Avatar billede wipemazter Nybegynder
08. november 2002 - 20:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Køling

Jeg har et problem, idag fik jeg et nyt mobo(Epox) og en AMD XP 1800+, det er sat sammen det hele og kører, men CPUen bliver meget varm, den er ikke overclocket og det er ikke engang In-A-Box køleren, men derimod en Glacialtech Iglo 2310, som burde kunne køle min CPU. Men, jeg har kørt med computeren ganske kort tid nu, og den har CPUen har været oppe og runde 55grader celsius(ifølge VIA's Hardware Monitor og BIOS) og jeg har ikke engang udsat den for fuld belastning gennem ret lang tid endnu(spillet 15 mins CS, da den kom op på 55). Det er godt nok første gang jeg montere en køler på en CPU, så måske har jeg gjort noget galt, men jeg har sparet på pastaen, køleren sidder som den skal, så tror det ikke. Desuden kan jeg sige at heatsink bliver nogen lunde ligesom varm som CPU, så det er vel ikke pastaen den er gal med, eller hvad? Desuden siger BIOS og VIAHM at blæseren kører med nogenlunde de opdrejninger den skal.
Well, mit spørgsmål er så, er det normalt, har jeg gjort noget galt, hvad kan jeg gøre, hvor meget kan sådan en CPU egentlig holde til, før den siger farvel?
Avatar billede saxi Nybegynder
08. november 2002 - 20:39 #1
hmm....Ved ikke om det kan trøste dig, men min cpu ligger konstant på 75 grader, uden problemer !
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. november 2002 - 20:40 #2
Du har ikke gjort noget galt - den høje temperatur er meget normalt for AMD cpu´er.
Avatar billede fido82 Nybegynder
08. november 2002 - 20:40 #3
det er helt normalt for en XP
Den tager ikke skade, før den kommer over 90 grader
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
08. november 2002 - 21:58 #4
75" lyder helt vildt vores xp 1900+ ligger på 43 efter mange timers brug og kabinet temp ligger på 33"

køler på cpu thermaltake volcano 7
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2002 - 21:59 #5
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697´

"Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil"
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
08. november 2002 - 22:02 #6
putter du for meget pasta på køleren får det den modsatte eftekt du skal ca ligge det der svarer til en lille finger negl på selve kernen på cpu´n mere skal der ikke til
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=320292&kat=
en god forsikring for at du ikke knækker kernen på cpu´n samtidig med at den afleder varmen bedre
kører perfekt