:41 #7
Det kan være dit fjernsyn der er problemet. Hvis det er for gammelt kan det kun vise billedet i sort/hvid, og så kan man prøve nok så mange løsninger
Avatar billede sn2002 Nybegynder
19. november 2002 - 12:06 #8
hvad nu hvis du bare prøver kun med svhs kablet igen, og så prøver det med at skifte kanaler? (du kan evt også prøve at bruge video som mellemled, ligesom jeg har gjort?)
Avatar billede shik Nybegynder
19. november 2002 - 13:36 #9
Men der er kun 8-9 kanaler på fjernsynet, skal jeg så indstille dem eller hvad?
Avatar billede shik Nybegynder
19. november 2002 - 13:41 #10
Desuden kører jeg jo billedet ind via scart stikket, og den kan du jo kun se på AV kanalen...
Avatar billede bentn Nybegynder
19. november 2002 - 15:18 #11
Del lyder som om dit tv ikke kan klare svhs signal, Jeg fik også kun sort hvid billede da jeg brugte sådan et kabel.
Min løsning var, at jeg købte et "DVD Kabel kit" i ALDI til 70 kr.-Der er sidder nemlig sådan en lille kontakt på scart stikket man kan slå over , og ved brug af den kom der så farver på mit tv.- om det kan hjælpe ved jeg ikke man det er kun 70 kr.- så det er jo en mulighed.
Ellers prøv at læse denne guide, den er flot enkel at følge:
http://www.divxit.dk/artikler.php?artikel=16&kategori=5
Avatar billede shik Nybegynder
20. november 2002 - 20:37 #12
@bentn:
Du mener denne scartadapter hvor man kan vælge in- eller output?
Den har jeg, og den skal jo bare stå på output...
Guiden fra Divxit hjælper mig ikke.
Avatar billede bentn Nybegynder
20. november 2002 - 22:08 #13
Jo det er den. (min står på input)
Hvis dine ledninger er okay.-og du har fulgt guiden fra divxit, og du har checket opsætningen i dit grafikkort. Så må det jo næsten være dit tv.- mit eneste bud er så om du har prøvet et andet tv..?
Avatar billede shik Nybegynder
20. november 2002 - 23:11 #14
Ja, Input selvfølgelig (doooh)
Det stod den også på.
jeg ved ikke om mine ledninger er okay, jeg synes bare det er underligt at når jeg kun bruger svhs kablet, så er der S/H billede på, men når jeg bruger den her: S-Video 4 pol. han <--> Phono hun og så et composite kabel, så er der intet billede på overhovedet!
Avatar billede bentn Nybegynder
20. november 2002 - 23:38 #15
Jeg skrev input fordi det lød som om du havde lavet en overset fejl der.

Sådan fandt jeg ud af min måde:
Jeg havde også kun s/h billede med et Svhs kabel, og det kunne jeg ikke bruge til noget da mit tv ikke kunne finde ud af det direkte signal.
Derfor bruger jeg en Composite adapter (lille gul ledning)ind i scart stikket. (sidder til venstre i Scart in-output stikket)
Det er derfor det ville være rart hvis du teste det på et andet tv.
Har ikke mere at tilføje p.t.

p.s - hvad mit dit grafikkort...kan du klone dit billede under egenskaber/opsætningen?
(kan ikke lige huske sitvejen.)

Pøj-pøj
Avatar billede shik Nybegynder
20. november 2002 - 23:58 #16
Det var heller ikke et angreb på dig, men mere på mig selv fordi jeg skrev forkert!
Jeg vil teste på et andet fjernsyn så snart jeg kan komme til det.
Når jeg kører direkte svhs, selvfølgelig via scart adapter, kloner jeg jo billedet, for at få et billede på tv'et.

Ps. Gør det nogen forskel hvis jeg kørte det igennem en video?
Avatar billede bentn Nybegynder
21. november 2002 - 00:41 #17
Jeg tolkede heller ikke at det var et angreb på mig,.- men jeg forklarede bare hvorfor jeg skrev det.-og selvfølgelig har man set Simpsons, så den fangede jeg godt :)

Jeg har prøvet at køre det igennem video, men syntes det ikke,.men derfor vil jeg da ikke udelukke at det kan hjælpe dig.

Øh bøh...vil lige høre, når du mener at du selvfølgelig Kloner HAR du så været inde og sætte den til det igen.(tænker på grafikkoret) Det skal du gøre hvergang, hvis du hiver dine stik ud fra tv'et eller pc'en, da du mister dit klone billede.
Avatar billede shik Nybegynder
21. november 2002 - 01:52 #18
Ja, jeg ved det....
Jeg er ikke ved den computer i øjeblikket, men derfor må der godt komme gode forslag...
Avatar billede bentn Nybegynder
21. november 2002 - 17:10 #19
Har lige siddet og læst alle emner igennem igen. Du nævner slet ikke dit grafikkort. Hvad har du lavet af opstillinger der?
Avatar billede shik Nybegynder
21. november 2002 - 21:33 #20
Hvad mener du med opstillinger??
Avatar billede bentn Nybegynder
24. november 2002 - 01:43 #21
Det jo ikke nok bare med ledninger.- du skal jo også ind under grafikkort? egenskaber/ indstillinger/ osv...hvad har du slået til?
Avatar billede shik Nybegynder
15. januar 2003 - 22:43 #22
Det er jeg så sandelig godt klar over, jeg har rodet med det i flere timer, men intet synes at lykkes. Det er windows xp pro, og jeg har også prøvet Tvtool, det er åbenbart umuligt at få farver på, medmindre tv'et understøtter SVHS!!
Avatar billede shik Nybegynder
23. januar 2003 - 23:59 #23
Det der undrer mig mest er at fjernsynet er et Sony fjernsyn som måske er max 10 år gammelt, men hos en af mine kolleger som har et eller andet latterligt Nordvision fjernsyn fra Bilka, når han trykker flere gange på AV-knappen, så kommer den til noget der hedder SVHS A og så kommer der farver. Men på det her Sony fjernsyn er der kun AV kanalen, såvidt jeg kan se. På mine forældres næsten spritnye panasonic fjernsyn er der også kun AV og TV. Hvad sker der?
Avatar billede shik Nybegynder
09. oktober 2005 - 12:57 #24
h