Avatar billede dda Nybegynder
29. oktober 2002 - 01:00 Der er 8 kommentarer

Pop-Op m/ indhold, Kan man det - og hvordan?

Jeg har en ganske almindelig html side, jeg vil så gerne lave et javascript pop-up vindue med en masse html informationer. Disse informationer skal være i det html dokument jeg trykker på pop-up vinduet fra og samtidig skal det aktiverer print kommandoen i explorer. Kan det lade sig gøre og hvordan?

Jeg kan godt lave en popup-men hvordan gør jeg når jeg samtidig vil ændre udseendet på den fil der popup uden at det er en anden html fil den henter.
Avatar billede knudgert Nybegynder
29. oktober 2002 - 02:08 #1
Forstår ikke, hvad det er du ønsker med popupvinduet.

Du kan ikke starte en print uden videre (heldigvis), men du kan få printdialogboksen frem ved load af siden med
<body onload="window.print()">
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. oktober 2002 - 04:43 #2
<script type='text/javascript'> <!--

var head = "<html><body onload='self.print();'>";
var tail = "</body>></html>";

function udskrivIndhold( htmlElem ) {
    if ( ! htmlElem ) return;  // parameter mangler
    var vin = window.open( "", "printvindue" );
    vin.document.open( 'text/html', 'replace' );
    vin.document.write( head +htmlElem.innerHTML +tail );
    vin.document.close();
}; //end udskrivIndhold( html element )

function findElem( idStreng ) {
    if ( document.getElementById ) return document.getElementById(idStreng);
    if ( document.all ) return document.all[idStreng];
    alert( "Beklager, denne udskrift dutter ikke i Netscape 4." );
    return null;
}; //end findElem( string ) -> object reference

// --> </script>

den del af siden der skal udskrives lægges så i en div:
    <div id='olsen'>
    ... en hel masse gylle du vil have udskrevet.
    </div>

og du kan så udskrive den divs indhold med fx et link:
    <a href="#" onclick="udskrivIndhold( findElem( 'olsen' ) );">skriv oæsen</a>
Avatar billede dda Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:56 #3
Men på overstående måde kommer det som jeg har i div id='olsen' men på selve siden, altså den side jeg starter printet fra?

Hvis jeg vil have html osv, kan jeg vel bare tilføje det oppe i var tail = " ,ikke?
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:11 #4
jeg forstår ikke dit spørgsmål
Avatar billede dda Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:18 #5
det jeg skal skal bruge det her sript til er vores kunden ønsker at udskrive en side, som ellers ikke ville være pæn hvis man bare skriver den ud. Derfor ønsker jeg at lave en side med et flot udseende ved hjælp af javascriptet og html kode. Altså med kode så jeg kan få den forskellige tekst til at stå i tabeller og få billeder med...
Avatar billede jakoba Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:30 #6
Ok. så er vi faktisk på den helt forkerte kurs her. Det du har brug for er CSS media types:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html

så slipper du også for at lave en popop ( der jo ofte bliver udertrykt af brugerens popop killer :-))
Avatar billede dda Nybegynder
29. oktober 2002 - 12:48 #7
Okay, hvordan fungere det så?
Avatar billede dda Nybegynder
29. oktober 2002 - 18:39 #8
Her fundet en vejledning til det på html.dk, men jakoba kan du ikke lige svare, så vi kan få lukket det her!