Avatar billede vivi Nybegynder
10. oktober 2000 - 15:15 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Popup fra klikbart billede

Jeg har lavet et klikbart billede i WebWriter og popup med størrelses angivelses i GoLive. Det virker i Explorer og giver også den rette størrelse popup i Netscape, men Netscape viser den nye sides start og ikke målet.

Jeg har arbejdet på kopier af siden med svarene i /spm /26331

Jeg har prøvet window.open - window.opener  - openPopWin med en function, men de fleste steder åbnes 2 vinduer, alt efter om \'ny\' og/eller target=_blank  er med eller ej, får jeg et Popup vindue og siden selv eller 2 Popup´s, men sjældent i den rette størrelse, og hvis det er, er det stadigvæk ikke \"målet\", der vises.

<AREA SHAPE=\"rect\" COORDS=\"115,115,180,180\"  ALT=\"tandlæge\" HREF=\"#\" onclick=\"window.open(\'bygning.htm#tand\',width=200,height=250,left=100,top=0,toolbars=0,menubar=0,location=10,status=0,scrollbars=0);\" target=_blank\" >

Erstatter jeg HREF=\"bygning.htm#tand\" med HREF=\"#\" får jeg i Explorer selve siden.

Netscape viser her siden igen og efterlader det øverste hjørne af kortet, svarende til popupstørelsen. Bemærkning: Top is read only.

På forhånd tak

Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:11 #1
prøv med:

<AREA SHAPE=\"rect\" COORDS=\"115,115,180,180\"  ALT=\"tandlæge\" HREF=\"#\" onclick=\"win = window.open(\'bygning.htm\',width=200,height=250,left=100,top=0,toolbars=0,menubar=0,location=10,status=0,scrollbars=0);vin.location.hash = \'#tand\';\" target=_blank\">

(-: el Gnu
Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:12 #2
ups

<AREA SHAPE=\"rect\" COORDS=\"115,115,180,180\"  ALT=\"tandlæge\" HREF=\"#\" onclick=\"win = window.open(\'bygning.htm\',width=200,height=250,left=100,top=0,toolbars=0,menubar=0,location=10,status=0,scrollbars=0);win.location.hash = \'#tand\';\" target=_blank\">

Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:13 #3
og måske man skulle fjerne target:

<AREA SHAPE=\"rect\" COORDS=\"115,115,180,180\"  ALT=\"tandlæge\" HREF=\"#\" onclick=\"win = window.open(\'bygning.htm\',width=200,height=250,left=100,top=0,toolbars=0,menubar=0,location=10,status=0,scrollbars=0);win.location.hash = \'#tand\';\">
Avatar billede ckrame Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:15 #4
Du skal lave et JavaScript der undersøger hvilken browser der benyttes. Du kan ikke lave én løsning der virker ens i begge(alle) browsere.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:17 #5
ckrame => er location.hash ikke standard?
Avatar billede ckrame Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:21 #6
el_gnu -> Jeg havde ikke læst dit svar da jeg sendte mit.

Jeg har blot bemærket at det er den måde mange gør det på.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 16:22 #7
OK
Avatar billede vivi Nybegynder
10. oktober 2000 - 19:10 #8
Der sker de særeste ting
Uden target=” _blank”  sker der ingenting. => Window er ikke defineret.

Med target:
Netscape åbner popup uden at respektere størrelsen + efterlader øverste hjørne af hovedbilledet i  den forlangte størrelse +  alerten Top is read only.
Explorer er OK, men respektere heller ikke størrelsen.

Dette er nok for stor en mundfuld for mig på nuværende tidspunkt => jeg må videre med et Java-script, og så lade Netscape-brugerne vente.

Jeg er nybegynder på Eksperten – så når point skal uddeles, kan jeg se, at jeg kan acceptere eller ej, men får kun et navn at vælge mellem – hvad hvis man vil give begge?
I har begge bidraget med oplysninger, der giver mig bedre indsigt. – (og så har jeg lukreret på 26331)
Avatar billede vivi Nybegynder
10. oktober 2000 - 19:12 #9
Opdager, at der er forskel på svar og kommentar
Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 19:22 #10
doh, jeg glemmer altid at markere svar i min iver :-)
Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 19:23 #11
Men jeg kigger lige lidt nærmere på problemet i week-enden
Avatar billede vivi Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:11 #12
Nu har jeg startet forfra – det hele i GoLive4,  - men det var jo sjovere selv at kunne!
Det går fint i Netscape og Explorer, indtil Netscape skal føre et link til et mål på en side, så viser den kun starten på siden.
Da jeg går ud fra, at så stort et program garderer sig, er problemet nok ikke så lige til.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
10. oktober 2000 - 21:53 #13
you\'ll be surprised ;-)

det er min erfaring at mange af de programmer laver underlige fejl, der ofte er nemme at rette!
Avatar billede el_gnu Nybegynder
26. oktober 2000 - 22:29 #14
vivi => mangler du noget for at lukke spørgsmålet?
Avatar billede vivi Nybegynder
28. oktober 2000 - 07:53 #15
Både ja og nej. Egentlig troede jeg, at du havde et bud mere efter forrige weekend. Netscape ”springer” stadig ikke til de forskellige mål på en side, men går altid teksten, der står øverst på siden. Så jeg har nok opgivet og skrevet på siden, at den ikke virker i Netscape.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
28. oktober 2000 - 19:45 #16
*blush*
sorry, min fejl jeg havde glemt ALT om dette spm.

Mit indlæg 26/10 2000 22:29:19 var bare et oprydningstrip jeg kører nogen gange fordi mange glemmer at lukke deres spørgsmål.

Er det sådan at du kan gi\' et link så jeg kan teste lidt med din kode?
Avatar billede vivi Nybegynder
29. oktober 2000 - 06:44 #17
Det må du gerne.
http://vrlausen.homepage.dk/by/bygning/kort2.html
men du skal ikke bruge meget tid på det, for jeg forestiller mig nu, at den dag, jeg får samlet lidt mere materiale, får hvert popup vindue sin egen side (21 stk.). Det er nok den letteste og mest enkle løsning, - og så virker det i begge browsere.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:38 #18
smart system, jeg kan specielt godt li\' den \"blinkende\" boks der kommer på kortet når man kører over et link.

Desværre kan jeg ikke overskue en løsning andet end den du selv foreslog.
Avatar billede diktator Nybegynder
30. oktober 2000 - 15:51 #19
Hej - Jeg har selv lavet no’et lignende med et bykort, men har helt klart valgt, at lave det i Flash, da man på den måde kommer ud over platformproblemer, scriptfejl etc.

Vedligeholdelsen, implementeringen og arbejdsgangen minimeres tillige ved en FlashVersion og mulighederne overgår helt klart begrænsningerne :-)

Det var bare lige det jeg vil sige... hej : )
Avatar billede vivi Nybegynder
02. november 2000 - 07:56 #20
Tak for udvist interesse og for oplysninger. Flash åbner endnu en ny verden, som må være næste trin - tak diktator!
Der skal ske lidt omløb med point, så jeg fordeler det mellem de 2 muligheder, jeg har.
Avatar billede diktator Nybegynder
02. november 2000 - 11:55 #21
Det var så lidt ;-)

–og go’ fornøjelse med projektet
/D!ktator