Avatar billede cogitans Nybegynder
28. oktober 2002 - 07:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Installering

Jeg har lige prøvet at geninstallere Windows Xp Pro. Men den vil ikke rigtig starte op/boote fra cd'en. Jeg har selvfølgelig sat cd-rom som bootdevice i BIOS'en.
Bootdisketter kan jeg heller ikke bruge. Så siger den, at operativsystemet ikke kan startes derfra. Hvordan kommer jeg i kontakt med computeren?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
28. oktober 2002 - 08:00 #1
du er sikker på du har gemt BIOS instillingen før du exit'er?!
Avatar billede resten Nybegynder
28. oktober 2002 - 08:00 #2
Har du prøvet med rigtige bootdisketter til xp dem som fylder 6 stk ?
Avatar billede domino1977 Nybegynder
28. oktober 2002 - 08:25 #3
Har du ikke andre Windpws feks 98 eller 2000 du lige kan smide i for lige at prøve om den overhovedet vil Boote op???
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2002 - 08:47 #4
i BIOS "load setup default"
1. BOOT DEVICE CDROM
Avatar billede cogitans Nybegynder
28. oktober 2002 - 09:03 #5
Jaja, selvfølgelig har jeg gemt indstillingerne. Bootdisketter har jeg også prøvet (6 stk). Til win95 også. Defaultsettings har jeg også forsøgt...
Avatar billede drtree Nybegynder
28. oktober 2002 - 09:26 #6
Jeg har haft samme problem flere gange; men fik løst det på en måske lidt besværlig måde!

1. Start den op med en ME-Srartdiskette
2. Brug Fdisk rigtigt (Hust at aktivere Partitionen
3. Formatter c: drevet ( Der ligger  nogle gange noget jeg ved ikke hvad
som bloker for XP inst.

Prøv forfra det skulle virke!
MVH
Avatar billede danielg Nybegynder
28. oktober 2002 - 10:44 #7
jeg tror jeg har en god løsning... start compen med en 98 bootdisk..
gå ind på cd rom drevet og gå ind på mappen i386!! skriv derefter winnt!!! feks. ind på e:\i386\winnt!! så skal du sætte den til at kopiere hele cd´en over på harddisken... så booter den op på harddisken hvor xp er klar til at installere
Avatar billede claus_jac Nybegynder
28. oktober 2002 - 13:15 #8
Det faktum at du ikke kan boote fra dit cdrom lyder meget meget mystisk.
Hvis du på et tidspunkt får gang i den, så lad være med at bruge fdisk fra me og win98, brug i stedet den indbyggede i XP, som kommer under installationen. Den er langt bedre! (egentlig den samme som de andre men er lidt mere overskuelig og du er sikker på at alt er kompatibelt.)

Håber det hjælper.
Claus
Avatar billede cogitans Nybegynder
28. oktober 2002 - 18:13 #9
Nu har jeg prøvet med div. bootdisketer; bl.a. Win95, Win98*, Win2k og nogle XP-disketter. Men den fortsætter med fejlmeddelelser. F.eks. "Operativsystemet kan ikke startes fra disketten" og "Bad bootdisk". Kan det evt. være bundkortets controlers, som er gået i stykker (det lyder bare mærkeligt, at det lige netop skulle ske nu)? Cd-rom'en lyser også, som om den ikke kan læse cd'en i drevet (det er vel derfor, at jeg ikke kan boote fra cd?). Kan det ikke være tegn på ødelagt Controller til cd'rom?

Jeg har prøvet med forskellige indstillinger i BIOS'en (også default), men disse hjælper ikke. Jeg har et ASUS Av7133-bundkort, og jeg har før fundet en indstilling, som kan få cd'rommen op i omdrejninger, før der bootes fra den. Men jeg kan ikke huske hvor jeg skal ændre indstillinger for at dette sker?

Er der ellers nogle gode forslag, som jeg kan prøve?
Avatar billede crossport Nybegynder
28. oktober 2002 - 19:24 #10
Her kommer en lille checkliste, som måske vil hjælpe...

1) - Gå ind i BIOS og sæt den til at boote fra cdrom-drev først, hdd næst.

2) - Hvis du har pillet i selve kassen, så check at kablet til dit cdrom-drev sidder rigtigt - prøv dig evt. frem, hvis der ikke er nogen indikator (lille rød prik, eller et tal), der viser hvordan det skal sidde.

3) - Rengør din XP-cd og læg den i dit cdrom-drev.

4) - Tænd dyret, og bed en bøn. ;o)
Avatar billede cogitans Nybegynder
29. oktober 2002 - 07:53 #11
Ja, bønner har jeg prøvet masser af...men ingen af dem har hjulpet indtil nu...
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2002 - 12:49 #12
Jeg mener "drtree" i sin kommentar er inde på noget af det rigtige
Jeg ville prøve > start op på win98 startdiskette > skriv fdisk tryk enter > vælg ja til understøttelse af store harddiske >  vælg 4 for at se partitionsoplysninger hvis oplysningerne passer med det du forventer og hvis du har husket at aktivere din partition > tryk Esc indtil du er tilbage ved a-prompten genstart > efter genstart stadig med disketten > format c:/u/s > hvis den starter og gennemfører formateringen er vi sikre på at din harddisk er fundet > fjern disketten og genstart nu bør computeren starte op på de systemfiler du har indlæst fra disketten dvs. du får adgang til dit c-drev > genstart og forsøg så at installere XP på normal vis
Avatar billede cogitans Nybegynder
29. oktober 2002 - 15:41 #13
Jojo, det er jo meget godt. Jeg har bare ikke adgang til prompten. Den skriver bare, at jeg skal skifte bootdisk, og trykke på enter - så genstarter den!
Nogle gange skriver den også "Missing NDLRD" (noget i den stil). Så jeg har vel slet ikke adgang til DOS'en mere?
Avatar billede crossport Nybegynder
29. oktober 2002 - 16:05 #14
Prøv med en PowerQuest PartitionMagic 7.0 floppy - eller cd, men helst floppy.

Den er system-uafhængig - dvs. du ikke behøver nogen andre boot-diske.

Derfra kan du checke og/eller oprette/ændre partitioner ligesom i fdisk.

Den kan måske hjælpe dig med at løse dit boot-problem.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2002 - 16:08 #15
nu skal vi lige holde hovedet koldt - skal det forstås på den måde  - > du sætter din win98 diskette i a-drevet men disketten bliver ikke indlæst og du får ikke en a-promt ??
Avatar billede cogitans Nybegynder
29. oktober 2002 - 16:20 #16
Ja, det skal det sige. Den skriver kun "Missing NDLDR", "Bad boordisk" eller "Skift bootdisk og tryk enter".
Der bliver dog læst lidt fra disketten selvfølgelig, men ikke "nok"...
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2002 - 16:33 #17
Det med "missing NTLDR" syntes lyder sært hvis det sker medens du indlæser bootdisketten det er jo noget der hører hjemme i XP's bootprocedure - hvis den skriver "bad bootdisk" går jeg da ud fra at du har forsøgt med en anden hvis ikke så prøv - hvis jeg skal komme med et gæt så er det RAM her passer pengene - systemet prøver at indlæse oplysningerne fra startdisketten men det kan ikke lade sig gøre pga. defekte RAM - hvis du kun har en ramblok kontroller den sidder rigtig fast - har du mere end en ramblok prøv at boote med en af gangen