Avatar billede aortsx Nybegynder
09. oktober 2000 - 14:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mysql_affected_rows og mysql_insert_id

Jeg vil gerne lige have en ekspert til at checke om jeg gør det jeg tror jeg gør.

Først mysql_affected_rows:

$query=\"UPDATE tabel SET ..osv.\";

if(!$result=mysql_query($query)){//\"Fejlmeddelelse\"}

//jeg ønsker at vide om denne query har haft effekt
if (!mysql_affected_rows($result))
{
    //\"Fejlmeddelelse\"
}

Funktionsspec.:
int mysql_affected_rows(int [link_identifier] );

Mit spørgsmål er: Kan jeg på denne måde bruge $result som link_identifier??
Det virker tilsyneladende OK, men jeg er usikker på om det altid er OK

Tilsvarende med mysql_insert_id, hvor jeg ønsker oplyst en auto-incremented id på en nyoprettet record:

$query=\"INSERT INTO medlemstabel.... osv.\";

if(!$result=mysql_query($query)){//\"Fejlmedd.\"}

// henter nu det auto-inc. id
if (!$medlemsid = mysql_insert_id($result)){//\"Fejlmedd.\"};

Funktionsspec.:
int mysql_insert_id(int [link_identifier] );

Igen, det virker tilsyneladende OK, men kan jeg være sikker på at det ikke er en anden ny record jeg får medlemsid for??

På forhånd tak
Anders
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. oktober 2000 - 14:19 #1
Jeg mener du gør det HELT rigtigt Anders.
Avatar billede aortsx Nybegynder
09. oktober 2000 - 15:41 #2
Tak for det, men vil du ikke have dine points ??
Lav lige et nyt \"ghost-indlæg\" som svar, så får du dem
Avatar billede aortsx Nybegynder
09. oktober 2000 - 22:17 #3
Ved nærmere eftertanke tror jeg måske slet ikke hverken mysql_affected_rows() eller mysql_insert_id() behøver parameter.
Det gør i hvert fald tilsyneladende ingen forskel.
Om mysql_insert_id() står der også i manualen:
This function takes no arguments. It will return the auto-generated ID returned by the last INSERT query performed. (vel nok underforstået af den aktuelle proces ??)

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. oktober 2000 - 22:29 #4
Ved du hvad Anders. Du har selv fortjent dine point, for det er dig, der har ret.
Argumentet til disse funktioner er IKKE en $result-variablen, men den id man får
fra mysql_connect, eller slet ingen, hvorved den bare tager den sidste - og normalt
har man jo kun én. Du har lært din lærer noget nyt, så du får hermed (dine) 200 p ;-)
Avatar billede aortsx Nybegynder
10. oktober 2000 - 01:56 #5
Det er så i orden, der bliver nok en anden gang ;-)